Galen kille som vill ha mina pengar!

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Som flera har skrivit så ligger bevisbördan i den här frågan hos killen som är ute efter dina pengar.

Vill du tala med en jurist eller advokat så är det numera inte helt ovanligt att kommuner har gratis juridisk rådgivning för sina invånare på ex ett medborgarkontor.

Det kan vara en jurist eller advokat som finns tillgänglig en gång i veckan. Här i Stockholm har var och varannan stadsdelsnämnd sån tjänst. Besöket (max 15 minuter tror jag) kostar inget och du lär få bra på fötterna vid sidan av de goda råd som du redan har fått här.

Kan ju vara skönt om inte annat att få höra vad en advokat har att säga i frågan.

Jag försökte hitta info om juridisk rådgivning hos Lunds kommun, men deras server verkar vara tillfälligt nere.

Har du hemförsäkring så kolla med ditt försäkringsbolag om din försäkring har sk drulleförsäkring inbakad. I sånt fall täcker den förmodligen alla eventuella utgifter i samband med skadan, om det skulle vara så att du har orsakat den. Fast det kanske nån redan har tipsat om?
 
Last edited:

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
lång sammanfattning....

Det känns verkligen mycket bättre när man har fått lite feed-back från alla er här! När man står där själv börjar man lätt tvivla på sig själv, och om man verkligen har rätt. Som sagt, om någon hade repat min hoj hade ju jag blivit fly förbannad, så på sätt och vis kan jag förstå killen... men efter alla turer runt omkring känns det inte så "bra" längre. Men jag vill inte lägga ut deras firmanamn, för det känns lite fult. Det är en el-firma i malmö.

Jag kan ta historien en gång till i sammanfattad form för att klargöra allt en gång för er som undrar (så det inte bara är min "historia").

-Jag lånade ett "partytält" modell större & tyngre 3*9m. Tältet väger typ 80kg (rören är ca 5cm i diameter). Det sätts fast med "spikar" i marken

-har det uppställt i ~1v och använder det till att bygga i.

-Jag får ett telefonsamtal från en bekant som jobbar brevid där som jag ställt upp tältet, att det blåser mycket och att jag nog ska gå och se över tältet.

-Ca 15min senare får jag ett samtal från en förbannad kille som säger att mitt tält blåst in i hans bil.

-Tar mig ca 15min att ta mig dit. Har ringt en kompis som hjälpt mig bygga i tältet som oxå kommer dit.

-Kommer dit och ser att hans bil står på gräsmattan ca 30m från där som tältet stog. Tältet ligger ytterliggare 50m i en annan riktining, trasigt.

-Ser att det är en 50cm lång repa, och en buckla på taket ovanför passagerardörren på motsatt sida från därifrån bilen. Bilen är en Clio...

-Killen som har bilen (som är hyrd) har ställt den där för han jobbar på bygget brevid och använder den som firma bil för hans riktigt är på lagning.

-Killen vill att jag ska ta på mig skulden, och vill att jag ska skriva på något papper. Jag säger att jag inte vill det, han har mitt namn och nummer och får ge det till f-bolaget/polisen vem det nu är som ska utreda vems skuld det är. Vi dividerar fram och tillbaka att jag ska ta på mig skulden... Erbjuder att vi delar på självrisken.

-Jag frågar om det är ok om jag sticker tillbaka till jobb eftersom jag höll på med viktiga saker som jag inte kunde lämna... han säger ok!

-Jag har då fått fram en kamera så att jag fotograferar allt.

-Jag går samlar ihop tältet så det inte ska blåsa vidare...

-Då kommer polisen!? Han har ringt och sagt att jag tänker smita från olycksplatsen... (tyvärr var jag kvar när de kom..) Polisen är på mig, men det räcker med att de skriver ner mitt namn och nummer en gång till...

-Efter ca 3v kommer ett krav från firman som killen jobbat på där de summerar självrisk och tiden som det har åtgått för att reda ut olyckan från deras sida. Jag får 10dagar på mig att betala annars går det till inkasso skriver de stort.

-Olika personer från denna firma ringer och är på mig att jag måste betala. Erbjuser igen att betala självrisken, men utan att bekänna skuld, utan bara för att få saken ur världen. De vägrar.

-Får ytterliggare krav

-Jag bestrider fakturorna skrivfligt, eftersom f-bolaget inte utrett skuld, samt så finns inga kvitton på t.ex självrisk...

