Gammal ambulans som MC-transport ??

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Nya åket :)
163624_178195888864827_100000232502575_552579_1107257_n.jpg
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Kommer den direkt från Landstinget eller hur fick du tag på den? Tycker den ser förbaskat fräsch ut i mörkret på bilden.

Vad kostar en sån pjäs?

Hittade den på Blocket, det var räddningstjänsten som sålde den.
Bilen är vit och folierad röd med reflexränder.
Har gått som extraambulans senaste 5 åren
Tycker den verkar fräsch, lite rost i bakkant av skärmkanter som ska fixas


Är det 3l eller 2,5l?:tummenupp
Jag hade en 2,5l sedan ett tag... åkte väldigt kungligt måste jag säga...:yoparty

Det är en 3,0 med automat.. Bra ork men törstig :D

Bild på insidan
35632_177921032225646_100000232502575_550082_4638943_n.jpg



Har börjat rensa:
165043_178196508864765_100000232502575_552593_2065808_n.jpg
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Riktigt najs! Regga som lätt lastbil?

Undrar om man inte skulle kunna bygga en lien bäddbar koj däri. Vore ju en bra grej för att få slippa paya vandrarhem när det är övernattning..
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Får väl bli en fällsäng (som de som sitter i sovvagnar i tåg och färjehytter.) eller en hängmatta om hoj och verktyg och bagage ska in.

Ska du lacka hojen i bilens färger, eller tvärtom? Allt för den där proffsiga looken alla eftersträvar.. ;P
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Riktigt najs! Regga som lätt lastbil?

Undrar om man inte skulle kunna bygga en lien bäddbar koj däri. Vore ju en bra grej för att få slippa paya vandrarhem när det är övernattning..

Den kommer att reggas som lätt lastbil ja. Nån form av säng vore ju fint att ha i den, får väl se vad som man kan klura till :)

Får väl bli en fällsäng (som de som sitter i sovvagnar i tåg och färjehytter.) eller en hängmatta om hoj och verktyg och bagage ska in.

Ska du lacka hojen i bilens färger, eller tvärtom? Allt för den där proffsiga looken alla eftersträvar.. ;P

Hojen är för tillfället blå, kan ev bli hojbyte i vår så bilen får nog vara röd ett tag till.
Tröttnar på bilens färg jag kan jag ju riva loss folieringen så blir den ju vit igen. Omlackering av hela bilen tror jag inte det kommer bli
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Vad är det för fördelar med att LB-regga bilen? Antar att B-kort räcker oavsett!?

Snygg kärra!
Jag hade oxå velat ha en egen ambulans :rolleyes:
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Vad är det för fördelar med att LB-regga bilen? Antar att B-kort räcker oavsett!?

Snygg kärra!
Jag hade oxå velat ha en egen ambulans :rolleyes:

Skatten blir billigare.. Dessutom så är fordonskoden hos transportstyrelsen fortfarande Ambulans så det kommer att ändras till skåp.
Reggas som lätt lastbil så det är B-kort som gäller på den
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag lånade Mr Varlands ambulans för några år sedan (några? måste ha varit sommarn -02) och transporterade hoj och mig själv till Hedemora för lite motardåka. Det som började som en lugn färd i 100 ungefär, slutade med 170... Folk flyttar ju på sig när man kommer i en ambulans och när man sedan trycker på för att passera, så flyttar sig andra längre fram. Automat med sportläget fastlåst - kan bara bli kul! :)

attachment.php
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Liten uppdatering : Ramverket under nya golvet klart, golvet på plats och gummimatta ilagd :) Kvar att göra är uppkörningsramp och ett transportstöd för framhjulet, sen är den klar för sommarens bandagar..

IMAG0248.jpg


IMAG0249.jpg


IMAG0257.jpg


IMAG0258.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Liten uppdatering : Ramverket under nya golvet klart, golvet på plats och gummimatta ilagd :) Kvar att göra är uppkörningsramp och ett transportstöd för framhjulet, sen är den klar för sommarens bandagar..

Hur är den byggd den där, är det förlängd hjulbas? Kruxet är om det är gammalt o slitet så kan du få spännande haverier =) Spanade in en gammal 960 limousine back in the days när jag mekade och där hade kardanen fått ett eget liv (något gav med sig). Resultatet blev utökad kardantunnel en smula (farthinder inne i bilen) klöv lådan, kommer inte ihåg hur det gick med bakvagnen men det var nog minsta bekymret där :D

Nåväl, se över ekipaget ordentligt, även om golvet är förstärkt så finns risken att det blir tråkigheter om kardanen sliter/böjer sig och det står en stackars hoj ovanför...

EDIT: Nu såg jag första bilden :tummenupp Hur mycket är den förlängd, står det i papperna? Bara nyfiken.
 
Last edited:

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Hur är den byggd den där, är det förlängd hjulbas? Kruxet är om det är gammalt o slitet så kan du få spännande haverier =) Spanade in en gammal 960 limousine back in the days när jag mekade och där hade kardanen fått ett eget liv (något gav med sig). Resultatet blev utökad kardantunnel en smula (farthinder inne i bilen) klöv lådan, kommer inte ihåg hur det gick med bakvagnen men det var nog minsta bekymret där :D

Nåväl, se över ekipaget ordentligt, även om golvet är förstärkt så finns risken att det blir tråkigheter om kardanen sliter/böjer sig och det står en stackars hoj ovanför...

EDIT: Nu såg jag första bilden :tummenupp Hur mycket är den förlängd, står det i papperna? Bara nyfiken.

Den är förlängd 70 cm.
Bilen verkar vara i bra skick, inga missljud eller vibrationer alls faktiskt men bilen ska kollas igenom ordentligt innan sommarens körningar.
Om ett stödlager körs så länge att det trasar sönder kardantunneln så är det mer ett ägarrelaterat problem än ett inbyggt bekymmer i konstruktionen. De låter illa LÄNGE innan det rasar..

Testat att lasta i två hojar?

Har inte testat att lasta nån hoj än men det verkar va gott om plats:rolleyes:, får väl prova knö in två om det behovet skulle uppkomma nån gång. Lite begränsad bredd så det kan kanske bli trångt. Skåpen på vänstersidan ska jag ha kvar tänkte jag..
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den är förlängd 70 cm.
Bilen verkar vara i bra skick, inga missljud eller vibrationer alls faktiskt men bilen ska kollas igenom ordentligt innan sommarens körningar.
Om ett stödlager körs så länge att det trasar sönder kardantunneln så är det mer ett ägarrelaterat problem än ett inbyggt bekymmer i konstruktionen. De låter illa LÄNGE innan det rasar..

Sant men nu har jag för mig att det inte alltid är någon förvarning på det förlängda kardanerna = de böjer sig. Det är ju o andra sidan svårt att förebygga utan att byta och då får du nog låta någon göra en åt dig i dagsläget. Hur som helst så är det ju rätt att se över allt annat så att det inte blir några onödiga påfrestningar.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Den är förlängd 70 cm.
Bilen verkar vara i bra skick, inga missljud eller vibrationer alls faktiskt men bilen ska kollas igenom ordentligt innan sommarens körningar.
Om ett stödlager körs så länge att det trasar sönder kardantunneln så är det mer ett ägarrelaterat problem än ett inbyggt bekymmer i konstruktionen. De låter illa LÄNGE innan det rasar..

QUOTE]

Har varit med om stödlager som utan missljud eller någon bautabelastning på ren landsväg exploderade och slängde bort sitt innehåll (kulorna) i fronten på bilen bakom. Nu hade väl det stödlagret varit med i 42300 mil vid tillfället...

Inga problem för övrigt, bara montera dit nytt stödlager och köra vidare.
 

Fredrik

Långsam..
Gick med
3 May 2004
Ort
ÅMÅL
Hoj
hojlös.. :(
Jag får väl ta och byta stödlagret då för haverier längs vägen är inget jag önskar mig..
Antagligen är det väl ett speciallager så man blir tvungen att köpa på volvo.. :mad:
Ganska mycket special på dessa bilar har jag redan märkt.. Större bakbromsar och handbromsgrejor, längre handbromswire, avgassystem, fjädrar och stötdämpare fram, krängningshämmare, fjäder och stötdämpare bak..

Den är förlängd 70 cm.
Bilen verkar vara i bra skick, inga missljud eller vibrationer alls faktiskt men bilen ska kollas igenom ordentligt innan sommarens körningar.
Om ett stödlager körs så länge att det trasar sönder kardantunneln så är det mer ett ägarrelaterat problem än ett inbyggt bekymmer i konstruktionen. De låter illa LÄNGE innan det rasar..

QUOTE]

Har varit med om stödlager som utan missljud eller någon bautabelastning på ren landsväg exploderade och slängde bort sitt innehåll (kulorna) i fronten på bilen bakom. Nu hade väl det stödlagret varit med i 42300 mil vid tillfället...

Inga problem för övrigt, bara montera dit nytt stödlager och köra vidare.

Min har gått ca 41000 mil men lite osäkert pga att mätaren är utbytt..
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top