Gamla racerbanor

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
På det idag bebyggda Skarpnäcks gärde låg tidigare ett flygfält men även Stockholms sista "riktiga" motorbana. Jag minns att jag läst att det även kördes boardtrack där på 20-talet. Jag vet inte när banan försvann men den låg iaf där på 40-talet har jag läst.

/j

Vad är boardtrack?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad är boardtrack?

En form av ovalbanerejs på doserad bana av trä. Lite som ett dåtida Nascar för hojar kan man säga. Sporten försvann efter ett antal olyckor när motoreffekten på 20-talet ökade mer än vad säkerhetsarrangemangen hann med.

Bifogat

• springfield-boardtrack.jpg
    springfield-boardtrack.jpg
    17.5 KB · Visningar: 234
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
En form av ovalbanerejs på doserad bana av trä. Lite som ett dåtida Nashcar för hojar kan man säga. Sporten försvann efter ett antal olyckor när motoreffekten på 20-talet ökade mer än vad säkerhetsarrangemangen hann med.

Fin bild, vad hade du för slutartid?

Det fanns tydligen en sådan bana i Fredhäll där idrottsplatsen nu ligger på 20 talet nånting.

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
1976 Yamaha 750

Det fanns tydligen en sådan bana i Fredhäll där idrottsplatsen nu ligger på 20 talet nånting.

Nu är du på fel sida av Drottningholmsvägen och Tunnelbanan. Det var ungefär där Kristinebergs IP "Krillan" numera finns vid Nordenflychtvägen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En form av ovalbanerejs på doserad bana av trä. Lite som ett dåtida Nashcar för hojar kan man säga. Sporten försvann efter ett antal olyckor när motoreffekten på 20-talet ökade mer än vad säkerhetsarrangemangen hann med.
Jipiee!
Jag får besserwissra Jörgen!
Tror jag...
Antagligen en fingerslintning.
Heter "NASCAR".
North American Stock Car Auto Racing.
Tror jag.

Hällered ser ju skitskoj ut!
Tror (långt bak i huvudet) att det går att få tillgång till den!
Vill minnas att någon scooterklubb haft årsmöte där, med racing och allt.
Vill man arrangera riktiga race med MC, så får man nog se över säkerhetsanordningarna ordentligt först.
Men vilken anläggning det skulle bli om man satsade några miljoner!

Läget är inte så dumt heller, med närheten till Norge och Danmark.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Råbelövsbanan var mig helt obekant ända tills jag hälsade på sportbilstokiga bekanta vid Råbelövssjön. De älder i släkten visade mig då gamla journalfilmer svartvita från the glory days. Mercedes fabriksteam var där med förare och mekaniker i vita overaller osv, folk överallt. Riktigt maffigt.

Jipiee!
Jag får besserwissra Jörgen!
Tror jag...
Antagligen en fingerslintning.
Heter "NASCAR".
North American Stock Car Auto Racing.
Tror jag.

Stämmer! Fort och fel :hihi

Här hittade jag bilden http://www.statnekov.com/motorcycles/lives3.html

Nu är du på fel sida av Drottningholmsvägen och Tunnelbanan. Det var ungefär där Kristinebergs IP "Krillan" numera finns vid Nordenflychtvägen.

Vad häftigt! Tanken på vad som skulle hända om man körde ett bullrigt boardtracklopp med 20-talshojar med raka rör på den platsen idag känns liite given :hihi

/J

Last edited:

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Den genom tiderna i svensk historia måste ändå vara Saxtorps Gran Prix som Albin Frantz arrangerade 1931, som blev en av tidernas största folkfest mellan 31 - 37 med kungen som beskyddare, husqvarnas genombrott och ca 150 000 åskådare...

Åhja men där kör man då och då, hehe,
bor ju i krokarna :)

Om ni kollar på bilden http://www.mchksyd.com/att/Saxtorp karta.JPG
Nere till höger så är där en raksträcka, det är raksträckan upp till Dösjebro (Heter det nu, inte Dösjö som på kartan..)

Iallafall, där finns ett "hopp" i mitten, man måste satsa med en vanlig bil så lyckas man nog,
men en polare som hade en M3 fick till en riktig flygtur :D

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Man kan fråga sig vad som hände, försvann motorintresset för den stora massan, eller var det miljö och buller som satte p för det tillslut, sjukt synd vilket som... :(

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Man kan fråga sig vad som hände, försvann motorintresset för den stora massan, eller var det miljö och buller som satte p för det tillslut, sjukt synd vilket som... :(

Olycka på Gelleråsen med 5 döda och massor av skadade vilket medförde mycket hårdare säkerhetskrav för publiken + oljekris = knäckt ekonomi på Dalslands ring.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85

Nåt slags överdrivet superbyråkratiskt säkerhetstänkande kom smygande på ett otäckt sätt och infiltrerade allt och alla och sög ut alla trevliga och roliga idéer ur folks hjärnor.
Ja, så tror jag att det var. Jag tror det var sossarnas fel, men jag vet inte säkert. :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0