Garagestatus för tvåtaktarna

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Åhhh, snickeboa! Jag är sååå avis. Åsså lite musik, sen är det bara att sätta igång.

Vill du ha lite terapi har vi 3 hojar i lådor mer eller mindre som ska vara hopbyggda på onsdag. En av motorerna trasig men fortfarande ej demonterad.

Ett gäng bromsok som borde packas om etc.

Overall och mekhandskar finnns :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Åhhh, snickeboa! Jag är sååå avis. Åsså lite musik, sen är det bara att sätta igång.
Du som också har tre barn vet att uppskatta TIDEN. Det är tidsflykt att gömma sig i källaren. Som komplement till radion har jag dock en baby watch. :näsblod
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Det är underbart att ha källaren att fly till för en stunds kontemplation. Och då har jag "bara" ett barn, som dock mer än gärna hjälper till att skruva. Typ släppa muttern i expantionskammaren och dylikt.

Det går sakta men säkert framåt med putsandet (gamla ägaren tyckte nog inte om att rengöra) skruvandet är klar med sving, baknav, stötdämpare. Återstår renovera gaffel och lacka och mer översyn av motor. Hittade en lite kul grej när jag tog den reeden till den bakre cylindern. Hojen kan inte gått så bra sista gången föregående ägare körde...:näsblod

Edit: slänger med en bild på rummet för ett år sen. Hade precis hämtat 125:an då(gamla hojen).
 

Bifogat

  • IMG_6224.JPG
    IMG_6224.JPG
    200.6 KB · Visningar: 80
  • IMG_6228.JPG
    IMG_6228.JPG
    233.6 KB · Visningar: 87
  • IMG_6222 2.jpg
    IMG_6222 2.jpg
    94.2 KB · Visningar: 114
  • IMG_6223 2.jpg
    IMG_6223 2.jpg
    102.7 KB · Visningar: 134
  • IMG_54732.jpg
    IMG_54732.jpg
    129.6 KB · Visningar: 84
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fina reedventiler. :näsblod

Rejält sjysst puts du börjar få på hojen. Mina barn har inte hittat min hoj i källaren, ännu....
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Fina reedventiler. :näsblod

Rejält sjysst puts du börjar få på hojen. Mina barn har inte hittat min hoj i källaren, ännu....

Riktigt fin reedventil ja. Undrar om det var därför han sålde hojen?

Om jag bara hade lagt hälften av tiden på hojen som jag har lagt på att renovera mitt pojkrum, så hade jag varit färdig för länge sedan. Men nu har jag en workshop värdig mina tvåtaktare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför har jag inte gjort det här tidigare? Jag har hunnit med mer på två kvällar än på hela vinterna...hade jag gjort det här i november hade hojen varit fit for fight nu, ren som aldrig förr och med ny lack etc.

:huvet
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Varför har jag inte gjort det här tidigare? Jag har hunnit med mer på två kvällar än på hela vinterna...hade jag gjort det här i november hade hojen varit fit for fight nu, ren som aldrig förr och med ny lack etc.

:huvet

Sitt inte här och slösurfa då, bums ner i källaren igen!! Ny lack igen, den är ju kanonsnygg som den är?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sitt inte här och slösurfa då, bums ner i källaren igen!! Ny lack igen, den är ju kanonsnygg som den är?
Måste sova lite också. Har fler kompletta kåpset, inklusive tank, som kan lackas upp. Är väl som ett fruntimmer och vill byta lite för bytandets skull. ;)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är inne i den roliga men farliga "skruva bort alla och ta isär allt du ser fasen".
* Motorn ute ur ramen
* Bromsok isärtagna
* Framgaffel borta
* Bakdämpare borta
* Kylare bort

Fredde ska fixa framgaffel och dämpare men det vet han inte om ännu. :D
Sedan ska allt rengöras, delar beställas och framförallt skruvas ihop igen.
Just ja, veven ska bytas, nya lyuftburkar ska anpassas, kåpor lackas, loggern monteras snyggare, elen ses över, lager i sving, hjul och motr bytas, växellådan drevas om och lite andra slitdeöar bytas. :näsblod
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Är inne i den roliga men farliga "skruva bort alla och ta isär allt du ser fasen".
* Motorn ute ur ramen
* Bromsok isärtagna
* Framgaffel borta
* Bakdämpare borta
* Kylare bort

Fredde ska fixa framgaffel och dämpare men det vet han inte om ännu. :D
Sedan ska allt rengöras, delar beställas och framförallt skruvas ihop igen.
Just ja, veven ska bytas, nya lyuftburkar ska anpassas, kåpor lackas, loggern monteras snyggare, elen ses över, lager i sving, hjul och motr bytas, växellådan drevas om och lite andra slitdeöar bytas. :näsblod

Kom aldrig till den farliga skruva bort fasen. Eller jo lite, ena hojen blev isärplockad då ramen hade gått och dött men någon ny ram har det inte blivit så den får vila några veckor.

Och med rotaxen har jag givetvis mekat flitigt. :död :rofl

Nåväl, den ställdes ut på mc-mässan så en tvätt och lättare putsning gjordes före.
Förra helgen hade vi kurs för licenstagare och den fick agera demo så viss uppfräschning fick göras.

Råkade köpa en uppsättning nyare tz fälgar som passar finfint med lite nya distanser etc.
Dessvärre visade det sig när jag fick hem fälgarna att bakfälgen var för ny, var nya större varianten på ryckutjämnare.
Ett samtal till långsamme Fredde visade att han hade en bakfälg han kunde byta med, och någon vecka senare våldgästade jag Linköping. Lite skitprat, koll att båda fälgarna var raka och sedan hemfärd med en fungerande (för mig) fälg.

