Är inne i den roliga men farliga "skruva bort alla och ta isär allt du ser fasen".
* Motorn ute ur ramen
* Bromsok isärtagna
* Framgaffel borta
* Bakdämpare borta
* Kylare bort
Fredde ska fixa framgaffel och dämpare men det vet han inte om ännu.
Sedan ska allt rengöras, delar beställas och framförallt skruvas ihop igen.
Just ja, veven ska bytas, nya lyuftburkar ska anpassas, kåpor lackas, loggern monteras snyggare, elen ses över, lager i sving, hjul och motr bytas, växellådan drevas om och lite andra slitdeöar bytas.
Kom aldrig till den farliga skruva bort fasen. Eller jo lite, ena hojen blev isärplockad då ramen hade gått och dött men någon ny ram har det inte blivit så den får vila några veckor.
Och med rotaxen har jag givetvis mekat flitigt.
Nåväl, den ställdes ut på mc-mässan så en tvätt och lättare putsning gjordes före.
Förra helgen hade vi kurs för licenstagare och den fick agera demo så viss uppfräschning fick göras.
Råkade köpa en uppsättning nyare tz fälgar som passar finfint med lite nya distanser etc.
Dessvärre visade det sig när jag fick hem fälgarna att bakfälgen var för ny, var nya större varianten på ryckutjämnare.
Ett samtal till långsamme Fredde visade att han hade en bakfälg han kunde byta med, och någon vecka senare våldgästade jag Linköping. Lite skitprat, koll att båda fälgarna var raka och sedan hemfärd med en fungerande (för mig) fälg.
Tack långsamme, gamle och tjocke Fredde. Du vet vem du är
De lackerades långt innan tomten skulle komma och sedan har de fått ligga och härda. En dag före avfärd till säsongens första race kändes det som dags att byta till rätt hjullager, svarva om mittdistansen och göra korrekta yttre distanser för min hoj. Varför tar sådant alltid 2 ggr så lång tid som man hoppas.
Rotorer tillverkades i Januari men skivcentrum blev klara i tisdags. Stort tack till Belox ytbehandling som kunde ytbehandla dem till onsdag förmiddag
Efter några minuters pyssel fanns det färdiga bromskivor för montering på nya fälgarna
Lite småfix som att ersätta gammal växelspak som glappar (vickar, vrider sig) för mycket med en bättre lagrad spak gjordes också. Varför tog det 8 timmar mer än planerat?
Hur som helst, känslan i spaken är på mekbänken helt rätt. Inget glapp, bara klick växel.
Dock märker man nu att fotpinneplattorna är lite för klena, får åtgärdas efter Knutstorp.
Förövrigt, hojen fungerade perfekt på Brands i oktober så den får lov att fungera perfekt i helgen också.
En helhetsbild tagen ungefär 12 timmar före avfärd.
Kåporna blev omplastade samt omlackade under förra säsongen. Känns helt ok.
Saker som inte hanns med eller bortprioriterades:
Byta bromsvätska. Gjordes i höstas, den var fortfarande klar. Ny vätska tas med för mellanheaten mek.
Montera dit nytillverkad (och i veckan snabblackad) tank med bättre matchning mellan ram och tank.
Tillverka nya fotpinneplattor i reserv.
Lyfta topplocken och titta, eventuellt byta dåliga kolvar etc.
Tillverka nya ljudämpare som förhoppningsvis med god marginal klarar nya bullerkrav. Nuvarande gör det troligen..
Tillverka nya rejäla kylare. Med lite tur kan man höja kompförhållandet lite.
Byta olja i framgaffel. Olja medtages.
Serva styrdämpare, behöver man styrdämpare