Gammhonda lillchopper (CB500) Bushidostyle!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hittade en jäkligt ball hondachopper med prismatank som lite inspiration! Något sånt här är väl ungefär vad jag hoppas på att kunna åstadkomma, dvs jag behåller bakramen /fast sparar fjädringen också istället för att köra stelbensstruts), rejkar gaffeln lite för att få ner fronten, prismatank på det och sen detaljarbete och discolack:banana

Hondachopper2.jpgHondachopper.jpg

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Gott kämpat! :tummenupp
Ja, utan direkta "kunskaper" och rätt verktyg så är det ju helt klart meckigt, och man har ju alltid den där tanken ... ska skiten bli riktigt tät och hålla... :va i bakhuvet....

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gott kämpat! :tummenupp
Ja, utan direkta "kunskaper" och rätt verktyg så är det ju helt klart meckigt, och man har ju alltid den där tanken ... ska skiten bli riktigt tät och hålla... :va i bakhuvet....

Tack så mycket!

Jo, bra verktyg gör ju halva jobbet och resten antar jag bör komma från kunskap... Jag har ingetdera men jobbar på ändå :D

Min förhoppning är att det ska bli tillräckligt tätt för att jag ska kunna använda någon typ av tanktätning eller liknande invändig försegling. Jag kör ju migsvets så någon por lär det ju bli, men eftersom alla fogar ändå ska slipas ner så kan jag lika gärna leta läckor då och göra om isåfall. Till slut ska det nog bli tätt. Vi får väl se helt enkelt :)

Jag har nu helsvetsat själva "skalet", tunnel och innanmäte fattas än så länge så jag har svetsat så mycket som möjligt inifrån för bästa täthet. Samtliga fogar ska som sagt slipas ner i jakt på sprickor och porer, det som upptäcks ska svetsas om, därefter ska jag sätta in förstärkningar för soppakran och tanklock och bygga tanktunnel. Därefter mer slip av tunnelfogar och till slut kommer jag fixa till slutgiltiga former med spackel.

IMAG0554.jpgIMAG0555.jpgIMAG0556.jpgIMAG0557.jpgIMAG0558.jpgIMAG0559.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har nu slipat ner svetsfogarna på tanken, tror nog att det ska gå att få fason på det här! Lite spackel, slip och lack bara så ska det nog se alldeles ypperligt ut!:banana Inga stora sprickor heller så jag verkar ha fått bra genomsmälta och en rejäl fog som tål att slipas ner, lite småttiga porer bara som kanske inte är helt täta men det ska vi nog kunna svetsa om och slipa ner på nytt! :)

IMAG0561.jpgIMAG0562.jpgIMAG0563.jpg

Sen en snabb provmontering med motorn i ramen, bara för att få en överblick av proportioner etc. Kan nog bli fint detta:)

IMAG0564.jpgIMAG0565.jpgIMAG0566.jpgIMAG0567.jpg

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Heja! Kul att se att det händer lite med bygget.:tummenupp

Tackar!

Ja, kände att det var dags om nu inte kulorna skulle hamna i farozonen...:gnissla Och med införskaffandet av en fräs så öppnar ju lite nya möjligheter upp sig, så nu känner jag att jag kan göra mer eller mindre precis vad jag vill istället för att låta mig begränsas av vad jag har verktyg till. En svarv och en fräs kommer man ju liksom en bit på :)

Det kommer mer inom kort, ska bara få fräsen fullt funktionerlig och sen är det dags att fräsa nya styrkronor med lite rake etc:tummenupp

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
PLOPP!!!

Vad är det mina ögon skådar? Har han tatt sig i kragen och städat lite också eller har du bara sparkat undan skiten lite?

Ser ju hrrmm...bra ut:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
PLOPP!!!

Vad är det mina ögon skådar? Har han tatt sig i kragen och städat lite också eller har du bara sparkat undan skiten lite?

Ser ju hrrmm...bra ut:D

Ljudet av min tumme gissar jag... :D

Jodåvars, litegranna sådär:tummenupp Fortfarande satana stökigt därinne, men en bit på vägen!

