Tyst i denna tråd, har folk inte pysslat med hojarna under sommaren?
För egen del har det blivit snudd på mer pysslat än kört, men mot slutet började saker och ting att ta sig vad det gäller rotaxen.
Efter Sviestad blev det en träning på Gelleråsen för att se om hojen fortsatte fungera som den skulle, och den gick som en klocka. Perfekt, då är den i ordning för Englandsturnen. Mysplockades isär så som bort med toppar och cylindrar, kolla hur kolvar mår etc. Böt ena kolven som hade gjort sina mil, och dessutom varit med om alldeles för många lagerhaverier och såg ut som en Hackspett på speed hade gått loss på dem.
Bromsarna har inte fungerat som jag velat hittils, ibland har de fungerat perfekt och ibland tar de helt plötsligt långt in
Det har luftats, kollats att oken är ok och kolvarna glider som de ska. Skivorna har kollats och inga uppenbara fel, däremot välanvända. Bromspumpen byttes då Acke på ISR tyckte att just den som satt på var en gammal och lite tveksam modell i jämförelse med de nyare, och bromsarna blev bättre men fortfarande inte helt konsekventa.
Vad göra, jo fixa nya skivor då det är det enda som inte är nytt i systemet. Efter en del jobb, och väntan på ytbehandling etc fanns det centrum och rotorer klara för hopmontering. Och sedan provmontering på hojen och se om man mätt offset korrekt eller ifall det blir pannkaka.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=213037&stc=1&d=1193607336
Nu visade de sig passa
Nya okadaptrar som flyttade oken en gnutta samt nya belägg monterads, hojen var klar för England. De gamla bromsgrejorna packades ner i en låda för att ha som reserv om någonting visade sig ej fungera, men i stressen glömdes lådan kvar hemma.
Nåväl, inte mycket att göra när man upptäcker det i England. Väntandes i fållan för första träningspasset börjar motorn kännas lite småtrött, ungefär som halvt igenslagen på ett stift. Bara att bita ihop och hoppas det räcker för träningen.
Efter 2 varv så tappade den bitvis effekt och blev encylindrig så jag gav upp och åkte in i depå. En koll på tändstiftet visade att något hade gått sönder längre ner i motorn.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=213038&stc=1&d=1193607336
Så inte mycket test av nya bromsarna blev det.
Nåväl, mellan tävling 1 och tävling 2 blev det att uppsöka vår repairshop och byta ramlager. I virran innan vi åkte hade jag kommit ihåg att ta med en stor kartong med precis alla lager för minst 2 motorer
På nästa tävling testades bromsarna, och nu fungerar de som jag vill. Perfekt. Börjar bli dags att pensionera detta vevhus, närmare 20 säsonger verkar vara 18 för mycket...