Garagestatus för tvåtaktarna

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gasen hängde ju sig har jag ju SAGT!!!!:mad:
Håller du dig på banan är det väl ingen skräll att du är före mig....

Motorn i princip helt klart, ska in i ramen imrogon och på söndag ska allt lira är planen...

DSC00171.jpg

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika

Motorn i princip helt klart, ska in i ramen imrogon och på söndag ska allt lira är planen...

DSC00171.jpg

Det där ser bra ut, snabb och smidig genomgång!

Jag väntar fortfarande på delar. Det verkar vara svårt att fixa fram saker till en RS samt lite otur med en nyrenoverad vev jag köpte som visade sig vara sned (givetvis såg man det när svänghjulet monterades).

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Jag väntar fortfarande på delar. Det verkar vara svårt att fixa fram saker till en RS samt lite otur med en nyrenoverad vev jag köpte som visade sig vara sned (givetvis såg man det när svänghjulet monterades).
Det är underbart enkelt att skruva rääser tycker jag, har iofs inte så mycket att jämföra med men gat-Aprilian verkar vara en mardröm i jämförelse.

Förbannat surt med sned vevaxel....

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Veven

Tjena !
Har du dubbat veven och kollat vad som är snett?
/R

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Tjena !
Har du dubbat veven och kollat vad som är snett?
/R

Nej, har inte utrustning i garaget för att tillförlitligt mäta upp den men har lämnat den till en kille som kanske kan.

Tapparna slog vad jag kunde se symetriskt som om den hade bananform medans motvikterna rörde sig åt samma håll dvs om tapparna slog nedåt gick bägge motvikterna lite åt höger. Det är ju bra utanför spec när man kan se det med ögat.

Tråkigt när man köper något "nyrenoverat och balanserat". Frågan är om inte den har blivigt tappad efter renovering. För att göra saken krångligare så köpte jag den på Ebay från England så det blir att försöka få den tillfixad till nyspec annars så finns ju lager och stakar till den befintliga iaf.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Nej, har inte utrustning i garaget för att tillförlitligt mäta upp den men har lämnat den till en kille som kanske kan.

Tapparna slog vad jag kunde se symetriskt som om den hade bananform medans motvikterna rörde sig åt samma håll dvs om tapparna slog nedåt gick bägge motvikterna lite åt höger. Det är ju bra utanför spec när man kan se det med ögat.

Tråkigt när man köper något "nyrenoverat och balanserat". Frågan är om inte den har blivigt tappad efter renovering. För att göra saken krångligare så köpte jag den på Ebay från England så det blir att försöka få den tillfixad till nyspec annars så finns ju lager och stakar till den befintliga iaf.

Trist när man vill köpa schysta saker och dom visar sig inta vara det.

Tror inte på tappningsteorin då vevar blir assymetriska av sådana och sällan "bananformade"..
Vi håller tummarna att den bara behöver justeras lite här och där.. ;=)

En svarv och lite indikatorklockor kommer att visa läget snabbt :=)

Lycka till
MVH
Roffe

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

DSC00171.jpg

Vad är det för konstigt och fult svart avgasrör du har på motorn? Brukar man inte montera rören när motorn sitter i ramen? :arsele :krama

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fick tillbaka fjädringskomponenterna från Fredde så de åkte på hojen. Vidare monterade jag en ny drevhållare från Talon med en smartare konstruktion, se skillnad i bilderna där den gamla satt löst och ryckutjämnarna är fastsatta med skruv och mutter i drevet med följden att muttrarna hackar sönder distansen. Såg för jävligt ut men nu är det smuttare.
Kollade bägge de nya/begagnade luftburkarna och det ska nog bli bra till slut.
Började även montera tillbaka motorn i ramen men det är ganska tungt att göra själv och jag lyckades inte få i övre bakre motorfästet så det får bero till imorgon.

Öhlinaren bak.
DSC00177.jpg

Snorkel på! Mycket tätare och finare luftburkar än de gamla jag hade som verkligen inte var täta...
DSC00172.jpg

Ny drevhållaren. Ryckutjämnarna gängas direkt i hållaren istället för..
DSC00174.jpg

den gamla där ryckutjämnarna kräver mutter på utsidan vilka i sin tur hackar sönder distansen..
DSC00175.jpg

Motorn snart tillbaka i ramen. Det tar sig sa mordbrännaren..
DSC00176.jpg

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Idag fick jag hjälp i garaget av Kihlander som säkert saknade tvåtaktsskruvandet lite.
Hojen är i princip startklar nu trots lite motgångar med soppaslangar, kopplingsvajrar och annat. Dessutom skulle en del vajrar, slangar och annat behöva dras ngt annorlunda.
Verkar dessutom som om den håller tätt med växellådsolja och kylarvatten.
Imorgon ska det sista fiffet på, hojen bäras upp och startas. :)

DSC00179.jpg

DSC00180.jpg

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
Kan du skicka hit han? ;) Jag ligger grymt mycket efter tidschemat och skulle behöva hjälp.

Håller nu frenetiskt slipa och lacka kåpor inför morgondagens VM i KM på Sviesta.
Hoppas att jag hinner och inte blir sjuk, känner mig tjock i halsen. :nurse

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kan du skicka hit han? ;) Jag ligger grymt mycket efter tidschemat och skulle behöva hjälp.

Håller nu frenetiskt slipa och lacka kåpor inför morgondagens VM i KM på Sviesta.
Kåpor är ju bara kuriosa, om än rolig sådan. Din hoj hade ju startat i varje fall..... :gnissla

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika

Skall vi följa John på vägen upp, eller du kanske inte drar förbi här i skogen?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hyfsad blandning av hojar till KM:et. :)

Henrik Widigsson MHD-rotax 51
Lars Lindman Morani/Ktm 88
Hans Lagerqvist Aprillia RS 250 72
Stefan Karlsson KTM 690 SMR 37
Magnus Karlberg Suzuki sv650 90
Fredrich Backer Aprilia RS250 78
Hannes Westman KTM 690
Pär Cerwallius Honda RS250R 16
Kjell Bornemo KTM EXC-R 530
Micke Karlsson Yamaha RD350 6
Björn Nordensten Husaberg 47
Gustav Ohlander Yamaha TZM 250 56
Håkan Stensby KTM 690 Supermoto 75

Tyvärr ganska stor risk för skurar under em.

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5236&l=sv

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...