Galna tankar o drömmar om mc-byggen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En sexcylindrig GSX-R 900, byggd som en förlängd 600 med lite extra prepp. Tänk er ljudet från en rak sexa på 16000 rpm. Chassit ska vara en figther på en gammal-gixxer. Helst ett 750-chassi.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En sexcylindrig GSX-R 900, byggd som en förlängd 600 med lite extra prepp. Tänk er ljudet från en rak sexa på 16000 rpm. Chassit ska vara en figther på en gammal-gixxer. Helst ett 750-chassi.

Håret reser sig i nacken bara jag tänker på det. :tummenupp

En sexa hade varit kul att bygga på, nackdelen är ju att dom är aningen stora. Och dyra... :död
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Håret reser sig i nacken bara jag tänker på det. :tummenupp

En sexa hade varit kul att bygga på, nackdelen är ju att dom är aningen stora. Och dyra... :död

Kontakta Allen Millyard.
Han bygger fem och sexcylindriga Kawasaki "trepipar", våttor på Z900 motorer och V12or av Z1300 motorer i köket, som hobby.
Förmodligen har han tid över nu när viperprojektet är klart..
[YOUTUBE-ID]Q3HoZHk2yNY[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]djJTQh_RMVQ[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]UbUrIwA9jVE[/YOUTUBE-ID]
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hemmasnickrad 20mm CrMo-ram.
Hemmasnickrad sving i läcker alu-profil.
Öhlins 43mm konventionella gaffel.
Öhlins TTX bakdämpare.
17" 5-ekrade JB-POWER Magtan magnesiumfälgar, guld eller gun metal finish.
Lagom trimmad GS1000 8-ventilare, ca 130-150 pollar på bakhjulet.

Ett svindyrt projekt men det ska bli av. :)

Leta efter december numret 2009 av den engelska tidningen ClassicBike. Där har de ett sådant bygge. Nästan. Suzuki XR69 replicor. Lite småcoola.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Leta efter december numret 2009 av den engelska tidningen ClassicBike. Där har de ett sådant bygge. Nästan. Suzuki XR69 replicor. Lite småcoola.

Bara lite småcoola? :D

Annars kan man ju alltid modda en originalram så att den faktiskt tål lite eftersom bygga en ramjigg är svindyrt. :näsblod
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Cagiva Mito med rd350 rova, redigt vässad med ordentlig framgaffel/bromsar och bakdämp.

I övrigt en väldigt snygg hoj så enbart knullputs hade dugit :)
 

Sälen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX400F 83
Ett bygge som jag har haft i tankarna ända sedan jag köpte min första 125a den var reggad för 18KW så jag började fundera hur långt man kan ta 125 kubik och om man skulle kunna få ihop en 125a som fungerar som en duglig mellanklassare med duktig prestanda. Med vätskekylning och turbo låter ju inte mellanklassgränsen på 25KW som en total omöjlighet och då har man ju en fullt fungerande hoj men som tas för en lätt mc av dom allra flesta.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Har fått tankar på att plocka in en större tvåtaktare i min ZXR400. Det har gjorts redan så jag vet att det är fullt möjligt. Hittar jag en motor för överkomliga pengar så ska det genomföras.

Någon som har en 2-3 cylindrig 2-taktsmotor modell större till salu?:)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kolla på gammla mach z och formula 3 om du vill ha 3 cyllit.
typ 150/128hk i dom maskinerna. men dom är erkänt tunga på skotrar, bruka oså sitta med 3 ganska stora pipor så en 2 cyl är ett bättre val, dock så är dessa motorer ganska brutala samt billiga.
sålde förra vintern en formula 3 som gick kalas i motorn för 8500 kr har jag för mig. borde finnas komplett motor för 2-3 papp el köp en hel skoter o sälj lite delar.
hela dynor samt variatorer kan man få lite för.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har fått tankar på att plocka in en större tvåtaktare i min ZXR400. Det har gjorts redan så jag vet att det är fullt möjligt. Hittar jag en motor för överkomliga pengar så ska det genomföras.

Någon som har en 2-3 cylindrig 2-taktsmotor modell större till salu?:)

Zabel.
700cc, 80 hk.
zm29-2010-2011.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ljusblå Trabant 2-t bil från öst tillverkad i plast med en modern scootermotor och pipor som stack upp ur huven. Kom så långt att jag inhandlade bilen och motor...

Ändrade mig och skulle bygga in motorn i en 2-hjulig skapelse för grusbus. Numera är jag utan både bilen och motorn...
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
kolla på gammla mach z och formula 3 om du vill ha 3 cyllit.
typ 150/128hk i dom maskinerna. men dom är erkänt tunga på skotrar, bruka oså sitta med 3 ganska stora pipor så en 2 cyl är ett bättre val, dock så är dessa motorer ganska brutala samt billiga.
sålde förra vintern en formula 3 som gick kalas i motorn för 8500 kr har jag för mig. borde finnas komplett motor för 2-3 papp el köp en hel skoter o sälj lite delar.
hela dynor samt variatorer kan man få lite för.

Ska definitivt kolla in det!:tummenupp

Har inte kunskaperna som krävs för att bygga in en skotermotor dock. Vill ha det växlat och mer "bolt-on" i nuläget.
Roligast hade ju varit en kawasakimotor så det matchade med märkena.:)
Har kikat lite på regelverket och det ser inte helt omöjligt ut att kunna få den reggad för gata heller, om jag håller mig till en 500cc. 20% ökning av effekt brukar godkännas om det är ordentligt gjort. En 350cc motor kan, rent teoretiskt, betraktas som en ersättningsmotor om man är lite generös med tolkningen av "likvärdig motor".
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Renault 4Lajban med hydraulpump på motorn och en hydraulmotor i varje hjul. Till det en redig ackumulator som man laddar till sådär 500bar när man står och väntar vid rödljuset. Balanserngsventiler mellan hjulen.

När det blir gönt släpper man på ackumulatorn på hjulen och håller i sig i ratten. Sådär 2-3 MW under ett antal sekunder vore nog inte omöjligt.

Lite synd med wheelibars men kan nog vara en bra säkerhetsdetalj om man vill CE-märka ekipaget.

Ooops inte MC. Vi kör på en gammal R100 istället och får då nog bara sådär 1-1,5 MW (2 hjul och mindre ackumulator)

:)
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
700cc tvåtataktstwin är förmodligen inte svårt att sätta snurr på.
Som att trampa i en hink bearnaisessås.

Jämfört med zabeln är allt som att kicka en moppe. Att dom satt kicken på fel sida hjälper ju inte heller direkt.

Men satans mäktig motor, storleksförhållandet cylinder/växelhus är fan bisarrt.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top