Tack långsamme, gamle och tjocke Fredde. Du vet vem du är :krama

De lackerades långt innan tomten skulle komma och sedan har de fått ligga och härda. En dag före avfärd till säsongens första race kändes det som dags att byta till rätt hjullager, svarva om mittdistansen och göra korrekta yttre distanser för min hoj. Varför tar sådant alltid 2 ggr så lång tid som man hoppas.
Rotorer tillverkades i Januari men skivcentrum blev klara i tisdags. Stort tack till Belox ytbehandling som kunde ytbehandla dem till onsdag förmiddag :banana
Efter några minuters pyssel fanns det färdiga bromskivor för montering på nya fälgarna :tuttar

Lite småfix som att ersätta gammal växelspak som glappar (vickar, vrider sig) för mycket med en bättre lagrad spak gjordes också. Varför tog det 8 timmar mer än planerat?
Hur som helst, känslan i spaken är på mekbänken helt rätt. Inget glapp, bara klick växel.
Dock märker man nu att fotpinneplattorna är lite för klena, får åtgärdas efter Knutstorp.
Förövrigt, hojen fungerade perfekt på Brands i oktober så den får lov att fungera perfekt i helgen också.
En helhetsbild tagen ungefär 12 timmar före avfärd.

Kåporna blev omplastade samt omlackade under förra säsongen. Känns helt ok.


Saker som inte hanns med eller bortprioriterades:

Byta bromsvätska. Gjordes i höstas, den var fortfarande klar. Ny vätska tas med för mellanheaten mek.

Montera dit nytillverkad (och i veckan snabblackad) tank med bättre matchning mellan ram och tank.

Tillverka nya fotpinneplattor i reserv.

Lyfta topplocken och titta, eventuellt byta dåliga kolvar etc.

Tillverka nya ljudämpare som förhoppningsvis med god marginal klarar nya bullerkrav. Nuvarande gör det troligen..

Tillverka nya rejäla kylare. Med lite tur kan man höja kompförhållandet lite.

Byta olja i framgaffel. Olja medtages.

Serva styrdämpare, behöver man styrdämpare :rolleyes:
 

Bifogat

  • nollnio sport4.jpg
    nollnio sport4.jpg
    99.9 KB · Visningar: 120
  • nollnio sport3.jpg
    nollnio sport3.jpg
    90.7 KB · Visningar: 98
  • nollnio sport2.jpg
    nollnio sport2.jpg
    85.6 KB · Visningar: 69
  • nollnio sport1.jpg
    nollnio sport1.jpg
    98.1 KB · Visningar: 78

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Är inne i den roliga men farliga "skruva bort alla och ta isär allt du ser fasen".
* Motorn ute ur ramen
* Bromsok isärtagna
* Framgaffel borta
* Bakdämpare borta
* Kylare bort

Fredde ska fixa framgaffel och dämpare men det vet han inte om ännu. :D
Sedan ska allt rengöras, delar beställas och framförallt skruvas ihop igen.
Just ja, veven ska bytas, nya lyuftburkar ska anpassas, kåpor lackas, loggern monteras snyggare, elen ses över, lager i sving, hjul och motr bytas, växellådan drevas om och lite andra slitdeöar bytas. :näsblod

Men vänta nu Gustav Det här inlägget hade varit som klippt å skuret i Oktober, eller mellan kval å race på Rookie racet kanske :D
Kör hårt det är snart KM.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men vänta nu Gustav Det här inlägget hade varit som klippt å skuret i Oktober, eller mellan kval å race på Rookie racet kanske :D
Kör hårt det är snart KM.
Mellan kval och race hade jag nog inte givit mig på men mellan lördag och söndag så..... :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det går fort när man har roligt. :D
Skruvar av allt som sitter fast med en skruv så just nu ser det ut så här i källarförrådet, dåligt med nattsömn får man också eftersom man ju måste försaka någonting för att ha tid att meka och sömnen var det som fanns att ta av. :3freak

DSC00150.jpg
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Nu är den klar för provkörning:tummenupp
 

Bifogat

  • 125 TZ.JPG
    125 TZ.JPG
    87.3 KB · Visningar: 91

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
WP-gaffels inställningsmöjligheter?

Skulle försöka starta pärlan för första gången idag den startade ju faktiskt :)

Jag blippade på gasen, luftade kylsystemet och bara myste. Premiär på fredag men innan dess tänkte jag försöka skaffa en hyfsad grundinställning för fjädringen.

Jag har WP gaffel, och det är lite annorlunda mot vad jag är van. I vanliga fall sitter det ju högst upp i gaffelbenen en dämpningsjustering man justerar med an vanlig skruvmejsel, och fjäderförspänningen justeras med en sexkantshylsa. Här ser det dock inte ut så utan det är en rund skruv i mitten som man kan justera med handen, och utanpå denna är det som en "klo" underifrån som man också kan justera med hand. Det ser litegran ut som att den ena av dessa är en låsning för den andre, men finns det då ingen fjäderförspänning? Verkar mysko tycker jag. Jag hittar inget på webben om detta, vet någon av er eller måste jag besvära Springzz med mina frågor?

Någon som vet standard komp/returdämpningsinställningar på WP-gaffel och bakdämpare?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Min blev klar till Brno-lägret men nu behöver den nya kolvar, däck och bromsbelägg. Ska också ta mig tid att dekala den. Ny kylare blir det också, åker med lånad nu. Quickshiftern ska väl äntligen dit också.
 

Bifogat

  • 0220-0414-MU-B-004_220.jpg
    0220-0414-MU-B-004_220.jpg
    14.9 KB · Visningar: 80
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top