Galna mäklare

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Landsbygd och storstad behöver varandra.
Äh, jag behöver fan inte stockholmstattarna. Vem vill ha med dem att göra öht? :arsele

Alla kloka och vackra människor bor på landet. Basta.

Glesbygdsstödet är en styggelse som på sikt utarmar landsbygden.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Markus skrev:
Låter bra. En sak som slår mig bara: egentligen spelar det ju ingen roll om de andra budgivarna existerar eller ej, som köpare ska man bestämma sig för vad objektet är värt och sedan sätta gränsen där. Du har ju ändå inte betlat mer än vad du tyckte det var värt, om det visar sig att de andra budgivarna inte existerade, förutsatt att du följer denna regel.

det handlar inte om själva värdet tyvärr, det är ju läget som avgör.
det är nog förbannat svårt att själv värdera en kåk, ofta är det ju snabba ryck som gäller annars får man vara utan.
Att då mäklaren själv trisaar priserna för att få ut mer stålar käns jävligt fel.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
1. Äh, jag behöver fan inte stockholmstattarna. Vem vill ha med dem att göra öht? :arsele

2. Alla kloka och vackra människor bor på landet. Basta.

3. Glesbygdsstödet är en styggelse som på sikt utarmar landsbygden.

1. jorå, säg som det är. Kungen bor i stockholm, erkänn, du vill allt åka dit :tungan

2. Fel, bodde ska det va. Jag har ju numera flyttat till storstad :hihi

3. ingen upfattning.

gladh

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Markus skrev:
Låter bra. En sak som slår mig bara: egentligen spelar det ju ingen roll om de andra budgivarna existerar eller ej, som köpare ska man bestämma sig för vad objektet är värt och sedan sätta gränsen där. Du har ju ändå inte betlat mer än vad du tyckte det var värt, om det visar sig att de andra budgivarna inte existerade, förutsatt att du följer denna regel.
I princip riktigt. Men mäklaren skall vara en oberoende part och utger sig för att vara det. Det är han inte om han agerar som beskirvits. Då står han ju på säljarens sida. Mäklaren kan ses som marknadsplatsen där köpare och säljare möts. En marknadsplats kan inte tillåtas interferera med prissättningen eftersom det perverterar priserna.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Markus skrev:
Inte offer, men det är fan så fel att min kollega t.ex blev hemskickad från BB 6tim efter förlossningen medans hennes svägerska i Norrbotten låg kvar i 4-5 dagar - på min kollegas bekostnad om man är riktigt krass. Dessutom står det i kommunallagen att en kommun får bara ta ut skatt för sin egen verksamhet så att det över huvudtaget är genomförbart är för mig ett mysterium...

Att det finns gott om jobb och "bra" service här får vi väl vara nöjda med.

Behövde då din kollega åka 20 mil för att komma till BB för att det BB som låg nära henne är nedlagt för att landstinget sparar?
Tror du förresten på fullaste allvar att skoterbanor kostar dig nånting?
Men om vi ska prata orättvist fördelade resurser så kan man ju ta upp att vägarna här uppe, förutom e4, är ganska dåligt underhållna medans "där nere" så verkar det byggas för fullt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Silwer skrev:
Att då mäklaren själv trisaar priserna för att få ut mer stålar käns jävligt fel.

Ja, det är helt vansinnigt. Stryk borde han ha, men min poäng är att det inte är som om någon utger t.ex ett konstverk för att vara äkta (värdefullt) och sedan visar det sig vara falskt (värdelöst). Alltså, när jag köpte min lägenhet så satte jag en limit för vad jag var beredd att betala, eftersom jag inte överskred den så spelar det ju egentligen ingen roll (sedan att jag skulle vara fly förbannad om det visade sig att jag betalade mer än vad jag behövde för att ro iland är en annan sak...).

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Markus skrev:

Men det är ju bedrägeri om en mäklare ljuger om ev. andra anbudsgivare.
Personligen skulle jag banka nåt hårt i huvudet på den mäklare som trissade upp priset genom att ljuga till mig.
Jag tror inte att mäklarsamfundet anser att det är rätt, en mäklare ska verka både för uppdragsgivaren (säljaren) och köparens bästa intresse och följa god etik och god sed.
Att det sen finns mäklare som har svårt att placera gränsen för intressenterna eller sitt eget bästa är sorgligt.

Näää , spöstraff på mäklare med svart tunga och pinnochio-näsa.

/Nitrous

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dr Evil skrev:
Behövde då din kollega åka 20 mil för att komma till BB för att det BB som låg nära henne är nedlagt för att landstinget sparar?
Tror du förresten på fullaste allvar att skoterbanor kostar dig nånting?
Men om vi ska prata orättvist fördelade resurser så kan man ju ta upp att vägarna här uppe, förutom e4, är ganska dåligt underhållna medans "där nere" så verkar det byggas för fullt.

Nej, hon åkte inte så långt. Vad det har med skatteutjämning att göra är för mig en gåta. Och nej, jag tror inte att skoterbanor kostar mig någonting, det var lite så där skojseliskojsigt menat. Vägarna i stockholm är dåliga, det är inget norrlandsproblem. Det byggs alldeles för lite vägar här nere, det är däremot ett stort problem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nitrous skrev:
Men det är ju bedrägeri om en mäklare ljuger om ev. andra anbudsgivare.

