Gammal touring MC start inte :/

Bojangles90

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX 400-E
Jag äger en Suzuki GSX400-E och den startar inte!

När jag köpte den fungerade den bra. Den var svårstartad men den är ju gammal och det ÄR kallt. Iallafall, till slut tog soppan slut (som den föregående ägaren hade fyllt på) och jag hämtade 95 från en mack i en dunk och fyllde på. Jag vet att det är inga problem att blanda bensin, så inga problem borde uppstå, oberoende på om den gamla bensinen var 95, 98 eller nåt annat.

Men nu startar den inte! Batteriet har tagit slut av alla gånger jag provat starta den. Jag har kopplat upp mc:en till ett bilbatteri och höll på hur länge som helst utan resultat. Man hör att ackumulatorn jobbar (eller vad det heter) men jag får inte det "vroom:et" från att MC:n startas.

Jag har provat att springa igång den. Jag sätt den i andra växel, håller i kopplingen, springer och släpper kopplingen. Motorn drar igång men av nån anledning händer inget när jag vrider på gasen och då dör motorn.

Fan jag har precis köpt den och den har redan slutat fungera, kan nån hjälpa mig? Tack i förhand.

Bojangles90
 

Bojangles90

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX 400-E
Jag kan inte mycket om MC så jag skulle inte veta HUR de skulle krångla. Men iaf jag kollade runt på internet och jag vet nu vad ett tändstift och en tändspole är iaf. Hur kan jag kolla om det är fel på dem?

Om det nu är fel på dem, kan jag bara gå och köpa nya?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Dränera ur förgasarna om den stått ett tag.

Men det låter som att dina meckkunskaper är begränsade så rekommenderar jag att köpa/ladda hem en mekhandbok.
 

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
staffanstorp
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
tyckte du sa att du fick han att gå på tom gång???...men när du drog på gasen dog han...ifall du fick han gå på tomgång så låt han gå och bli riktigt varm så drar den själv soppa och rensar hyfsat bra förgasarna.

lycka till.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Spruta startgas i luftburken/luftfiltrena. Går den igång på det så får den inte bränsle.

Om den inte går igång på gasen så bör du kolla om du har gnista. Men jag gissar på att du har fått skit i förgasarna/soppafiltret eftersom problemet uppstod efter att du körde torsk på riktigt gammal bensin.
 
Last edited:

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
När blev hojen servad sist?även en gammal hoj behöver service minst en gång om året.Rekomendation:lämna på verkstad och jobba övertid med något du behärskar för att tjäna pengar till servicen. :)
 

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Om du får igång den på tomgång så låt den stå och puttra ja.

så gör min med när den är kall. Har du choke på cykeln så använd den tills motorn kommit upp i varv =)
 

Bojangles90

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX 400-E
Jag får INTE igång den med tomgång. Den håller bara på i 1-2 sekunder men så fort den stannar så stänger den av igen.

Känns som om det är nånting sånt att det är skitigt nånstans i MC:en eller att tändningsstiftet inte får en gnista eftersom det är blött. Känns verkligen som om det har och göra med den gamla bensinen.

Nån som känner till en guide till hur man rengör dessa delarna, eller kanske vill beskriva kort? Min pappa är mycket bättre än jag på detta, så kanske han redan vet hur man gör. Jag ska prova imorgon och se hur det går.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Jag har samma problem med mitt härke, finns en till tråd i mekforumet om det där en annan kille har samma problem... de verkar bli lite sura dessa gamla hojar :va
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
låter som de ovan nämnt ,, skulle iaf rekomendera dig o byta stiften till ett snäpp mjukare dvs siffran på stiftet visar om det är hårt eller mjukt !!
 
Last edited:

putte65

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Ort
kristianstad
Hoj
suzuki
Jag har samma problem med mitt härke, finns en till tråd i mekforumet om det där en annan kille har samma problem... de verkar bli lite sura dessa gamla hojar :va

Jag hade samma problem med min suzuki 550 Gsx när jag köpte den.
Jag satte i nya stift, olja/stift osv och 5 l 98 okt. Hällde sedan i en flaska
super treatment (rengöring) från Biltema och bara körde på. När sedan soppan vart slut, i med samma en gång till. Kan ju vara så att du mkt skit i förgasarna och det kan hjälpa med att köra ett par gånger på detta sättet. Min går jättebra nu efter dessa behandlingarna. Risken är ju stor att har den stått ett tag så kan den ju dra in fukt och skit i förgasarna.