-De ringer ytterliggare och hotar med advokater, rättegång mm. Eftersom de inte ens talat till mig med normal röst en ända gång (även vid olyckstillfället) ber jag dem inte ringa mig mer, utan skicka brev om det är något... Erbjuder att splitta på själrisken... men nej...

och där är vi idag....
Mer specifik info har jag lagt upp i tråden allteftersom...

Vet inte vad som kommer att hända nu, men oavsett känns det bra med all info som jag fått i tråden. Självklart vill jag göra "rätt" för mig, men denna killen gör det inte så lätt...
 

Bifogat

  • Karta.jpg
    Karta.jpg
    18.3 KB · Visningar: 312

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du kan ta det lugnt. Bra att du redan bestridit. Fortsätt med det om det kommer ett eventuellt inkassokrav. Låt han hota med advokater och rättegång. Du blir ändå inte betalningsskyldig för det som jag skrev tidigare.

Skit i att ens betala hans självrisk nu. Du har varit tillräckligt sjysst. Dumt av honom att inte ta det när han hade chansen. Så hade det hela varit ur världen.

Har du ringt och pratat med ditt försäkringsbolag? Gör det annars.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Skulle nog råda dej att inte skriva ut firmanamnet.
Skulle inte heller dega självrisken, de skulle tagit ditt bud innan.
/fredde
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
RacerX skrev:
-Killen vill att jag ska ta på mig skulden, och vill att jag ska skriva på något papper. Jag säger att jag inte vill det, han har mitt namn och nummer och får ge det till f-bolaget/polisen vem det nu är som ska utreda vems skuld det är. Vi dividerar fram och tillbaka att jag ska ta på mig skulden... Erbjuder att vi delar på självrisken.

-Olika personer från denna firma ringer och är på mig att jag måste betala. Erbjuser igen att betala självrisken, men utan att bekänna skuld, utan bara för att få saken ur världen. De vägrar.

Vad är det de påstår att du är skyldig till rent konkret? Jag skulle vilja höra en exakt formulering.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det är nu du sätter ihop en faktura till dem för "försäkringskonsultationer". Ge dem fakturadatum 10 dagar, lägg till lite räntekrav och klargör din avsikt att lämna fakturan till inkasso dag 11. Säg även att du lägger till 300 kr i hanteringskostnader varje gång de ringer, skickar brev eller på annat sätt hör av sig i fortsättningen.

Om inte annat bara för att det är kul.



Edit: stavar som ett moppe... ja, ni vet...
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
RoLLER skrev:
Låt han hota med advokater och rättegång.

Hur har dessa hot skett? Muntligt? Eller i brev?
Hur framförs de?
Att hota med något kan till stor det vara olaga hot.
Har en kompis som åkte dit för olaga hot för att han sa typ,, akta dig annars går jag till polisen... kommer inte ihåg detaljerna.

Kom just att tänka på en sak. Jag har en kompis som är utredare på trafikföräkringsföreningen samt jurist. Jag ska snacka lite med henne...


EDIT stavfel :fatta!
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
SENSEI skrev:
Att hota med något kan till stor det vara olaga hot.
Har en kompis som åkte dit för olaga hot för att han sa typ,, akta dig annars går jag till polisen... kommer inte ihåg detaljerna.
Jag ber om ursäkt, men det tror jag inte ett dugg på.

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Att hota med polis kan aldrig vara ett olaga hot enligt lagen, antingen så ljuger din polare rakt upp och ned eller så vågar han inte berätta varför han egentligen blev dömd.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Så nu har jag lämnat det vidare till kompisen..
Blir intressant att se vad hon svarar.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
sgtpepper skrev:
Jag ber om ursäkt, men det tror jag inte ett dugg på.

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

Att hota med polis kan aldrig vara ett olaga hot enligt lagen, antingen så ljuger din polare rakt upp och ned eller så vågar han inte berätta varför han egentligen blev dömd.



Du har säkert rätt
Det var länge sedan det hände och jag kommer inte ihåg detaljerna...
Har även för mig att en polis sagt det till mig att jag inte får hota med polisen...
Men det är ännu vagare....

