Galen kille som vill ha mina pengar!

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
ola skrev:
Det spelar ingen roll vems tält det var, har det blåst på bilen är det killen med bilen som får stå för självrisken.
Du behöver inte stå för något!
Är det under en race helg och tältet blåser på polarns bil kan man ju hjälpa till med självrisken... men knappast annars!


Såg en liknande händelse på plus med idioten Sverker moppefukko. En kvinna fick sin bil rammad av en "herrelös" kundvagn. Hon fick inte ett skit i ersättning.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
RoLLER skrev:
Jaoe... Är du stämd på ett belopp överstigande ett halvt basbelopp så blir du betalningsskyldig för den drivande partens kostnader oxå.

Jag blev lite snurrig för du skrev "oavsett domslut" först och sedan "om han vinner".
Stämningssumman är en sak, ...trodde bara att den åtalade oavsett domslut aldrig kunne bli betalningsskyldig för några rättegångskostnader förutom sina egna adv.kostnader. ...alltså att det är staten (vi :( ) som får stå för den notan, ...kan dock vara något jag har haft för mig bara !
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Zoidberg skrev:
Stämningssumman är en sak, ...trodde bara att den åtalade oavsett domslut aldrig kunne bli betalningsskyldig för några rättegångskostnader förutom sina egna adv.kostnader. ...alltså att det är staten (vi :( ) som får stå för den notan, ...kan dock vara något jag har haft för mig bara !

Näe i privata mål funkar det inte så. Bara om du gjort nåt dumt och blivit tagen av polisen. Dvs att du får en åklagare på dig. Då får du en advokat tilldelad.

Skulle DU stämma MIG så skiter väl staten i oss. Det är våran ensak och vi får klara oss själva.

Jag har lixom inte en jurisutbildning i ryggen, så jag kan inte fördjupa mig alltför mycket. Men du e me va ?
 

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Nyköping
Hoj
DR-Z400E -02
Stå på dig..

:fakta
RacerX skrev:
tänkte uppdatera vad som hänt sedan sist...

jag bestred fakturan vilket har lett till att de har ringt från företaget ett par gånger till och varit på mig att jag ska betala, samt uppträtt hotfullt/upphetsat... det som förvånar mig är hur inkompetenta folk är... De har verkligen inte koll på försäkringsbolag, polis etc. Men har iaf sagt åt dem att de inte ska ringa mer, utan skicka brev om de vill något. :näsblod

Jag har ännu en gång sagt att vi kan hjälpas åt att betala självrisken, men att jag inte tar på mig någon skuld förrän f-bolaget yttrat sig. Annars känns det som att "ange" sig själv. Då skrattade de, samt blev riktigt förbannade! :fatta!

Sen har jag varit i kontakt med bilens-försäkringsbolag igen. De har inte lagat bilen ännu, vilket även betyder att de inte utrett skuldfrågan. De var även osäkra på om de skulle göra detta eftersom det var för små pengar det handlade om.

Men detta har gjort att killen (arbetsgivare) har lämnat över det till deras advokater. Känns som att det kan bli dyrt om vi sen måste betala deras advokat kostnader oxå. Kanske skulle man bara betala, men det är ju det som de vill... Men jag KAN ju inte betala innan f-bolaget har sagt sitt! :död

tack än en gång för all hjälp...lägger upp mer allteftersom...



Hej, har följt tråden och sett att du fått många både goda och mindre goda råd.. mitt råd är att ta det säkra före det osäkra.. och själv ta professionell juridisk hjälp i frågan då din motpart tydligen gjort samma sak. I de allra flesta hemförsäkringar så ingår juridisk hjälp i denna typ av frågor utan någon merkostnad.. så mitt förslag är att du tar kontakt med ditt föräkringsbolag och ärligt berättar vad som hänt, hur irrationellt din motpart betett sig och där får stöd i hur du går vidare.. för ett sånt här ärende kan inte bara bli dyrt eller leda till att du får betalningsanmärkning, utan det är även påfrestande och känslomässigt jobbigt.. och att redan nu sätta in "ditt" juridiska ombud i ärendet är en stor fördel om detta skulle gå vidare ur ett rättsligt perspektiv.. för då är ombudet redan medveten och har kunnat vara med i processen från ett tidigt stadium.

