Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Sådana saker kan diskuteras i oändlighet med ett antal teoretiska argument, men om någon är nöjd med funktionen så finns absolut ingen anledning att avfärda det hela som felaktigt. Man skulle möjligtvis kunna ha åsikter om framgaffelns funktion vid extremt högfrekventa rörelser, men detta är inte direkt kopplat till den uppmätta kinematiska viskositeten utan mer till andra fysikaliska egenskaper som delvis följer den kinematiska viskositeten samt helt enkelt till styvheten (egensvängningsfrekvensen) hos dämpsystemets mekaniska delar.
Det är mig veterligen inte vanligt att ha olika oljor i olika delar av gaffeln, men de gafflar som har slutna dämpsystem skulle kunna ha det. Alla Öhlins racegafflar, de dyraste Öhlins cartridgekitten för Supersport / Superstock, ett fåtal gathojar med trycksatta dämpsystem (bl.a. Desmosedici) samt ett antal crosshojar.
Väntade på ditt svar men jag tänker mig att det är bättre att skapa liknande egenskaper via shimsningen hellre än via tjockar olja eftersom en tjockare olja har högre friktion och därmed blir lite mer okänslig för små ojämnheter. Rätt eller fel?
Har inte testat själv men det där med olika oljor i gaffeln har jag sett och hört från endurofolk. Tror tanken främst är att den inte ska börja läcka lika snabbt med tjock olja i ytterkammaren. Och mer eller mindre bibehållen funktion i övrigt pga rätt viskositet i innerkammaren.
Sen vet jag inte hur mycket det hinner blandas innan nästa service 15-25 timmar senare? Ingen gaffel idag har väl 100% slutet mellan kamrarna?