Haha, anar jag lite skepsis där i "tonfallet"? ;)
Det här är min personliga lilla kompromiss, lite 70-talet med sina coffin-tanks och små högt belägna moppetankar prydandes var och varannan chopper och lite nutida rundare, bredare och djupare former. En klassisk prismatank, med lite kurvor och min personliga touch:tummenupp

Inga pingvinskitsvetsar iallafall :D

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Ja, du konstruerar ju saker själv i alla fall. Själv polerar jag mest känns det som. Försökte borra lite hål idag och insåg att det var dags att investera i bättre borr än byggmax kombi-box för 29:-

Jag liksom skäms när jag inte kan borra ett hål i 2 mm mässing:3freak

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ja, du konstruerar ju saker själv i alla fall. Själv polerar jag mest känns det som. Försökte borra lite hål idag och insåg att det var dags att investera i bättre borr än byggmax kombi-box för 29:-

Jag liksom skäms när jag inte kan borra ett hål i 2 mm mässing:3freak

Knüllputs är ej att förakta. Du kan få polera ett par av mina hojdelar när dina tar slut :D

Fixar de inte 2 mm mässing så är det fan tal om kassa borr...:näsblod :glömdet Jag blev lite trött tidigare idag när mina biltemaborr inte fixade 12mm stål, jag kanske ska vara nöjd med att de tog sig en bit in iallafall... :D

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Kan ju vara borrmaskinen också, inte direkt i stil med din... skit samma, jag gör klart bitarna och tar med dem ut till dig nästa gång. Vad görs i morgon? Jag tror jag är fri...:3freak

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kan ju vara borrmaskinen också, inte direkt i stil med din... skit samma, jag gör klart bitarna och tar med dem ut till dig nästa gång. Vad görs i morgon? Jag tror jag är fri...:3freak

Kan så vara. Gör du så!
Jag är hemma och tänkte pilla med choppern, du är välkommen förbi!:tummenupp Har donnan fortfarande för lite att göra? :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hittade en jäkligt ball hondachopper med prismatank som lite inspiration! Något sånt här är väl ungefär vad jag hoppas på att kunna åstadkomma, dvs jag behåller bakramen /fast sparar fjädringen också istället för att köra stelbensstruts), rejkar gaffeln lite för att få ner fronten, prismatank på det och sen detaljarbete och discolack:banana

View attachment 370962View attachment 370961

En hyfsad förebild.
Liten, avskalad och kompakt.

BTW: Lär er slipa borren någorlunda korrekt, använd rätt hastighet och skärvätska så funkar även 29kronorssatserfrånbiltema.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Lite bilder på dagens projekt, tanklock och tanktunnel :)

IMAG0568.jpgIMAG0569.jpgIMAG0570.jpgIMAG0571.jpgIMAG0572.jpgIMAG0573.jpg

Tanklocket är en bit sexkantstav i mässing som jag svarvat ner och gängat, och den skruvas i en bit tjockt stål med motsvarande hänga som jag svetsar fastvpå insidan av tanken. Jag tyckte att det blev en lagom enkel och snygg lösning, sexkantstaven passar liksom bra ihop med prismatanken. vad tycker ni? :)

Tunneln ska helsvetsas, slipas och sen är det dags att trycktesta! Håll tummarna!:tummenupp

Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

rallyfisken

Gick med
6 Jan 2006
Hoj
En hyfsad förebild.
Liten, avskalad och kompakt.

BTW: Lär er slipa borren någorlunda korrekt, använd rätt hastighet och skärvätska så funkar även 29kronorssatserfrånbiltema.

Har herrn lust att dela med sig av sina kunskaper så uppskattas detta:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Idag har jag helsvetsat tanken och börjat trycktesta den. Byggde ett andra tanklock i vilket jag gängade en bulventil, så jag kan pumpa upp tryck i tanken och sen kollar jag efter läckor med såpvatten. Än så länge är det bara ett par små porer och ställen där jag råkat slipa igenom som läcker, de flesta längre och sammanhängande fogarna verkar täta. Nu ska jag bara svetsa om, slipa på nytt och trycktesta igen så borde jag successivt få en helt tät tank:tummenupp Idag har jag dock inga bilder att visa då det enda som skiljer sig från gårdagens bilder är ett par svetsfogar/klumpar ytterligare:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har herrn lust att dela med sig av sina kunskaper så uppskattas detta:tummenupp

Det är erfarenhetsbaserad kunskap.
Försök, försök och försök igen.
Borrhastigheten syns det när den är rätt.
Skär det någorlunda samanhängande spånor, så är hastigheten rätt.
Skärvätska finns på sprayburk.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...