Lycka till
 

Bojangles90

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX 400-E
Tog ut tändstifte och rengjorde dem och lyckades få MC:n att starta. Nu har jag ett NYTT problem. Den går väldigt ojämnt och dör om man släpper gasen av någon anledning.

Jag tror att jag anar rätt i att det mest troligen är förgasaren som är smutsig eller något sånt? Ska iaf rengöra den så snart jag kan och rapportera tillbaka hur det gick.

PS: Kan jag bara köra den jättehårt så att förgasaren rengör sig själv eller liknande??
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Som Sammy Davis JR skulle sagt:

Dränera förgasarna så följer smuts och vatten med ut och risken för att hojen ska fungera ökar.

I det här specifika fallet kanske man hellre skulle säga att "risken att hojen fungerar ökar" men som oftast heter det chansen :)
 

Bojangles90

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX 400-E
Har köpt nya tändspolar och hojen startar perfekt.

Nu har jag ett nytt problem. Jag vet inte om det händer efter att hojen är varm eller om det händer direkt, jag tror efter att den blivit lite varm. Tomgången fungerar inte, man måste fortsätta dra på gasen för att den inte ska lägga av. När man kör det är det helt hackig, och un-smooth. Gasen fungerar också bara på måfå och är random själv. Jobbigt indeed. Jag har hört att detta kan ja och göra med:

a: Hojen är för varm, nån fläkt eller kylsystem fungerar inte som det ska
b: för mycket luft/bensin i bränslemixen

Nånting intressant att anmärka angående b är att hojen inte har något luftfilter! Jag öppnar luftboxen, finns ett par nät innan luften kommer fram till förgasaren men absolut inget luftfilter. Kan det ha hänt att avsaknaden av luftfilter gör att det är för mycket bensin i blandningen och att hojen nu blir för varm eller "chokar" systemet???
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Men vadå?
Du yrade nåt om tomgång och grejer tidigare...
Startade den inte alls då?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har köpt nya tändspolar och hojen startar perfekt.

Nu har jag ett nytt problem. Jag vet inte om det händer efter att hojen är varm eller om det händer direkt, jag tror efter att den blivit lite varm. Tomgången fungerar inte, man måste fortsätta dra på gasen för att den inte ska lägga av. När man kör det är det helt hackig, och un-smooth. Gasen fungerar också bara på måfå och är random själv. Jobbigt indeed. Jag har hört att detta kan ja och göra med:

a: Hojen är för varm, nån fläkt eller kylsystem fungerar inte som det ska
b: för mycket luft/bensin i bränslemixen

Nånting intressant att anmärka angående b är att hojen inte har något luftfilter! Jag öppnar luftboxen, finns ett par nät innan luften kommer fram till förgasaren men absolut inget luftfilter. Kan det ha hänt att avsaknaden av luftfilter gör att det är för mycket bensin i blandningen och att hojen nu blir för varm eller "chokar" systemet???
1. Köp ett luftfilter.
2. Köp nya stift.
3. Rengör tomgångmunstycken i förgasare, vet du inte hur du gör?
Lämna hojen till någon som vet.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Här kan du tanka ner en mekhandbok för några tior.
http://bombbook.filegranted.com/1/checkout.php?file=suzuki gsx 400 e manual.pdf
Vill du göra det gratis får du hitta det själv.

Grejen med att ha en sådan här gammal hoj är att man faktiskt måste lära sig skruva en del för att öht hålla den igång.

Jag skulle satsa på att efter att ha läst igenom kapitlet om förgasarna att du tar ner förgasarna och öppnar dem efter att ha rengjort dem utvändigt. Rengör och blås igenom munstycken och kanaler. Tänk på att det är mjuk metall i förgasaren.

Nu låter det som att tomgångsmunstycket ( eller båda, du har väl 2 förgasare ) är igensatta.

En sån gammal hoj som du har måste ha omsorg för att inte bli en frustrerande besvikelse.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top