Lindeman1
Ny medlem
Hej allihop.
Jag har en gammal Suzuki GSX 1100E -85 originalskick som går "lite" knackigt efter tre års
stillestånd.
Bakgrund: Efter renovering för fyra år sen rullade den ung 300 mil. Då gick den
som en klocka. Renoveringen omfattade:
Byte av cylinderfotspackning, topplockspackning, Kolvringar, Kamkedja
Kamsläpor. Honing av cylindrarna, Kolvblästring, slipning av ventiler, samt
montering av en manuell anordning för kamkedjesträckning.
Nu har jag fått för mig att efter tre år försöka sparka igång henne igen.
Till problemet: Hon fick aldrig den vinterskötsel hon borde fått innan vinterdvalan. Dvs hon har stått i tre år med gamla oljan å bensinen.
Jag kastade i ett nytt batteri, och dränerade förgasarkopparna med hjälp av dränskruvarna, och pillade bort den gröna "smegman" på skruvarna.
Vid första startförsöket gick hon igång (gammal soppa). Men bara på tre burkar. 1:an,2:an å 4:an. Hon fick gå en 3-4 minuter utan ändring.
Bytte då olja, samt filter. monterade ner 3:ans förgasarkopp och blåste lite lätt med tryckluft i munstyckena. Då gick hon igång lite grann på 3:an oxå efter omstart. Det konstiga är att den enda burken som verkar gå fullt är 4:an. Dom andra blir inte lika varma. Hon går ojämnt, och man hör att hon "går igång" på alla fyra då och då. Den pfft:ar även efter snabbt gaspådrag, och då å då på tomgången.
Har kollat tändstiften, och vid prov, märker man ingen skillnad om man tar bort
1:an,2:an.eller 3:ans tändhatt. Tar man däremot bort 4:ans så stannar den. Jag har även bytt position på 3:ans å 1:ans tändstift för att se om avgasblåsets karaktär ändrar sig. Men icke. (jag har originalsystemet på)
Två dagar senare provstartar jag den igen för att se om den "nya" gamla bensinen har löst upp några igenkläggningar.
Döm om min förvåning när hon går igång och låter avsevärt piggare. Dvs
snurrar igång på alla fyra, Yes tänker jag, men efter 2 minuters tomgång återkommer "3-burkssyndromet" och den ryckiga gången och pfft:andet.
Min tanke är om det finns nåt medel man kan hälla i efter soppabyte för att lösa upp proppar i systemet. Eller är det bara att plocka ner hela förgasarbryggan å rengöra allt igen. Finns det något annat man kan göra i diagnostiseringen? Hur stor är sannolikheten att 3 burkar av 4 geggar igen?
Nån som känner igen symtomen och kan tipsa?.
Tacksam för svar snarast, då jag bör hinna få igång henne innan "sommarstuge-säsongen", för annars ar det kört igen
// Lindeman1
Jag har en gammal Suzuki GSX 1100E -85 originalskick som går "lite" knackigt efter tre års
stillestånd.
Bakgrund: Efter renovering för fyra år sen rullade den ung 300 mil. Då gick den
som en klocka. Renoveringen omfattade:
Byte av cylinderfotspackning, topplockspackning, Kolvringar, Kamkedja
Kamsläpor. Honing av cylindrarna, Kolvblästring, slipning av ventiler, samt
montering av en manuell anordning för kamkedjesträckning.
Nu har jag fått för mig att efter tre år försöka sparka igång henne igen.
Till problemet: Hon fick aldrig den vinterskötsel hon borde fått innan vinterdvalan. Dvs hon har stått i tre år med gamla oljan å bensinen.
Jag kastade i ett nytt batteri, och dränerade förgasarkopparna med hjälp av dränskruvarna, och pillade bort den gröna "smegman" på skruvarna.
Vid första startförsöket gick hon igång (gammal soppa). Men bara på tre burkar. 1:an,2:an å 4:an. Hon fick gå en 3-4 minuter utan ändring.
Bytte då olja, samt filter. monterade ner 3:ans förgasarkopp och blåste lite lätt med tryckluft i munstyckena. Då gick hon igång lite grann på 3:an oxå efter omstart. Det konstiga är att den enda burken som verkar gå fullt är 4:an. Dom andra blir inte lika varma. Hon går ojämnt, och man hör att hon "går igång" på alla fyra då och då. Den pfft:ar även efter snabbt gaspådrag, och då å då på tomgången.
Har kollat tändstiften, och vid prov, märker man ingen skillnad om man tar bort
1:an,2:an.eller 3:ans tändhatt. Tar man däremot bort 4:ans så stannar den. Jag har även bytt position på 3:ans å 1:ans tändstift för att se om avgasblåsets karaktär ändrar sig. Men icke. (jag har originalsystemet på)
Två dagar senare provstartar jag den igen för att se om den "nya" gamla bensinen har löst upp några igenkläggningar.
Döm om min förvåning när hon går igång och låter avsevärt piggare. Dvs
snurrar igång på alla fyra, Yes tänker jag, men efter 2 minuters tomgång återkommer "3-burkssyndromet" och den ryckiga gången och pfft:andet.
Min tanke är om det finns nåt medel man kan hälla i efter soppabyte för att lösa upp proppar i systemet. Eller är det bara att plocka ner hela förgasarbryggan å rengöra allt igen. Finns det något annat man kan göra i diagnostiseringen? Hur stor är sannolikheten att 3 burkar av 4 geggar igen?
Nån som känner igen symtomen och kan tipsa?.
Tacksam för svar snarast, då jag bör hinna få igång henne innan "sommarstuge-säsongen", för annars ar det kört igen
// Lindeman1
Last edited: