Gamla enstånkor

Hade jag varit intresserad så hade jag köpt den osedd direkt.
Ett enkelt projekt, bara att byta alla vita delar. Inte pga färgen utan för att delarna inte passar.
Oljepåfyllningen begränsar urvalet av tankar men det borde inte vara allt för svårt.
Sadel kan man göra själv om man inte hittar någon.
Sidokåporna klarar man sig nog utan.
Bakskärmar och baklysen finns i drivor.
Ett runt framlyse med nya lyktfästen är enkelt att få tag i.

Nu har jag redan en enstånka. Att köpa för att göra iordning och sälja dyrt är inte min grej.

Varför spekulera i varför han säljer, vad är det som inte står i annonsen osv.?
Jag tror att någon här i tråden har en gummisnodd runt plånboken.
 
Hade jag varit intresserad så hade jag köpt den osedd direkt.
Ett enkelt projekt, bara att byta alla vita delar. Inte pga färgen utan för att delarna inte passar.
Oljepåfyllningen begränsar urvalet av tankar men det borde inte vara allt för svårt.
Sadel kan man göra själv om man inte hittar någon.
Sidokåporna klarar man sig nog utan.
Bakskärmar och baklysen finns i drivor.
Ett runt framlyse med nya lyktfästen är enkelt att få tag i.

Nu har jag redan en enstånka. Att köpa för att göra iordning och sälja dyrt är inte min grej.

Varför spekulera i varför han säljer, vad är det som inte står i annonsen osv.?
Jag tror att någon här i tråden har en gummisnodd runt plånboken.
Det är nog fler än en, eftersom hojen tydligen inte är såld än. Hela den här tråden handlar ju om hur svårt det är att hitta gamla hederliga enstånkor till rätt pris, och när det nu ligger en ute så är intresset svagt eller obefintligt.
Från det ena till det andra: är det inte den hojen som har ett dubbelförgasararrangemang som det brukar varnas för? Beskrivs som en riktig citron eller?
 
Det är nog fler än en, eftersom hojen tydligen inte är såld än. Hela den här tråden handlar ju om hur svårt det är att hitta gamla hederliga enstånkor till rätt pris, och när det nu ligger en ute så är intresset svagt eller obefintligt.
Från det ena till det andra: är det inte den hojen som har ett dubbelförgasararrangemang som det brukar varnas för? Beskrivs som en riktig citron eller?
Detta är en gammal hederlig enstånka. En av de äldsta japanska och jävligt hederlig. Den har varken bromsar, fjädring eller effekt som t ex KLX eller TT600. Dessutom bara 6 volt. Inget för novemberkåsan.
Jag vet inte vad folk i tråden är ut efter. Kanske bara gillar enstånkor i största allmänhet plus att de gillar att tipsa om de som dyker upp på blocket.
XT500 har bara en gammal hederlig förgasare. XT400/550 mfl hade någon tjurig dubbelförgasare med en kort förböjd(?) soppaslang emellan som numera torkat och viker sig och stryper flödet om man försöker byta.
Tanken var högre gashastighet med en mindre port på låga varv och en andra port som öppnar vid högre varv.

Är du ens spekulant på någon motorcykel?
 
Jag hade en XT400 2 år sen, gick illa när jag köpte den. Ultraljudstvättade förgasarna och justerade flottörnivån ( där var felet ) sen gick den mysigt.

Jag har haft flera stycken med dessa dubbelförgasare, finns renoveringskit för några hundra spänn på eBay. Aldrig haft problem med att synka eller så, bara skruvat ihop likadant som det var innan.

Den konstigaste var en -88 XT600 som hade dessa dubbla, men luftburken passade inte. Efter ett tag insåg jag att någon satt dit större förgasare, fast ändå likadana. Troligen från en annan hoj. Udda sätt att trimma på, med en spjällförgasare och en vacuum.

Med högkompskolv var den riktigt tungkickad, killen som köpte den vägde kanske 70 kilo och ringde från Skåne och klagade att den inte startade.

-Vad händer när du kickar då?
-Jag kan inte!

??
 
Det är nog fler än en, eftersom hojen tydligen inte är såld än. Hela den här tråden handlar ju om hur svårt det är att hitta gamla hederliga enstånkor till rätt pris, och när det nu ligger en ute så är intresset svagt eller obefintligt.
Från det ena till det andra: är det inte den hojen som har ett dubbelförgasararrangemang som det brukar varnas för? Beskrivs som en riktig citron eller?

Den är såld.
Jag var i kontakt med säljaren mindre än 30 min efter det att annonsen kom ut, jag erbjöd mig att swisha summan direCkt, sätta mig bilen då och hämta hojen innan Rapport 19.30 men fick beskedet att hojen redan var såld.

Varför annonsen fortfarande ligger ute vet jag inte - men jag kan tänka mig 2 anledningar:

1. Killen vill avsluta affären med pengar i hand och hojen lastad innan han tar ner annonsen.

2. Säljaren har ett djupt masochistiskt anlag, och njuter av meddelandena som dråsar in och visar honom hur mycket för billigt han sålde hojen. Speciellt lär det svida med dem som bjuder över varandra för att han skall nobba den killen han redan sagt okay till.