Lycka till!! Och håll oss gärna underrättade så vi vet att det går bra!! :hoppa
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Sunk skrev:
:fakta
Hej, har följt tråden och sett att du fått många både goda och mindre goda råd..

Och detta var ett av dom mindre goda.

Sunk skrev:
mitt råd är att ta det säkra före det osäkra.. och själv ta professionell juridisk hjälp i frågan då din motpart tydligen gjort samma sak.

Är du medveten om att det kostar 1.000:- att ringa och säga Hej till en Advokat? Ok, du kanske hinner att fråga vad klockan e oxå. Onödigt, spexiellt med tanke på att bevisbördan ligger hos elektrikern. Våran kille kan bara luta sig tebax här och bestrida. Mina råd e gratis!

Sen tror jag inte att han har anlitat en advokat för en tvist på 5.000:- Det e bara nåt han slänger ur sig i stridens hetta. Jag synar hans bluff. Skulle han mot förmodan göra det så är han ingen bra affärsman. Sen får man inte mer rätt bara för att man betalar en advokat.

Sunk skrev:
I de allra flesta hemförsäkringar så ingår juridisk hjälp i denna typ av frågor utan någon merkostnad..

Självrisk?

Sunk skrev:
för ett sånt här ärende kan inte bara bli dyrt eller leda till att du får betalningsanmärkning,

Varför skulle han få det? Inga betalningsanmärkningar så länge han bestrider. Våran kille har DESSUTOM rätt imho.

Sunk skrev:
utan det är även påfrestande och känslomässigt jobbigt..

Jo det håller jag med om. Men det e egentligen elektrikern som får göra allt jobb. Stämma & strula. Våran kille kan eg. luta sig tebax. Men det e obehagligt när nån håller på och dummar sig.

Sunk skrev:
Lycka till!! Och håll oss gärna underrättade så vi vet att det går bra!! :hoppa

Japps... Good Luck!

Vill du så kan jag vara ditt juridiska ombud och ringa och prata med han. Har du möjlighet att skicka över kopior på alla korespondens isf?

Vad heter hans företag? Har du nåt organisationsnummer? Vore skoj att bara dra en liten flukt på hans omsättning ev. vinst, antal anställda etc. För att se om det ens e ett seriöst företag. Har du fått en faktura så måste det finnas mycket info på den.

// RoLLER
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Force Majoure (eller hur det nu stavas)-grejen tycker jag låter som något som bör tas fram, men va vet jag... Force Majour e ju t.e.x. det som hindrar förs.bolag att behöva ersätta vid jordskalv eller dylikt, å det här e ju lite lika... :gnissla

Vad är det som säger att det är ditt tält som blåst i hans bil å inget annat föresten? Du säger ju att ditt tält låg en bit bort åt andra hållet sen... säger han at han såg när det flög i bilen eller är det bortom alla tvivel att det skulle varit något annat, t.ex. pga av platsens omständigheter eller likande? :confused:

Hur som helst: LYCKA TILL! Tycker det hela luktar skunk från hans sida...
 

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Nyköping
Hoj
DR-Z400E -02
RoLLER skrev:
Och detta var ett av dom mindre goda.



Är du medveten om att det kostar 1.000:- att ringa och säga Hej till en Advokat? Ok, du kanske hinner att fråga vad klockan e oxå. Onödigt, spexiellt med tanke på att bevisbördan ligger hos elektrikern. Våran kille kan bara luta sig tebax här och bestrida. Mina råd e gratis!

Sen tror jag inte att han har anlitat en advokat för en tvist på 5.000:- Det e bara nåt han slänger ur sig i stridens hetta. Jag synar hans bluff. Skulle han mot förmodan göra det så är han ingen bra affärsman. Sen får man inte mer rätt bara för att man betalar en advokat.



Självrisk?



Varför skulle han få det? Inga betalningsanmärkningar så länge han bestrider. Våran kille har DESSUTOM rätt imho.



Jo det håller jag med om. Men det e egentligen elektrikern som får göra allt jobb. Stämma & strula. Våran kille kan eg. luta sig tebax. Men det e obehagligt när nån håller på och dummar sig.



Japps... Good Luck!

Vill du så kan jag vara ditt juridiska ombud och ringa och prata med han. Har du möjlighet att skicka över kopior på alla korespondens isf?

