Gaffelbenförstärkning?

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Såg idag när jag va in på mc butiken att de nya F800st/r/gt modellerna har Gaffel förstärkning eller en brygga emellan vad de nu kallas för.
om det är något som behöver uppdateras så är det ju framgaffeln

den som sitter original på de senare är lite klenare än här i länken.
http://www.ebay.com/itm/AC-Schnitze...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1c3e3e49bf

men som sagt på min F800s 07 så sitter det ingenting original och nu funderar jag hejvilt på bygga ditt en som man klämmer över kragen på dämpar benet just under dammtätningen.

Har två alternativ att gå på just nu.
En klämma på vardera ben och en brygga så jag simulerar som på bilden i länken.
eller så gör jag en i ett enda stycke men då kan det ju bli lite knivigt med cc och spänningar misstänker jag och att få fram tillräckligt stort material block för projektet.

Kommer bli ett lågbudget projekt och jag vill inte svetsa eller kapa i eller runt benen och har bara typ Jula röda fräs till förfogande.

min fundering är då vad har ni för erfarenhet hur stabil behöver konstruktionen vara och hur stor skillnad gör det och på vilket sätt :va
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Förr i tiden var det vanligt med dessa "wobbelstag" men idag ska det väl knappast behövas tycker man? Den enda erfarenhet jag har är från min gamla RD125:a. Första modellen som hette rd125lc hade inget sånt stag och den wobblade gärna om man kom över 130. Andra modellen som hette rd125ypvs hade wobbelstag men även en ngt kraftigare gaffel och den var stabilare. Hade min uppe i 165 utan wobbel.
Kan ju ha att göra med andra faktorer med som däck, skick på gaffel och bromsar och sånt. Man var ju inte direkt kung på det tekniska när man var 16 år.
Vet att det fanns att köpa såna stag av bra kvalitet i Lelleskatalogen iallafall. Från Tarrozzi om jag inte minns fel.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du behöver inget wobbelstag, tycker du inte gaffeln duger så bestäm dig hur mycket pengar du vill lägga och köp antingen ett kolvkit eller ett komplett cartidgekit.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
är inte direkt upprätt wobbel jag vill komma åt utan att få framgaffeln stummare med mindre bussningslitage och att kunna lita på att eliminera wobbel i maximalt nedlägg runt Apex :yoparty

för normal körning funkar ju gaffeln helt ypperligt för hojen men om man e en sport wannabe som jag så :rodnar
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Du behöver inget wobbelstag, tycker du inte gaffeln duger så bestäm dig hur mycket pengar du vill lägga och köp antingen ett kolvkit eller ett komplett cartidgekit.

finns tyvärr inga pengar att köpa något :(
har idag monterat Intiminators i dämparen och det är klart bättre än original.

blev bara inspirerad att göra något då jag såg att till och med Bmw hade uppgraderat på senare år med wobbelstag
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det här är alltså fjärde tråden du startar där du undrar hur du bäst skall kitta din BMW framgaffel för att fungera vid banåkning.

Wobbelstag är meningslöst på din cykel framförallt om du skall fultillverka ett.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Det här är alltså fjärde tråden du startar där du undrar hur du bäst skall kitta din BMW framgaffel för att fungera vid banåkning.

Wobbelstag är meningslöst på din cykel framförallt om du skall fultillverka ett.

vad sjuttsiken svarar jag på det o e det ens lönt ta upp!!
3 inlägget som är banrelaterat hur många har du skrivit?
och förlåt jag inte köpte en banhoj på en gång :huvet
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Bild! Gammelhoj CB1100R 1982 med wobbelstag. 3-delat. :)

Hmmmmmmmmm 5 delat är det ju tack... tänkte inte hela vägen!

