Gaffelolja

Sådana saker kan diskuteras i oändlighet med ett antal teoretiska argument, men om någon är nöjd med funktionen så finns absolut ingen anledning att avfärda det hela som felaktigt. Man skulle möjligtvis kunna ha åsikter om framgaffelns funktion vid extremt högfrekventa rörelser, men detta är inte direkt kopplat till den uppmätta kinematiska viskositeten utan mer till andra fysikaliska egenskaper som delvis följer den kinematiska viskositeten samt helt enkelt till styvheten (egensvängningsfrekvensen) hos dämpsystemets mekaniska delar.



Det är mig veterligen inte vanligt att ha olika oljor i olika delar av gaffeln, men de gafflar som har slutna dämpsystem skulle kunna ha det. Alla Öhlins racegafflar, de dyraste Öhlins cartridgekitten för Supersport / Superstock, ett fåtal gathojar med trycksatta dämpsystem (bl.a. Desmosedici) samt ett antal crosshojar.

Väntade på ditt svar men jag tänker mig att det är bättre att skapa liknande egenskaper via shimsningen hellre än via tjockar olja eftersom en tjockare olja har högre friktion och därmed blir lite mer okänslig för små ojämnheter. Rätt eller fel?

Har inte testat själv men det där med olika oljor i gaffeln har jag sett och hört från endurofolk. Tror tanken främst är att den inte ska börja läcka lika snabbt med tjock olja i ytterkammaren. Och mer eller mindre bibehållen funktion i övrigt pga rätt viskositet i innerkammaren.
Sen vet jag inte hur mycket det hinner blandas innan nästa service 15-25 timmar senare? Ingen gaffel idag har väl 100% slutet mellan kamrarna?
 
Några vanligt förekommande framgaffeloljor:

Kayaba "01" 15.6 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Kayaba / KYB framgaffel)
Showa "SS-05" 15.68 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Showa framgaffel)
Öhlins 1305 16.5 cSt vid 40 grader C (alla gamla Öhlins-gafflar)
Motul Factory Line "5" 18.3 cSt vid 40 grader C (kompetent eftermarknadsolja)
Öhlins 1309 19.0 cSt vid 40 grader C (alla nyare Öhlins-gafflar + cartridge-kit)

Så i en modern Öhlins R&T framgaffel hade lämplig Biltema olja varit den med 5W? Den har vid 40C visk på 21-27
Se datablad; http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36961_TDS.pdf
 
Så i en modern Öhlins R&T framgaffel hade lämplig Biltema olja varit den med 5W? Den har vid 40C visk på 21-27
Se datablad; http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36961_TDS.pdf

Jag är lite osäker på vad de uppgivna testmetoderna innebär då man normalt använder någon standardiserad ASTM-test. Jag vet därför inte om detta är orsaken till att man uppger intervallet 21-27 cSt. Detta är nämligen ett gigantiskt intervall och skillnaden i dämpning mellan 21 cSt och 27 cSt är stor och klart märkbar även för förare utan testförartalang. Jag har svårt att tänka mig att man inte har bättre styrning på tillverkningsprocessen än att man kan precisera viskositeten bättre än så...?

I vilket fall som, denna olja går bort för mig då viskositetsindex är mycket sämre än Öhlins 1309. Denna olja förändrar sig alltså mycket mer mellan kall och varm väderlek jämfört med Öhlins 1309.
 
Det jag misstänkte då. Med andra ord man skall alltid inhandla Öhlins 1309 olja! Tack för att du klargjorde detta.

MVH Hjultomten
 
Jag har lagt ner mycket tid på detta med viskositet på gaffelolja... :va

Det jag kommit fram till är att 0W 5W 10W o.s.v. inte betyder så jädra mycket, för det är viskositet vid 100°C, vilket man förhoppningsvis inte har i gaffeln. :)

Vissa tillverkare anger cSt/40°C vilket är mer användbart mätetal då det ligger i närheten av den faktiska arbetstemperaturen.

http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid

Men jag fick iofs. fram att jag skulle ha 2.5W Castrol syntet till suckan som jag slog i, men jag tycker den är rejält underdämpad så jag vette fan...

Fast hur som är ju en 15w tjockare än 5w. Då gör det ju skillnad.
 
