Garagestatus för tvåtaktarna

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Sege fixade garagestatus på Sviestad! Fully floating drive output shaft. Fan vad kul det ska bli att äntligen få meka igen. Min motorcykel behöver lite omsorg också. Semestern är räddad! Jag har känt mig lite vilsen och sysslolös.
Happy, happy, joy, joy!
Jag tänkte åka till Karlskoga och köra sönder min imorgon. :)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Veven verkar ok.
Troligen ett kolvbultsclip som letat sig in. När jag bytte kolv senast så sprätte ett iväg och jag kunde inte hittade trots att jag letade överallt inklusive vevhus....
De två metalldelar som satt fast i kolven var runda och samma diameter som ett kolvbultsclip - de är ju dessutom stenhårda.

Om allt går som det ska så startar vi upp skräpet under eftermiddag/kväll. OM allt är som det ska vill säga... :gnissla

Sjukt trist. Exakt det råkade jag ut för min min gamla 350 en gång. Jag hade borrat om cylindrarna och skulle stoppa i nya Wiseco-kolvar. Jag hade motorn på en bänk i ena änden av garaget och stod och monterade på första knastret (clips) i varje kolv i mitten av garaget. Ett av knastren fjongar iväg och försvinner spårlöst, trots idogt letande.
Jag tar och letar fram ett begagnat knaster och sätter i istället.
När jag dagen efter har fått ihop maskinen och drar ut på provkörning så skär den efter 300 meter vid första gaspådaget. Det visade sig att knastret fjongat iväg tvärs över garaget och lagt sig i ena förgasaren och så fort jag öppnade trottlarna så sögs det in i ena cylindern och orsakade ras :(.
Jag var mer än missnöjd kan jag säga. Tror att hojen fick stå över ett år orörd efter det.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Official statement from team DNS:

GER: Seges motorrad ist leider gestorben.

ENG: Sege's bike is dead.

SWE: Skitseges hoj är död.

Further information with pictures will follow.

Mattias' bike is fine and nice but very slow, due to rider incompetence.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Further information with pictures will follow.

Since we started buying kit parts from factory Crash boom bang we've had som problems with fitting the stuff, these are our new kit parts but we dont know how to mount them. We tried, see last picture, but with no success!

Help with instructions please!

För att förstöra lite och vara på den seriösa sidan. Lagret på utgående axeln vid drevet har rasat fullständigt, inre lagerbanan snurrade fint på axeln och yttre var i 2/3 kvar i väggen och resten allmänt mest borta. Något drev saknar en liten bit och andra ser lite hackade ut, hur hackat får ett drev vara innan man slänger åt skogen? Inget alls, då behöver jag en komplett ny låda med lådvägg också annars behöver jag nog bara en lådvägg faktiskt.

Anderstorp är i stor stor fara just nu faktiskt. :död

Bifogat

• IMG_0387.jpg
    IMG_0387.jpg
    59.9 KB · Visningar: 117
  • IMG_0380.jpg
    IMG_0380.jpg
    48.1 KB · Visningar: 131
  • IMG_0379.jpg
    IMG_0379.jpg
    57.7 KB · Visningar: 120
  • IMG_0367.jpg
    IMG_0367.jpg
    72.9 KB · Visningar: 146
Last edited:

Macco

Vilsen
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
GSXR750 -07, CX500 -80 och RD125-74
Since we started buying kit parts from factory Crash boom bang we've had som problems with fitting the stuff, these are our new kit parts but we dont know how to mount them. We tried, see last picture, but with no success!

För att förstöra lite och vara på den seriösa sidan. Lagret på utgående axeln vid drevet har rasat fullständigt, inre lagerbanan snurrade fint på axeln och yttre var i 2/3 kvar i väggen och resten allmänt mest borta. Något drev saknar en liten bit och andra ser lite hackade ut, hur hackat får ett drev vara innan man slänger åt skogen? Inget alls, då behöver jag en komplett ny låda med lådvägg också annars behöver jag nog bara en lådvägg faktiskt.

Anderstorp är i stor stor fara just nu faktiskt. :död

Ah såg inte så spännande ut, men team DNS är ju kända för att på imponerande kort tid få till startklara motocyklar (hurvida de sen startar med dem är en annan sak).
Har ju tyvärr inga av delarna du söker men hoppas du får ordning på allt, hade tänkt åka och titta på er på Anderstorp.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Oj, det såg inget roligt ut! Kört med för hårt spänd kedja?

Jag kan inte se bra på bilderna men problemet med hack i kuggarna är att härdningen sitter i ytan. Är ytan spräckt så har du en brottanvisning där, jag tror inte de skadade kuggarna kommer att hålla länge.

Det är bättre att fixa det riktigt och köra sedan än att byta några saker och sedan få ett ras till. Du kan ju alltid behålla en del som reservdelar.

Ring Larsson så kan han nog ta med till Anderstorp. De är redan i Karlskoga, kan hända att de har sånt med sig där också. I så fall kanske du kan åka över dit så hinner du mecka innan Anderstorp.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Oj, det såg inget roligt ut! Kört med för hårt spänd kedja?

Jag kan inte se bra på bilderna men problemet med hack i kuggarna är att härdningen sitter i ytan. Är ytan spräckt så har du en brottanvisning där, jag tror inte de skadade kuggarna kommer att hålla länge.

Det är bättre att fixa det riktigt och köra sedan än att byta några saker och sedan få ett ras till. Du kan ju alltid behålla en del som reservdelar.