Vad heter hans företag? Har du nåt organisationsnummer? Vore skoj att bara dra en liten flukt på hans omsättning ev. vinst, antal anställda etc. För att se om det ens e ett seriöst företag. Har du fått en faktura så måste det finnas mycket info på den.

// RoLLER


Det rättsskydd som ingår i en hemförsäkring ingår i försäkringspremien och är inte kopplat till ngn självrisk.. åtminstone var det inte det för mig för ett par år sedan då jag var i en liknande situation.. var på en fest där en TV hamnade i marken med sprucken ruta som resultat och månader efter fick tjejen som hade festens far för sig att utse en syndabock och gav sig på mig med liknande metoder.. Efter att jag pratat med mitt försäkringsbolag så ringde mitt juridiska ombud och pratade med farsan som då gav sig.. (och nej, det var inte jag som hade ner TV´n..)

Stor heder åt dig Roller för att du ställer upp för killen!!

// S
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
...mer info...

har än en gång pratat med f-bolaget för att få reda på hur saken presenterats för dem.

I det händelseförlopp som de fått in hävdar den här killen att han och hans arbetskamrat SETT när tältet blåste in i bilen...

Men när vi stod på plats sa de att de sett tältet "flyga omkring" (men inte gjort något åt saken), men att de inte sett själva "träffen", men det var ju "självklart" att det var tältet som orsakat detta.

Tror att jag kan ha något på gång i.o.m. att detta faktiskt är mened! :arsele (även om det kan bli svårt att bevisa...)


F-bolaget sa att det inte var troligt att de kunde kräva mig på några pengar, även om de kom fram till att det var mitt fel. Eftersom det rörde sig om så små pengar var de tvungna att bevisa grov vårdslöshet.

Men detta förändrar inte "killen med bilens" inställning... :fatta!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
RacerX skrev:
Tror att jag kan ha något på gång i.o.m. att detta faktiskt är mened! :arsele (även om det kan bli svårt att bevisa...)
Mened är om man ljuger när man har svurit ed i t.ex en rättegång.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
RacerX skrev:
...ok typ "falsk vittnesbörd" eller nått liknande e det väl iaf!?
Jag vet faktiskt inte, men hursomhelst så visar det ju att killen inte är riktigt hundra :). Hoppas att allt går bra och betala inte en spänn till idioten!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Okie bra att veta. :tummenupp Jag har aldrig använt den delen av hemförsäkringen.

Sunk skrev:
Det rättsskydd som ingår i en hemförsäkring ingår i försäkringspremien och är inte kopplat till ngn självrisk.. åtminstone var det inte det för mig för ett par år sedan då jag var i en liknande situation.. var på en fest där en TV hamnade i marken med sprucken ruta som resultat och månader efter fick tjejen som hade festens far för sig att utse en syndabock och gav sig på mig med liknande metoder.. Efter att jag pratat med mitt försäkringsbolag så ringde mitt juridiska ombud och pratade med farsan som då gav sig.. (och nej, det var inte jag som hade ner TV´n..)

Stor heder åt dig Roller för att du ställer upp för killen!!

// S
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
RacerX skrev:
Tror att jag kan ha något på gång i.o.m. att detta faktiskt är mened! :arsele (även om det kan bli svårt att bevisa...)

Jaoe.... strunta i det. Alltid jobbigt att ha bevisbördan. Koncentrera dig bara på att inte betala.

RacerX skrev:
F-bolaget sa att det inte var troligt att de kunde kräva mig på några pengar, även om de kom fram till att det var mitt fel. Eftersom det rörde sig om så små pengar var de tvungna att bevisa grov vårdslöshet.

Det försäkringsbolaget säger väger djävligt tungt. Dom vet verkligen vad dom snackar om i det här fallet.

Hittar du nåt organisationsnummer på fakturan? Vad heter företaget?
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Vad är det frågan om här egentligen?!!?!?!

Läste först tråden nu, och tycker mig inte få någon direkt objektiv bedömning av händelsen....