IMG_1374 (768x1024) mix.jpg
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
är inte direkt upprätt wobbel jag vill komma åt utan att få framgaffeln stummare med mindre bussningslitage och att kunna lita på att eliminera wobbel i maximalt nedlägg runt Apex :yoparty

för normal körning funkar ju gaffeln helt ypperligt för hojen men om man e en sport wannabe som jag så :rodnar

Hur många har du hört om som har fått vobbel vid fullt nedlägg?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min erfarenhet är att vobbel/styrslag får man vid riktigt hårda inbromsningar eller när man efter apex ger fullt så att framhjulet knappt tar i backen, men inte mitt i svängen.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jo men dom kallar det för chatter nuförtiden tror jag... :rofl

Det var det jag tänkte oxå. ;)

Och då är det nog andra saker på den hojen som sätter begränsningarna och inte huruvida gaffelbenen flexar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du lyckats ställa in någorlunda vettigt häng?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
vad sjuttsiken svarar jag på det o e det ens lönt ta upp!!
3 inlägget som är banrelaterat hur många har du skrivit?
och förlåt jag inte köpte en banhoj på en gång :huvet

Du har fått utmärkta råd av ett flertal kunniga personer i de tidigare trådarna men du verkar inte direkt ha tagit intryck av detta.

Kör du så snabbt på bana att du har nått punkten att framgaffeln flexar för mycket kring apex så är lösningen inte ett stag. Först och främst så har du ingen aning om att problemet ligger i gaffelflex eller i någon annan chassiparameter. Även om du skulle ha en gaffel som flexar ovanligt mycket så är inte gaffelstag någon universal lösning, i moderna chassie så har tillverkaren så bra datorsimuleringar vid designen att där sällan är någon del som är skitdålig och med enkla medel kan förbättras. På den tiden när japanerna tillverkade ramar av vattenledningsrör och man dimensionerade på känsla kunde enskilda små förstärkningar göra stor skillnad men inte idag. Din gaffel är nog ungefär lika flexig som resten av din ram/kronor/sving osv...
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Bild! Gammelhoj CB1100R 1982 med wobbelstag. 3-delat. :)

View attachment 402531

Tack! det där va riktigt bra :) 5 delad?

Min erfarenhet är att vobbel/styrslag får man vid riktigt hårda inbromsningar eller när man efter apex ger fullt så att framhjulet knappt tar i backen, men inte mitt i svängen.

Har idag inga problem vid bromsning utan det du beskrev vid acceleration efter apex har jag upplevt mer eller mindre. en gång så fick jag så kraftigt chatter så jag rätade upp bromsade och rullade ut o körde lite enduro. är framförallt det där sista jag vill undvika framöver. :Bugar
fast det kan ju ha berott på däcken (PR3) började bli för varma men det tar jag helst i annan tråd vid behov om inte ni har konkreta bevis det är det som är största problemet :)

Har du lyckats ställa in någorlunda vettigt häng?

yes hänget är kontrollerat och inom parametrar även dämpning :tummenupp
däremot är den rätt känslig på förspänningen baktill och hojen känns allmänt understyrd ut ut kurvorna men inte mer än det känns kontrollerbart.

Du har fått utmärkta råd av ett flertal kunniga personer i de tidigare trådarna men du verkar inte direkt ha tagit intryck av detta.

Kör du så snabbt på bana att du har nått punkten att framgaffeln flexar för mycket kring apex så är lösningen inte ett stag. Först och främst så har du ingen aning om att problemet ligger i gaffelflex eller i någon annan chassiparameter. Även om du skulle ha en gaffel som flexar ovanligt mycket så är inte gaffelstag någon universal lösning, i moderna chassie så har tillverkaren så bra datorsimuleringar vid designen att där sällan är någon del som är skitdålig och med enkla medel kan förbättras. På den tiden när japanerna tillverkade ramar av vattenledningsrör och man dimensionerade på känsla kunde enskilda små förstärkningar göra stor skillnad men inte idag. Din gaffel är nog ungefär lika flexig som resten av din ram/kronor/sving osv...

Jo jag har lyssnat på det som är sagt i de andra trådarna bra info i de om de problem jag frågat om och sedan så måste jag ta ett beslut vad göra för i nuläget kan jag inte ha både väg mc och ban mc så jag måste göra någon typ utav kompromiss tyvärr.
jag vet om att min hoj är inte optimal för för bana men känner jag vill gärna göra de små saker jag kan för att göra den så bra som möjligt även om den är rätt bra på det den gör från början och extremt trevlig köra.