Ring Larsson så kan han nog ta med till Anderstorp. De är redan i Karlskoga, kan hända att de har sånt med sig där också. I så fall kanske du kan åka över dit så hinner du mecka innan Anderstorp.

Jag tor verkligen inte att jag kört med för spänd kedja. Min första tanke var tvärtom när jag såg att kedjan hoppat.

Då är nog ett gäng drev körda med andra ord. Synd. Komplett beggad låda inkl. vägg och nya lager är vad jag behöver me andra ord. Billigt! :)

Ska ringa Larsson imorgon och även jaga lite UK-folk kanske.

Måste snoka reda på vilka lager som fina SKF har motsvarande också...

Arsle, livet som var så bra passet innan. Snyft.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jakla skit! Ser inte skoj ut det dar Johan. Krisar det kan du pa nat vis hyra min extramotor for tavlingen. Eller om det inte gar att fa fram grejerna i tid kan vi plocka det som behovs ur extramotorn.

No worries!

/Lasse

Bifogat

• Picture 001.jpg
    Picture 001.jpg
    185.3 KB · Visningar: 111
  • Picture 030.jpg
    Picture 030.jpg
    128.9 KB · Visningar: 99

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika

You have already tried Crash boom bang kit gearbox in Falkenberg 07, time to change supplier due to the hard work in pit!
n713345764_238635_2114.jpg

Tråkigt hörrö men trasiga drev är nog inget att gpåka med tyvärr, tror inte en 125r är tilltagen i material för att klara det.

Last edited:

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Sege är det packboxen man ser på bilden med det rasade lagret?
Eller har lagret varit halvkapslat?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Tror lite hack är det minsta problemet. Motorn på min Tz genomgick någon gång tidigt åttiotal ett rejält haveri som krävde utbytesblock och utbytesvev (trasig stake?) och att någon eller några metalldelar maldes genom växellådan.

Dessa drev har gått minst 600 mil racing sedan raset och har inte gått sönder mer än. Förvisso är lådan designad för att klara en trimmad 350 på minst 90 hästar så i 250 kittning är det klart överdimensionerat. Jämför man med moderna grejor är det kraftigare, men inte mycket.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
I golf kallas det hole in one. Skillnaden är att man slipper bjuda på champagne efteråt. Men dyrt blir det ändå. :gnissla

Det visade sig att knastret fjongat iväg tvärs över garaget och lagt sig i ena förgasaren och så fort jag öppnade trottlarna så sögs det in i ena cylindern och orsakade ras :(.
Jag var mer än missnöjd kan jag säga. Tror att hojen fick stå över ett år orörd efter det.

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Tror lite hack är det minsta problemet. Motorn på min Tz genomgick någon gång tidigt åttiotal ett rejält haveri som krävde utbytesblock och utbytesvev (trasig stake?) och att någon eller några metalldelar maldes genom växellådan.

Dessa drev har gått minst 600 mil racing sedan raset och har inte gått sönder mer än. Förvisso är lådan designad för att klara en trimmad 350 på minst 90 hästar så i 250 kittning är det klart överdimensionerat. Jämför man med moderna grejor är det kraftigare, men inte mycket.

Hur mycket är lite hack och hur lite är lite hack? Jag har några drev som det är lite märken på, vet inte om det är från det här eller bara att det är en gammal racelåda som fått en del stryk. Flera av dem har mer små märken än hack kan man nog säga. Grymt svårt att visa på foto men jag ska försöka plåta på riktigt i helgen och se om jag kan få till något.

Ett drev saknar en bit som är runt 1,5*1,5mm och det har garanterat fått en törn av det här sen är det nog ett eller två till som verkligen hade djupare hack.

Med lite tur behöver jag inte byta alla alltså kanske eventuellt möjligtvis, vore ju inte helt fel i helvetet.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hur mycket är lite hack och hur lite är lite hack? Jag har några drev som det är lite märken på, vet inte om det är från det här eller bara att det är en gammal racelåda som fått en del stryk. Flera av dem har mer små märken än hack kan man nog säga. Grymt svårt att visa på foto men jag ska försöka plåta på riktigt i helgen och se om jag kan få till något.

Ett drev saknar en bit som är runt 1,5*1,5mm och det har garanterat fått en törn av det här sen är det nog ett eller två till som verkligen hade djupare hack.

Med lite tur behöver jag inte byta alla alltså kanske eventuellt möjligtvis, vore ju inte helt fel i helvetet.

Hur långt är ett snöre? :va

Bäst är givetvis oskadade drev, men lite skador måste inte betyda byte. Hade det funnits drev hos yamaha hade jag bytt några av dem sämre, nu finns det inte. Och tiden och energin för att låta tillverka ny låda har inte än funnits.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Om du har problem att fa ihop hojen far du ta svangen forbi mig i Skovde nar du ar pa vag ner t Anderstorp, sa fixar vi den pa nan timme. Ett litet ras ska inte hindra dej :tummenupp

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)
Det är surt,tråkigt o dyrt det som sege råkat ut för.
Men jag skulle inte köra på dom dreven som fått en brott anvisning.
Dreven är sethärdade typ 0,1mm.Nytt haveri är stort(förutom Rolles motor:)hehe.
Jag vet inte vad en beg motor till Honda RS 125 kostar,men en bra motor
med en växel låda kan vara ett alltenativ,då får man extra delar på
köpet.En beg TZ motor går på typ 10000kr då får man allt.
Kolla upp det sege!

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...