För det första.
Betala inte hans självrisk om det nu är så att han vill driva saken vidare, om han väljer att utnyttja sitt bolag för ersättning (därmed självrisken) så kommer ju dom att kräva dig på skadekostnaden om det är fastställt att det är du som är vållande.
Då får du ju bara merkostnader i efterhand, mycket av det RolleR säger är sant.
PM:a gärna mig, och skriv ner hela händelsen EXAKT vad som har sagts, samt vad som kunnats bevisats etc. (inte vad han tycker är rimligt)

Lycka till
Henrik
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
RoLLER skrev:
Jaoe.... strunta i det. Alltid jobbigt att ha bevisbördan. Koncentrera dig bara på att inte betala.



Det försäkringsbolaget säger väger djävligt tungt. Dom vet verkligen vad dom snackar om i det här fallet.

Hittar du nåt organisationsnummer på fakturan? Vad heter företaget?

Glömde lägga till :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

:hihi Hur kommer det sig att du vet så mycket om det här =)????
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Den här killen skall du lyssna på. Det är en av oss som faktiskt ger goda råd.
Psssst! Han jobbar på Trygg-Hansa!

wheelieman skrev:
Vad är det frågan om här egentligen?!!?!?!

Läste först tråden nu, och tycker mig inte få någon direkt objektiv bedömning av händelsen....

För det första.
Betala inte hans självrisk om det nu är så att han vill driva saken vidare, om han väljer att utnyttja sitt bolag för ersättning (därmed självrisken) så kommer ju dom att kräva dig på skadekostnaden om det är fastställt att det är du som är vållande.
Då får du ju bara merkostnader i efterhand, mycket av det RolleR säger är sant.
PM:a gärna mig, och skriv ner hela händelsen EXAKT vad som har sagts, samt vad som kunnats bevisats etc. (inte vad han tycker är rimligt)

Lycka till
Henrik
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Dessutom har jag gjort vissa tester med flygande partytält under eftermiddagen... Det visade sig att det ska blåsa ganska mycket för att ett partytält ska komma upp i 1,5 meter i luften och landa precis på ett tak.

Dessutom visade det sig att i 9/10 fall blåser tältet i sidan på bilen...

...och alltid efter att det landat på taket på bilen så har det kanat ner för bilen...
...gärna framåt över rutan, nerförsbacke...det var svårt att sikta att det skulle landa precis på taket...
...det skapat feta repor på sidan av bilen, om det inte var att det var så att tältet "bonkade" (snowboardterm) dvs bara studsade på taket och åkte vidare ett svårt trick, men det mest spännande är att...

...det sen landat i lä, vid sidan av bilen...och inte blåste en centemeter till, hur mycket vi än blåste med kompressorn så låg det kvar...

Klart pappskallen såg ditt tält komma glidande och tänkte fan vad bra, då kan jag lösa denhär feta repan på taket lite smidigt. När du sen var hygglo och ville bjussa spejjaren på självrisken såg han såklart sin chans att få likvider att dega sprit notan på lokala puben efter alla söndagförmiddagarna med fyra starkbärs och en calzone för att bota bakfyllan.

RoLLer är kung, ge inte killen en spänn, precis som någon sa, säg att du hjälper polisen som sakkunning i en utredning om ekobrott, och de kan säkert göra dej en tjänst, det gjorde jag en gång (helt sant, fast det var ett it-brott) det tog skruv direkt.
Att en polare såg det = han ljuger (eftersom han måste försvara sig direkt).
Ungefär som "jag är helt säker, jag kollade fyra gånger", (hur säker är man då, väldigt osäker). Stod ni och titta på tältet sen när ni tjaffsade? Hur långt blåste det då? Hur långt kan det hunnit från att han ringde tills dess att du kom...?

Det enda du ska ge honom är en fet knogmacka, polisanmäl honom för bövelen, om två månader är det någon annan som ska dega något åt honom...

Annars kanske du hade en polare som såg att tältet inte blåste på bilen...

(En hel del av inlägget är ironi, men jag tycker det låter helt osannlikt att bara repa ett tak...med ett tält...he he...).
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
wheelieman skrev:
Glömde lägga till :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar

:hihi Hur kommer det sig att du vet så mycket om det här =)????

Äh..... Livets hårda skola du vet. :)
Ett decenium som egenföretagere hjälper till + allmänt mycket tragiska incidenter i mitt usla liv.
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Med reservation för att någon redan nämnt detta (jag orkar inte läsa alla inlägg):
Ring upp en jurist byrå och fråga hur du ska göra!! Alla byråer med själv aktning har gratis rådgivning! :tummenupp
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top