Garagestatus för tvåtaktarna

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Min blev klar till Brno-lägret men nu behöver den nya kolvar, däck och bromsbelägg. Ska också ta mig tid att dekala den. Ny kylare blir det också, åker med lånad nu. Quickshiftern ska väl äntligen dit också.

Najs! :tummenupp
Blir det några tävlingar iår?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Min blev klar till Brno-lägret men nu behöver den nya kolvar, däck och bromsbelägg. Ska också ta mig tid att dekala den. Ny kylare blir det också, åker med lånad nu. Quickshiftern ska väl äntligen dit också.
Snyggt!
Kör du inget race i år så kommer du för evigt att påminna mig om passageraren på den här hojen. :D

149204119_6c34b2520b.jpg

Idag har varit en bra dag eftersom jag hittade två flaskor Castrol R30 i en affär i Uppsala. Den tillverkas inte längre av Castrol så det var fint att hitta två stycken, R40 görs fortfarande så det får bli den senare.
Vidare nya fina slangklämmor, soppaslang, verktyg och lite annat gull till mitt nya garage. :)

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Pappa har två lådor R30 som används när han tar fram classicracern för luftning. Gillar din gröna omlindning till kablarna, använder den själv i semitransparent. Vart finns den färgkodad?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Pappa har två lådor R30 som används när han tar fram classicracern för luftning. Gillar din gröna omlindning till kablarna, använder den själv i semitransparent. Vart finns den färgkodad?
Vet inte var de gröna går att köpa för de satt på när jag köpte hojen.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Elfa har liknande billigt, går att använda som skydd till bromsledningar också. Hittar dock inte grön men flera andra färger.

www.elfa.se, kolla kabel, kabeltillbehör, kabelskydd och sedan de två första som dyker upp.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Elfa har liknande billigt, går att använda som skydd till bromsledningar också. Hittar dock inte grön men flera andra färger.

www.elfa.se, kolla kabel, kabeltillbehör, kabelskydd och sedan de två första som dyker upp.

Köpte en rulle av dem i fjol efter att ha letat till förbannelse. Kom ju nu på att jag givetvis måste färgkoda separat för tändsystem, navigationselektronik och belysning på ökenmoppen.:D

En verklig kanonprodukt både för clean look och god funktion....

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Fast de där är i plast. Mina är i ngt annat material, dessutom skulle jag vilja ha röda. :)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Skulle försöka starta pärlan för första gången idag den startade ju faktiskt :)

Jag blippade på gasen, luftade kylsystemet och bara myste. Premiär på fredag men innan dess tänkte jag försöka skaffa en hyfsad grundinställning för fjädringen.

Jag har WP gaffel, och det är lite annorlunda mot vad jag är van. I vanliga fall sitter det ju högst upp i gaffelbenen en dämpningsjustering man justerar med an vanlig skruvmejsel, och fjäderförspänningen justeras med en sexkantshylsa. Här ser det dock inte ut så utan det är en rund skruv i mitten som man kan justera med handen, och utanpå denna är det som en "klo" underifrån som man också kan justera med hand. Det ser litegran ut som att den ena av dessa är en låsning för den andre, men finns det då ingen fjäderförspänning? Verkar mysko tycker jag. Jag hittar inget på webben om detta, vet någon av er eller måste jag besvära Springzz med mina frågor?

Någon som vet standard komp/returdämpningsinställningar på WP-gaffel och bakdämpare?

Båda dom stora blåa rattarna är fjäderförspänning. Den ena röda på ena gaffelbenet är lågfartsretur och den andra röda på det andra benet är lågfartskomp. Nere vid hjulaxeln sitter högfarts komp och retur.

Pm:a mig om din adress så kan jag skicka upp kopior på manualer på både gaffel och bakdämpare till sånna WP-dämpare som du har. Men var beredd på att påminna mig för jag har fullt upp med massa annat nu.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är väl inte lika cylindrar som på 125an.
De har olika portning men de passar rakt av på block etc.
Jag har två 125 cylindrar som jag har som nödcylindrar om det behövs.

Snygg motor:tummenupp sånt gillar jag,föresten det är det väl samma cylinder som sitter på tz 125:an tror jag.
Jag tycker växellådans innanmäte är sjukt snyggt. :5sure

Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
De har olika portning men de passar rakt av på block etc.
Jag har två 125 cylindrar som jag har som nödcylindrar om det behövs.

Jag tycker växellådans innanmäte är sjukt snyggt. :5sure

250 cyllarna har väl rörlig avgasport vilket inte 125 cyllar med den borrningen har?

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
250 cyllarna har väl rörlig avgasport vilket inte 125 cyllar med den borrningen har?[/QUOTE

Jo den har det Rolle,porten försvann -98 på 125:an tror jag.
Borren ligger på 56,4mm.

Bifogat

• TZ motor 2.JPG
    TZ motor 2.JPG
    58.4 KB · Visningar: 90
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...