Jag är lite osäker på vad de uppgivna testmetoderna innebär då man normalt använder någon standardiserad ASTM-test. Jag vet därför inte om detta är orsaken till att man uppger intervallet 21-27 cSt. Detta är nämligen ett gigantiskt intervall och skillnaden i dämpning mellan 21 cSt och 27 cSt är stor och klart märkbar även för förare utan testförartalang. Jag har svårt att tänka mig att man inte har bättre styrning på tillverkningsprocessen än att man kan precisera viskositeten bättre än så...?

I vilket fall som, denna olja går bort för mig då viskositetsindex är mycket sämre än Öhlins 1309. Denna olja förändrar sig alltså mycket mer mellan kall och varm väderlek jämfört med Öhlins 1309.

Jag tror inte det är testmetoden som ger den stora spridningen utan gissar att de helt enkelt använder sig av flera olika leverantörer beroende på vilken som för tillfället är billigast.
 
Last edited:
Jag tror inte det är testmetoden som ger den stora spridningen utan gissar att de helt enkelt använder sig av flera olika leverantörer beroende på vilken som för tillfället är billigast.

Mycket möjligt, och det går säkert att lista ut vilka leverantörer de använder genom att studera datatabeller.

I vilket fall som, skillnaden mellan 21 och 27 cSt är stor och min åsikt är att detta inte borde få säljas som en och samma produkt. Detta tillsammans med ett inte särskilt imponerande viskositetsindex gör att jag avråder från köp av denna olja. Det finns helt enkelt bättre olja, från Öhlins och flera andra.
 
Fast hur som är ju en 15w tjockare än 5w. Då gör det ju skillnad.

Som Klubba sade, om det är samma märke, kanske. Men märkningen är ju fortfarande vid 100°C vilket inte är relevant i framgaffeln, och de flesta japanare kör med sina egna oljebeteckningar, Suzuki L01 eller Yamaha 01/KYB 01 t.ex. som man inte direkt varken kan läsa ut nåt SAE-tal ur, eller fixa i ett högre SAE-tal fast samma märke.

Men som en jämförelse mellan märken så har en 2.5W Motorex helsyntet högre viskositet än en 10W Castrol icke-syntet vid 40°C. När jag snackade med en mek på en välkänd MC-firma i mälardalen så är befarar jag för att de slagit i alldeles för styv vätska vid sina servicar slentrianmässigt... :-/
 
Mycket möjligt, och det går säkert att lista ut vilka leverantörer de använder genom att studera datatabeller.

I vilket fall som, skillnaden mellan 21 och 27 cSt är stor och min åsikt är att detta inte borde få säljas som en och samma produkt. Detta tillsammans med ett inte särskilt imponerande viskositetsindex gör att jag avråder från köp av denna olja. Det finns helt enkelt bättre olja, från Öhlins och flera andra.


Ja, jag såg direkt framför mig hur jag som för bok över mina inställningar på olika banor och efter ett oljebyte blir helt plötsligt hela min dokumentation obrukbar/värdelös.

Helt klart synd. De hade ju samma leverantör som er från början men dom hittade väl billigare leverantörer och kvalitet har ju aldrig varit en prioriterad faktor för Biltema.
 
Observera att "samma leverantör" inte nödvändigtvis betyder samma olja. Det kan vara helt olika krav och helt olika specifikationer för två oljor som har samma viskositet på pappret. Och jag kan inte tänka mig att Biltema är intresserade att betala det man tyvärr tvingas betala för riktigt bra hydrauloljor...

Observera också att Öhlins 1309 inte är det bästa valet för dina applikationer (enduro och mx). 1309-oljans största styrka är att den mig veterligen är marknadens enda olja som fungerar i samtliga gat- och RR-produkter, det vill säga framgafflar, stötdämpare såväl som styrdämpare. Den har tillräckligt med friktionssänkande tillsatser för att fungera tillfredsställande i gafflar och styrdämpare och den har tillräckligt bra viskositetsindex för att klara temperaturområdet i en gat- eller RR-stötdämpare.

Viskositeten är dock i högsta laget för MX-produkter och det går att hitta rena stötdämparoljor med ännu bättre viskositetsindex, vilket kan behövas i en MX-stötdämpare som ju rör sig i ett större temperaturintervall än motsvarande RR-stötdämpare. Om du dessutom ska vistas i riktigt kall väderlek (vinterenduro eller snöskoter) så har 1309-oljan alldeles för hög viskositet vid minusgrader, något som tyvärr inte avslöjas av viskositetsindex som ju bara mäts mellan 40 grader C och 100 grader C.