Och inte behöver du be om ursäkt int...
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Du har fått jätte-många tips av olika karaktär här. Gör vad du vill med dom.
Men mitt tips är att du ska göra de så lätt som möjligt för dig. Nämligen att låta ditt försäkringsbolag sköta hela tvisten för dig. Tala om för motparten (vänligt men bestämt) om han hör av sig, att om han vill något, eller har några frågor, så ska han ta de med din handläggare på ditt förs.bolag. Ditt försäkringsbolag ska lösa detta för dig. De är de du betalar premien för.
Lycka till.
PS. Erbjud inte några pengar mer. De förtjänarhan inte.DS
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
ec2bme skrev:
Du har fått jätte-många tips av olika karaktär här. Gör vad du vill med dom.
Men mitt tips är att du ska göra de så lätt som möjligt för dig. Nämligen att låta ditt försäkringsbolag sköta hela tvisten för dig. Tala om för motparten (vänligt men bestämt) om han hör av sig, att om han vill något, eller har några frågor, så ska han ta de med din handläggare på ditt förs.bolag. Ditt försäkringsbolag ska lösa detta för dig. De är de du betalar premien för.
Lycka till.
PS. Erbjud inte några pengar mer. De förtjänarhan inte.DS

Helt rätt. Det enda som detta handlar om är ju vems försäkring som ska betala skadorna. Han kan inte kräva några pengar av dig. Han har förhoppningsvis en försäkring hos firman där han hyrde bilen och den självrisken får han betala själv. Detta gäller förstås endast om försäkringsbolaget kommer fram till att det är den försäkringen som gäller.
 

Cyrus

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki zx7-r
RacerX skrev:
-Efter ca 3v kommer ett krav från firman som killen jobbat på där de summerar självrisk och tiden som det har åtgått för att reda ut olyckan från deras sida. Jag får 10dagar på mig att betala annars går det till inkasso skriver de stort.
Jag vet inte men ett företag som dagligen skriver fakturor borde väl veta att man inte kan kräva att kunden ska betala snabbare än 30dagar om man inte har kommit överens om detta. Och det har ni ju inte gjort direkt. Jag skulle gissa på att killen bara försöker använda företagets namn för att göra sig större och farligare. Stå på dig nu.. :) :)
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Har inte läst hela tråden men det är ju inte omöjligt att det flyger omkring andra saker än tält på en byggarbetsplats...

- Johan
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Tänkte på en grej vad var det för en container som stod där på bilden? en sådan som är öppen ovanifrån som man kastar saker i eller en me dörrar??
för om den e öppen uppifrån så har förmodligen inte dit tällt värit nära bilen över huvudtaget och han/dom har klantat sig o kastat ner något på bilen helt själva!..


//Jocke
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Containern är ju närmre bile än tältet både innan och efter att tältet blåst. Det kan ju lika gärna varit något därifrån som blåst iväg. det där kommer dom aldrig kunna bevisa.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
SENSEI skrev:
Så nu har jag lämnat det vidare till kompisen..
Blir intressant att se vad hon svarar.


Svaret från juristen (kompisen) på Trafikförsäkringsföreninge:

Vad jag kan se, så om försäkringsbolaget har "lagt ned" det, dvs funnit att killen är är vållande då ska han bestrida till KFM, det är viktigt. Han kan inte bara låta det vara om det går till KFM!!! Men, om det ej är fastställt att tältet orsakat skadan bör han inte betala några fakturor. Har någon sett att tältet skadat bilen??? I annat fall skulle jag hänvisa till bolagets ställningstagande att tältkillen ej kan lastas för vållande.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
SENSEI skrev:
Svaret från juristen (kompisen) på Trafikförsäkringsföreninge:

Vad jag kan se, så om försäkringsbolaget har "lagt ned" det, dvs funnit att killen är är vållande då ska han bestrida till KFM, det är viktigt. Han kan inte bara låta det vara om det går till KFM!!! Men, om det ej är fastställt att tältet orsakat skadan bör han inte betala några fakturor. Har någon sett att tältet skadat bilen??? I annat fall skulle jag hänvisa till bolagets ställningstagande att tältkillen ej kan lastas för vållande.

Även om tältet kan bevisas ha skadat bilen så betyder det inte att du måste betala några pengar. Möjligen din egen självrisk.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Tack!

Tack alla som tagit sig tid att hjälpa mig! :Bugar

Händer det något mer, lägger jag upp det... så ni får reda på hur det hela slutade...
Men det har varit lugnt ett tag nu, så jag håller tummarna! :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top