Hojen ser ut att ha följande modifikationer:

# Annan gaffel, längre fjädringsväg.

# Andra stötdämpare, längre fjädringsväg.

# Annan framlykta(mask)

# Annan bakskärm + belysning.

# Annan tank och sadel. Sadeln ser ut att vara custom made på originalets botten.
Underlinjen är den samma som originalet. Bra jobb, även om det kraschar originalets linjer.

# Sidokåpor som faktiskt skulle kunna vara (längden!) Husqvarna WR -83 som blivit lite om- och nedskurna.

3072_5bff1069-9c9c-421c-a721-9d833843f9f7.jpeg.jpg

Jag tror att någon försökt "modernisera" hojen att likna senare utgåvor uder den period XT 500 värderades lågt.
Jobbet är såpass genomgående gjort och genomfört (även om det blev fult som fan med dagens ögon) att man nästan kan räkna med att denne någon passat på att borra till 540cc eller mer.

Hur som helst ett kap till dom pengarna. Grattis någon!
Hoppas du försöker dumpruta när du kommer fram och skall hämta hojen.
Min plats i kön lär vara nummer sjutton eller så - men det sista som dör är hoppet.


Vad jag skulle göra med ännu en XT 500...?


Bygga replica på Cyrill Neveus allra första Dakarhoj, så klart!

neveu-yamaha.jpg

Pre Sonauto, till och med. Pure business.

Bort med tank o sadel, så är man nästan där.



Edit:


19.11 annonsen nedplockad.

Någon annan hann dit innan Rapport...
 
Last edited:
Den där MCM killen i Tyresö kommer langa upp den på blocket för 9.000:- ( alltid modest ) om en timme, eller en dag. Watch and see
 
Jag fick ett kortfattat "såld" som svar när jag hade sett annonsen. Såna dagar som idag hade skallen behövt en oöm mc för rensning av dagens vedermödor.
 
Rusade in i biblioteket hemma för att hitta något läckert.
1977 är väldigt väldigt länge sedan.
Ett annat språk helt klart och väldigt dåliga bilder i tidningarna.

Lite data och plus och minus i en test.
Korrläsning var lika trist då som nu.

Kul att stickaxel står med :)

44E2C6F3-0C05-4E12-AF18-7D82363C5F83.jpeg9892B5A2-26A4-4F9C-B421-4AA06E4C2106.jpeg1877A84D-DBD5-4DB5-B3B7-0DBB94D6F15A.jpegA8EEE714-719F-4876-97A3-97F7633C6896.jpeg
 
Dom gick in för det lite mer förr. Tänker på plus/ minus reflektionerna.
Där har dagens reportrar lita att bita i…:hej
 
Gillar att dom slår ner på svartlackad motor, håller verkligen med. Enda undantaget för svart motor är Vincent?
 
Jag vet inte vad folk i tråden är ut efter. Kanske bara gillar enstånkor i största allmänhet plus att de gillar att tipsa om de som dyker upp på blocket.

Är du ens spekulant på någon motorcykel?
Jag är ute efter 250 offroad att ha vid sommarstugan, en äldre typ Yamaha XT250 eller Honda XL250 från tidigt 80-tal. Skulle vara perfekt på grusvägarna där. Innan Covid-19 fanns dessa ibland på Blocket, oftast för 7-8000, i alla fall under 10000kr. Verkade inte vara särskilt heta. Nu finns de inte ö h t, oavsett pris. Har nog inte sett nån de senaste 2 åren, så man får väl börja titta på 5-600cc även om det verkar lite overkill och blir en helt annan prisklass. Gillar mindre enstånkor ö h t, men även sånt som SR250 och Z200 är omöjliga att hitta. SR400 har blivit samlarobjekt och är inte överkomliga för "vanligt" folk.
 
Gillar inte stuket riktigt, det där med sadeln som klättrar upp på tanken. För modernt. 26000kr för grusbus, är det värt det? Har man redan allt annat och saknar just detta så...
Du gjorde nog rätt som satsade på huset.
Det låter som att någon är lite sugen. Snacka ner den och sen åka och handla va? ? genomskådad ?
 
Jag letar också efter småkubiksoffroad, en stor mark i Södermanland med nån kilometer till bastun som jag inte äger men vistas på i emellanåt kräver en lättkickad hoj ( badtofflor ) och de senaste fyra åren har jag köpt säkert 5-6 hojar för att ha där, men storkubik är svårkickad och de mindre hojarna har visat sig vara värda så mycket mer än jag gav så alla try-outs har sålts. Och nu de senaste 2 åren så finns det plötsligt inget att köpa. Miss i planeringen
 
Det låter som att någon är lite sugen. Snacka ner den och sen åka och handla va? ? genomskådad ?
Nej, tio år äldre minst och halva priset så är det intressant. Annars får det bli gamla 400cc twin även 2022, om inte dessa också kostar 20000 eller mer. Hatar att betala för mycket för skrot, kör hellre vidare med mina gamla moppar i så fall. Jag har lite svårt att acceptera att det blivit så inihelvete inne att ha mc att allt blivit tre gånger så dyrt på tre år.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top