Jag tror det var i slutet på juli ”way back in the old days” en kille i sina bästa dagar (läs övermogen) dök upp med ett leende på läpparna och sa på det bredaste skånska/smålänsk/värmlands blandning :äre ni som är poootejtås? Får man åka med?......vem kunde neka en så ung gamling att ha lite latjo med oss ungtuppar
Vi åkte ut och drog mot rimbo hållet på dom minsta kostigarna ni kan tänka er…ni förstår att det jick inte så fort för denna kille på den tiden…hoj eller förare eller båda…ni väljer.
Hur som haver så lyckades han alltid komma ikapp (när vår burgare var slut) och han bara garvade innanför hjälmen..:ni är faan galna i hela huvudet (som han brukade säga) som ni kör…..hatar ni ert liv eller sa han med glimten i ögat….
På kvällningen så var det bara jag denna kille och Marko kvar, vi åkte till edsbergsrondellen och körde lite knäskrap medans gamlot stod bredvid och skakade på huvudet med världens garv :ni är faan inte klok nånstans i huvut ni he he he (kom du ihåg Markos färd in i gubbens trädgård muuuaaahaaa)
Efter den kvällen hade jag mig en vän för livet…..Alltid glad, sa alltid vad han tyckte, hjälpte alltid till, och var alltid där när man mest behövde honom.
Det finns inte tillräckligt med dataminne ens i pentagons dator för att få plats med allt jag skulle vilja skriva om den här nissen…..men ska försöka plite ner lite i alla fall.
Kom ihåg en onsdag när vi var ut och åkte med vår samling mindre intelligenta busåkare då jag och denna kille avvek från skaran och drog hem till mig och glodde på lite hojfilmer. The rat pack hade haft en trevlig tillställning med farbror blå (läs Lagens långa arm) och det jagades och kördes kors och tvärs över hela sthlm och blåljuset jagade alla som hade en svart tröja med stort gult tryck på…..helt ovetande om detta så sitter vi i hökis och softar när denne man reser sig upp och säger :nä nu ska gamlot hem och lägga sig på soffan och somna till nått skit på tv’n…..han sätter sig på sitt svarta åk och åker ut mot nynäsvägen och sedan in i söderledstunneln, på slutet av tunneln så ser han blå i backspegeln och flyttar sig fint (han var ju bara ute på en lugn hemfärd och visste ju inget om det som hänt några timmar tidigare) och vips så åker blå upp på sidan om honom och nästan prejjar av honom och hoppar ut ur bilen och sliter nycklarna ur tändningslåset och skriker :har du nåt vasst på dig? Gamlot paff som man bara kan vara i en sånn situation :näää skulle jag det…? Den kvällen slutade med att han blev av med körkortet för att snutarna inte hade fått tag på dom andra så…..han hade ju en svart tröja med stort gult tryck på ryggen……surt sa räven.
Göteborgs rape’ det var grejjen det, satt man med ryggen mot och han kom så kände man på 2 meters håll att han var i hasen på mig…men han tog senare sitt förnuft till fånga och lyckades slutea med den ovana…(creds dude)
Det blev några tusen mil åka tillsammans med honom…..från att varit en riktig rudis bakom styret så utvecklades han snabbt till en mycket duktig hojåkare.
Alla dessa fester då…ha ha ha roligaste karl man kunde parta med…ända tills klockan slog nio, då fick man hitta nån annan att ”tjöta” med för då var det som att nån slog en slägga i pallet på honom…..sedan vaknade han ett par tre timmar senare fyllevrong och hungrig, käkade och somnade om…..På senare år så kunde han faktiskt hålla sig vaken längre…han ändrade taktik…sov en timme innan festen och bytte grogg sort muuuuaaahaaahaaaa. Han kunde istort kunna somna stående mellan filerna på essingeleden eller stående på en spark utför brant backen hemma i Vemdalen hee hee
En sommar så var vi på Öland och bestämde oss för att gå och grogga lite, det var bartömmning på stäälet och vi skulle bräcka varandra med att bjuda på värsta groggen, det slutade med att efter att vi fått i oss alldeles för mycket innanför västen så kom han ut med en bricka med ett helrör rom och två liter cola…..jäklar vad den drog….han vann den kvällen he he he. På vägen hem så gick vi genom Borgholmcentrum och bestämde oss för att vi skulle tävla igen, denna gång var det vem som kunde äta en hela fransk muffin med strösocker på utan att slicka sig om munnen…..ha den vann jag allt he he. Vidare på färden hem så blev det ännu en tävling, denna gång skulle vi välja en butiksneonskylt och hitta på en sång om denna….till vår förvåning 05.30 på morgon hördes applåder upp ifrån en balkong…..den vann du…fan va grym fantasi man kan ha (woooord).
Kolbulle blev ett nytt begrepp för dig…..
En vinter åkte jag , du, Lasker med fru, och Kain med fru upp till mig i Vemdalen….vilken resa….. Kag serverade kolbulle åt er när ni kom upp…i störöset..det tyckte du var kul. Du är dessutom den ende som vågar säga till Fars fru att det är dags att gå upp och diska nu….du kunde säga sånt och klara dig utan repemander…sån var du. Skoterresan…ha ha ha Jag och Kain hade slutit pakt om att du och Lasker skulle köra fast i snön….den ende som fastnade var den vane skoterföraren Norris he he. Vi satt i räddningsstugan långt upp på fjället när det kommer en sthlmare med ungen i knä och utan hjälm på en skoter och inte kunde hitta leden ner mot byn, jag sa till mitt sällskap att jag åker och visar honom sen kommer jag tillbaka om 5 röda….10 min gick,15 min gick och ingen Norris….dom tittar ut och hör ett vrål från fjärran och bestämmer sig för att kolla var jag var, Gamlot åker längs leden och Kain drar ner på sjön, jag ser Kain och tänker va fan…..sedan kommer Gamlot åkande och stannar med ett hånflin och frågar
gör du där nere i hålet? Den retstickan….ja ja du vann igen jag hade kört fast ordentligt. När vi sen skulle åka på kalfjället så körde jag ”Mr leader” såklart fel och vi var tvungen att vända på ett obehagligt brant ställe och självklart så gjorde jag ett rookie misstag och höll på att tippa min brors svindyra skoter. När jag ligger och sliter för att inte välta skotern hoppar gamlot av sin skoter för att hjälpa mig var på hans skoter saktligen börjar glida bak mot branten och Kain fick slänga sig på den var på Kains fru fick ta över deras skoter…vilken pers he he. På hemvägen så var det race i sann PMC anda och undan gick det ända tills Gamlot inte var riktigt där vi trodde..ja då hade han kört sönder styrstaget på ängens ända ishög…men vi åkte iväg och riktade den sedan var det igång igen……
Ja det finns tusen saker som vi gjort som jag skulle kunna skriva om men lite kan vi behålla sins emellan och gagga om när vi ses i framtiden du min kära vän…..
Jag har varit arg,besviken och ledsen att du lämnade oss, men känner nu enbart saknad…en enorm jävla saknad kompis…….hälsa Kenny om du ser honom
Ni vet alla vem det är jag skriver om…..Joakim Skanse ”mannen, myten, legenden
Häpåre på ett tag // Norris