För enduro, mx, snöskoter och eventuella vinterapplikationer rekommenderar jag istället Öhlins 1312 för framgafflar och 1304 för stötdämpare.
 
Observera att "samma leverantör" inte nödvändigtvis betyder samma olja. Det kan vara helt olika krav och helt olika specifikationer för två oljor som har samma viskositet på pappret. Och jag kan inte tänka mig att Biltema är intresserade att betala det man tyvärr tvingas betala för riktigt bra hydrauloljor...

Observera också att Öhlins 1309 inte är det bästa valet för dina applikationer (enduro och mx). 1309-oljans största styrka är att den mig veterligen är marknadens enda olja som fungerar i samtliga gat- och RR-produkter, det vill säga framgafflar, stötdämpare såväl som styrdämpare. Den har tillräckligt med friktionssänkande tillsatser för att fungera tillfredsställande i gafflar och styrdämpare och den har tillräckligt bra viskositetsindex för att klara temperaturområdet i en gat- eller RR-stötdämpare.

Viskositeten är dock i högsta laget för MX-produkter och det går att hitta rena stötdämparoljor med ännu bättre viskositetsindex, vilket kan behövas i en MX-stötdämpare som ju rör sig i ett större temperaturintervall än motsvarande RR-stötdämpare. Om du dessutom ska vistas i riktigt kall väderlek (vinterenduro eller snöskoter) så har 1309-oljan alldeles för hög viskositet vid minusgrader, något som tyvärr inte avslöjas av viskositetsindex som ju bara mäts mellan 40 grader C och 100 grader C.

För enduro, mx, snöskoter och eventuella vinterapplikationer rekommenderar jag istället Öhlins 1312 för framgafflar och 1304 för stötdämpare.

Bara en fundering till ett utförligt svar:

Är inte Öhlins oljor raka, dvs att man kan enligt ett diagram med cSt med kända 40 och 100 se vilka värde övriga temperaturer ger förutsatt flytbarhetsgränser och kokpunkt?
 
De är "raka", eller i alla fall mycket nära "raka" ur ett logaritmiskt perspektiv. Därför går det alldeles utmärkt att själv räkna ut viskositeten vid vilken temperatur som helst. Dock, problemet för alla som inte har ingenjörsutbildning (eller är mattelärare som Mossberg eller doktor som Tvåtaktsmannen) är att detta kräver just ett logaritmiskt diagram. Med linjär skala är viskositetskurvan exponentiell, vilket gör det väldigt jobbigt för folk att själva ta fram papper och penna för att räkna ut viskositeten vid andra temperaturer än 40 resp. 100 grader C.

Ett annat problem är att inte alla tillverkare uppger viskositet vid 40 grader C, viskositet vid 100 grader C eller viskositetsindex. Två av tre behövs för egna beräkningar.
 
Observera att "samma leverantör" inte nödvändigtvis betyder samma olja.

Databladen indikerade att basen var densamma men additiverna skiljde sig med stor säkerhet.
Känner några gubbar där och de är ju väldigt hemliga men jag tror inte Biltema fick de dyrare friktionsmodifierarna. Så har jag tolkat de slingrande svar jag fått.

Tack för att du håller oss med info.

Jag är förresten inte doktor, är forskarutbildad men en avhandling plus ytterligare lite dokumentation ifrån doktor.
 
Last edited:
Några vanligt förekommande framgaffeloljor:

Kayaba "01" 15.6 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Kayaba / KYB framgaffel)
Showa "SS-05" 15.68 cSt vid 40 grader C (alla gathojar med Showa framgaffel)
Öhlins 1305 16.5 cSt vid 40 grader C (alla gamla Öhlins-gafflar)
Motul Factory Line "5" 18.3 cSt vid 40 grader C (kompetent eftermarknadsolja)
Öhlins 1309 19.0 cSt vid 40 grader C (alla nyare Öhlins-gafflar + cartridge-kit)

1305 verkar vara knepig att hitta, eller tittar jag på fel ställen?
Den kallades ju även för Öhlins #5, men nu är Öhlins #5 1310 med 22cSt...

Min R1 2005 skall få en FGK-120 cartridge monterad, i anvisningen rekommenderas 1305.

Skall jag pytsa i 1309 (19cSt) eller 1311 (15cSt) istället för 1305?
Eller leta vidare efter 1305?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top