Ps. jag lägger ut en tråd och diskuterar helst det ämnet utan att blanda in resten utav hojen för att lära allt om det specifika området men att påminna att det där påverkar också är inte alls fel utan är ju bara bra men fokus är just wobbelstaget i denna tråd och vad eller hur det påverkar eller påverkas

tack för att ni svarar :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har idag inga problem vid bromsning utan det du beskrev vid acceleration efter apex har jag upplevt mer eller mindre. en gång så fick jag så kraftigt chatter så jag rätade upp bromsade och rullade ut o körde lite enduro. är framförallt det där sista jag vill undvika framöver. :Bugar
fast det kan ju ha berott på däcken (PR3) började bli för varma men det tar jag helst i annan tråd vid behov om inte ni har konkreta bevis det är det som är största problemet :)
Fast chatter och vobbel är två vitt skilda saker.

Allt är gjort för ett specifikt användningsområde, speciellt däck. Sporttouringdäck, som PR1-4 är, är gjorda för att ha bra grepp vid låga temperaturer, och har ett bredare spann och lång livslängd, med sämre fäste. Kommer du utanför det tenderar egenskaperna att bli oförutsägbara, normalt sett med konstiga släpp och ökat slitage. Detsamma gäller även slicks, dom har ett snävt temperaturspann, det går i princip inte att överhetta dom, men är dom kalla är slitaget enormt och dom är rejält hala och konstiga, men inom sitt temperaturområde är det grymt bra fäste, och kort livslängd, kanske bara 20-50 mil.

Vid ett visst tempo och körstil blir gatdäck för varma, och ju sportigare däck blir, desto hårdare kan man köra med dom. Så det bästa du kan göra, efter att byga hoj, är att köpa nya däck.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har idag inga problem vid bromsning utan det du beskrev vid acceleration efter apex har jag upplevt mer eller mindre. en gång så fick jag så kraftigt chatter så jag rätade upp bromsade och rullade ut o körde lite enduro. är framförallt det där sista jag vill undvika framöver. :Bugar

...däcken (PR3)...

...hänget är kontrollerat och inom parametrar även dämpning...

Om häng och dämpning FAKTISKT är någorlunda OK så är gaffeln och dess eventuella stabilisator inte den begränsande faktorn i denna setup utan däcken och/eller föraren.
Jag har kört en del bana i någorlunda tempo med en Scarver (vilken har en liknande gaffel dock 2mm klenare) och den visar inga tecken på chatter.
Dessutom borde en gaffelstabilisator möjligen hjälpa mot wobbel i högfart över ojämnheter och om hojen vill komma i självsvängning i utgången på kurvor, inte mot chatter som mer troligt beror på att gaffeln toppar ut/olämpliga däck/okänsligt gaspåslag/felaktig input i styret/för mycket dämpning/div.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Fast chatter och vobbel är två vitt skilda saker.

Allt är gjort för ett specifikt användningsområde, speciellt däck. Sporttouringdäck, som PR1-4 är, är gjorda för att ha bra grepp vid låga temperaturer, och har ett bredare spann och lång livslängd, med sämre fäste. Kommer du utanför det tenderar egenskaperna att bli oförutsägbara, normalt sett med konstiga släpp och ökat slitage. Detsamma gäller även slicks, dom har ett snävt temperaturspann, det går i princip inte att överhetta dom, men är dom kalla är slitaget enormt och dom är rejält hala och konstiga, men inom sitt temperaturområde är det grymt bra fäste, och kort livslängd, kanske bara 20-50 mil.

Vid ett visst tempo och körstil blir gatdäck för varma, och ju sportigare däck blir, desto hårdare kan man köra med dom. Så det bästa du kan göra, efter att byga hoj, är att köpa nya däck.

jo då är vi inne på samma linje :tummenupp
funderar då på kommer problemen som däcket troligen skapar att minskas utav ett wobbelstag eller kommer effekten kraftigare och lite senare eller förvärras överlag?

nu tänker jag i termer som säkerhet kontrollerbarhet och sedan styvhet mm.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top