/Nitrous

Håller med dig till 100%. Det är oetiskt, svinigt, lrendrejeriaktigt osv - men du ska aldrig betala mer än vad du tycker den är värd. En del går ju in med första budet högt som bara den för att skrämma bort andra budgivare, och de köparna kanske inte behövt lägga sig så högt - men de lägger vad de tycker den är värd.

Det är ju lite som med teliaaktien, när den rasade efter introduktionen. Alla sosse-pensio som som stod och gnällde om att Björn Rosengren skulle betala tillbaka till dem eftersom han lurat dem - min fråga till dem hade varit "varför i fridens namn köpte du en aktie som du inte tyckte var värd pengarna?"

Lite långsökt jämförelse, men jag tror jag har tydliggjort min poäng.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Nitrous skrev:
Det mäklaren gjorde är olagligt :kocko
Som köpare/anbudsgivare har man dessutom rätt att få veta namn, telefonnummer och bud till övriga budgivare om man lagt sista och högsta bud för att budgivningen ska avslutas.

Den mäklaren gjorde nog vad han gjorde för egen vinnings skull eftersom deras provisioner baseras på olika sätt från olika försäljningar beroende på vad som är överenskommet med säljaren.

/Nitrous

Man har inte rätt till att få veta vilka som lagt bud osv. idag heller // Mäklaren....

Men den mäklare som gjorde det som fick den här tråden att starta är en av anledningarna till att vi får så sjukt dåligt rykte !

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Markus skrev:
Nej, hon åkte inte så långt. Vad det har med skatteutjämning att göra är för mig en gåta.

Jag ville bara upplysa dig om att så är läget, och jag tycker det är värre än att nån får åka hem tidigt. Fast det klart jag tycker din kollega borde ha få legat kvar längre. Du får det att låta som att vi här uppe ligger och badar i skattepengar och äter guldklimpar som övriga landet förser oss med genom hårt arbete för svältlöner. Men vi betalar faktiskt skatt precis som du. Och vi får inte mer än dig heller.. Men men nu kanske det här va långt utanför ämnet om mäklare.. sorry

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Webspy skrev:
Man har inte det idag heller // Mäklaren....

Men den mäklare som gjorde det som fick den här tråden att starta är en av anledningarna till att vi får så sjukt dåligt rykte !

Meningen var absolut inte att dra alla mäklare över en kam.
Det finns rötägg i alla brancher.

Dock så kommer iallafall jag vara mer på min vakt nästagång jag skall flytta och fråga efter en lista på alla som varit med och budat. Kan ju vara roligt att se hans reaktion allfall.

Vad jag var intresserad av var att se hur pass vanligt detta var, och tydligen så har ju fler varit med om liknande.

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Letade lgh i 3 månader innan jag hittade en som var "prisvärd" nog för mig, då i Sthlms innerstad. Mäklaren försökte in i det sista mjölka mig på mera pengar och hävdade att en "okänd" intressent som lagt senaste budet innan mig inte gick o få tag på men om jag gick upp mera så skulle lgh vara min. Har aldrig varit med om att bjuda över sig själv sa jag och sa att mitt bud står etc. Hon ringde upp efter 5min och sa att lgh var min. Den värsta uppgången var nog på en lhg i centrala Sthlm på 1:a 35kvm, inget speciellt med den, ganska liten, ok skick, halvpunschig planering. Utropspris på 950,000 tror jag. Dagen efter visningen ringde jag för att kolla budgivningen och då hade någon ringt och lagt ett bud på 1,4Mkr rakt av (40,000/kvm). Det bevisar ju hur kåta folk är på att bo centralt. Det är helt sjukt helt klart.

Alla de mäklare jag varit i kontakt med (och det är många) har mer eller mindre varit lite fula och giriga. Det är bara o inse att det är säljarens marknad idag, väldigt svårt att hitta en lgh i Sthlm idag, om man är ung och/eller nyexaminerad med första jobbet etc... Inte ens en 1:a har man ju egentligen råd med.... men man tar sig det.

Tror att det kommer ske en hyfsad stor reglering när räntorna går upp igen. Då märker alla "carpe diem" storfräsare att de inte har råd längre och blir tvugna att sälja av.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
tjockisbulle skrev:
Meningen var absolut inte att dra alla mäklare över en kam.
Det finns rötägg i alla brancher.

Dock så kommer iallafall jag vara mer på min vakt nästagång jag skall flytta och fråga efter en lista på alla som varit med och budat. Kan ju vara roligt att se hans reaktion allfall.

Vad jag var intresserad av var att se hur pass vanligt detta var, och tydligen så har ju fler varit med om liknande.
Man kan tyvärr inte lita på att de är helt sanningsenliga. När jag frågade om budhistorik på en tomt för några veckor sedan fick jag ett annat svar än min fru, som frågat dagen innan. Olika svar från samma mäklare alltså...

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ahlstrom skrev:
Men Robban... Om du har hus så borde det ju gynna dig ifall du vill sälja för att kunna leva glada pensionärsdagar i Spanien :tummenupp :hihi
Jamen det är ju det jag inte har! :gnissla
Letar efter kåk med stort garage eller tomt stor nog att bygga ett rejält garage men det är lögn i helvete! Folk begär ju idag 3/4 miljoner för en liten jävla åkerlapp bara för att det finns ett fallfärdigt förbannat jälva torrdass där!
Nä, upp med räntorna så priserna dalar igen! :banana

Å så är jag inte panschis! :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept