Gammal dam söker starthjälp.....

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
Hej allihop.

Jag har en gammal Suzuki GSX 1100E -85 originalskick som går "lite" knackigt efter tre års
stillestånd.

Bakgrund: Efter renovering för fyra år sen rullade den ung 300 mil. Då gick den
som en klocka. Renoveringen omfattade:

Byte av cylinderfotspackning, topplockspackning, Kolvringar, Kamkedja
Kamsläpor. Honing av cylindrarna, Kolvblästring, slipning av ventiler, samt
montering av en manuell anordning för kamkedjesträckning.

Nu har jag fått för mig att efter tre år försöka sparka igång henne igen.

Till problemet: Hon fick aldrig den vinterskötsel hon borde fått innan vinterdvalan. Dvs hon har stått i tre år med gamla oljan å bensinen.:rodnar

Jag kastade i ett nytt batteri, och dränerade förgasarkopparna med hjälp av dränskruvarna, och pillade bort den gröna "smegman" på skruvarna.

Vid första startförsöket gick hon igång (gammal soppa). Men bara på tre burkar. 1:an,2:an å 4:an. Hon fick gå en 3-4 minuter utan ändring.

Bytte då olja, samt filter. monterade ner 3:ans förgasarkopp och blåste lite lätt med tryckluft i munstyckena. Då gick hon igång lite grann på 3:an oxå efter omstart. Det konstiga är att den enda burken som verkar gå fullt är 4:an. Dom andra blir inte lika varma. Hon går ojämnt, och man hör att hon "går igång" på alla fyra då och då. Den pfft:ar även efter snabbt gaspådrag, och då å då på tomgången.

Har kollat tändstiften, och vid prov, märker man ingen skillnad om man tar bort
1:an,2:an.eller 3:ans tändhatt. Tar man däremot bort 4:ans så stannar den. Jag har även bytt position på 3:ans å 1:ans tändstift för att se om avgasblåsets karaktär ändrar sig. Men icke. (jag har originalsystemet på)

Två dagar senare provstartar jag den igen för att se om den "nya" gamla bensinen har löst upp några igenkläggningar.

Döm om min förvåning när hon går igång och låter avsevärt piggare. Dvs
snurrar igång på alla fyra, Yes tänker jag, men efter 2 minuters tomgång återkommer "3-burkssyndromet" och den ryckiga gången och pfft:andet.

Min tanke är om det finns nåt medel man kan hälla i efter soppabyte för att lösa upp proppar i systemet. Eller är det bara att plocka ner hela förgasarbryggan å rengöra allt igen. Finns det något annat man kan göra i diagnostiseringen? Hur stor är sannolikheten att 3 burkar av 4 geggar igen?
Nån som känner igen symtomen och kan tipsa?.

Tacksam för svar snarast, då jag bör hinna få igång henne innan "sommarstuge-säsongen", för annars ar det kört igen :gnissla

// Lindeman1 :rodnar

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Klägg i gasarna!! dagens bensin :näsblod Bara att skruva ner alla gasare och tokrengöra. Man kan ha sådan otur att man inte får bort allt klägg... då får man skicka iväg gasarna på ultradjudstvätt:gnissla
kolla även att membranen i vacumtrottlarna ser helt och tätt ut rengör även trottlarna och spåren för dom,,, olja inte in dessa möjligtvist smörjande torrspray

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Samma fel hade jag på en xj 900.
Det slutade med att jag fick byta en gasare då jag liksom du inte tömt kopparna innan vinterförvaringen och någon kanal i gasaren hade ärgat igen... jävlades med det felet en hel sommar för ca 15 år sedan.
Prova att rengöra ORDENTLIGT så kanske det fixar sig.

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
tack för svaren. misstänkte att så var fallen. inga dunderrengöringsvätskor då? typ spridarrengöring?

twix

Memory of Shoya Tomizawa
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
hojlös
riv förgasarna i molekyler rengör sätt ihop ska du se att de funkar:tummenupp förgasar samt spridar rengöring eller annat hokuspokus funkar ej provat:mad:

Martin_zx6r

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
En hel massa hojar men förhoppnings vis en zx10r till sommarn
Det FINNS dunder medel till din hjälp! jag mins inte vad det heter men det har funkat på min ninja och på polarns r1:a :tummenupp

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
har nu bytt soppa och haft i ny, samt kemetyls K-akut. Den bluddrar fortfarande och pffft:ar efter gaspådrag. Dock är det bara ettans burk som e ljummen. dom andra är stekheta nu. Har varit runt kvarteret 2 varv, och hon drar igång på alla fyra vid 4000rpm. när går högfartsmunstyckena in? är tomgångsmunstyckena och lågfartsmunstyckena samma? vid tomgångskörning och uppgasning till 7000rpm var det fortfarande tre burkar bara.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
har nu bytt soppa och haft i ny, samt kemetyls K-akut. Den bluddrar fortfarande och pffft:ar efter gaspådrag. Dock är det bara ettans burk som e ljummen. dom andra är stekheta nu. Har varit runt kvarteret 2 varv, och hon drar igång på alla fyra vid 4000rpm. när går högfartsmunstyckena in? är tomgångsmunstyckena och lågfartsmunstyckena samma? vid tomgångskörning och uppgasning till 7000rpm var det fortfarande tre burkar bara.

Lågfartsmunstyckena hänger med en bra bit upp i registert eller snarare till halv gas,,, och ja tomgångsm och lågfart är samma sak.. det låter som lågfarten sitter igen då bara att riva:gnissla

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
Lågfartsmunstyckena hänger med en bra bit upp i registert eller snarare till halv gas,,, och ja tomgångsm och lågfart är samma sak.. det låter som lågfarten sitter igen då bara att riva:gnissla

jepp.... verkar inte bättre :huvet

påminn mig varje höst att jag ska dränera gasarna :rolleyes:

tack för svaret

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT

tack för svaret

Körde STP Injection Cleaner i min 1100 Fför nåra år sen med liknande probs, hade dock isär gasarna efteråt ändå men de såg ut som skinande nya inuti..

Hur det såg ut innan vet jag ju då inte lr om det var STP:n som gjorde susen, men sen gick den bra.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

tack för svaret

Kom just på ett bra tipps som kan hjälpa. ta bort luftfiltret då borde du väl komma åt varje separata insug till vardera gasare hoopas jag? starta sedan cyckeln och tokvarava samtidtigt som du håller för insuget till den gasare som jäklas!! upprepa flera ggr. då får man ett oerhört vacum/undertryck som brukar få lös boss:tummenupp

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
Nu har jag sent omsider rivit gasarna. tog mig 1,5 timme :) *stolt*

trodde det skulle vara mycket värre... Men rengöringen låter jag på nån annan.

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
nu e gasarna rengjorda. dom såg ut som en åderförkalkad kärring på 90 år.

återmonteringen tog bara 2 timmar. *stolt igen* men det bästa av allt...

Hon spinner som en katt :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...