Garagestatus för tvåtaktarna

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
haha då är vi överens om det iaf.......

de viktigaste jag vill ha sagt iaf är att på ca 200 mil kostar std kolvar kompletta ca 1700 kr

kit kolvar till 200 mil kostar kompletta 6500 kr:näsblod

jag kommer iaf hålla mig till std kolvar:)

app app, synen på vad som är kit delar vi :pannkyss. När jag menar en kittad hoj så menar jag också en hoj med ett "paket" av grejer. Cylinder,topp o pipa (ev tändning åsså).
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
hummm,,,,,,

tycker att man ska få tillbaka delarna som lossnar från hojen när ´man kraschar... även om de är sönder.... det är väl inte funktionärerna som ska avgöra om det går att laga eller inte.....

krascha ju på sviestad och både mitt visir och min colfiberbakskärm är borta... själv var jag ju oxå rätt borta och sov på sjukanöver natten så hade ju inte så stor koll när hojen kom tillbaka till tältet.

Undrar var mina grejer är någonstanns? De kan ju inte ligga kvar och skräpa på banan....
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
hummm,,,,,,

tycker att man ska få tillbaka delarna som lossnar från hojen när ´man kraschar... även om de är sönder.... det är väl inte funktionärerna som ska avgöra om det går att laga eller inte.....

krascha ju på sviestad och både mitt visir och min colfiberbakskärm är borta... själv var jag ju oxå rätt borta och sov på sjukanöver natten så hade ju inte så stor koll när hojen kom tillbaka till tältet.

Undrar var mina grejer är någonstanns? De kan ju inte ligga kvar och skräpa på banan....

Var nere som funkis i Linköping under SM-helgen.
Det vi gjorde där jag stod var att hittade man delarna så fick självklart föraren med dom tillbaka om han/hon var kapabel att ta hand om dom. Var han/hon inte det så skickades de med skamkärran.
Under race/traning vill man inte gärna stå och leta delar där någon precis har åkt av för det kan ju hända att fler åker av.
Sen går man ju tillbaka och plockar bort all man kan hitta, då det finns risk för att delar som ligger utspridda kan skada nästa som kraschar just där, när racet/träningen är avblåst.

Kan sen tillägga att det är inte alltid man hittar alla delar som flyger av vid en vålddsam krasch. Beror lite på var kraschen sker också.

En del kan gräva ner sig rätt rejält i lecahavet eller sandfållan. Vissa prylar kan ligga i högt gräs. Allt beror på var man kraschar.
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Var nere som funkis i Linköping under SM-helgen.
Det vi gjorde där jag stod var att hittade man delarna så fick självklart föraren med dom tillbaka om han/hon var kapabel att ta hand om dom. Var han/hon inte det så skickades de med skamkärran.
Under race/traning vill man inte gärna stå och leta delar där någon precis har åkt av för det kan ju hända att fler åker av.
Sen går man ju tillbaka och plockar bort all man kan hitta, då det finns risk för att delar som ligger utspridda kan skada nästa som kraschar just där, när racet/träningen är avblåst.

Kan sen tillägga att det är inte alltid man hittar alla delar som flyger av vid en vålddsam krasch. Beror lite på var kraschen sker också.

En del kan gräva ner sig rätt rejält i lecahavet eller sandfållan. Vissa prylar kan ligga i högt gräs. Allt beror på var man kraschar.

Nu krascha jag ut ur esset... var knappt ut i sanden.. så det vore inte var så svårt att hitta den..... sedan vore det konsigt om den lossnade då.. satt väldigt bra fast... eller så har någon stulit den..
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Nu krascha jag ut ur esset... var knappt ut i sanden.. så det vore inte var så svårt att hitta den..... sedan vore det konsigt om den lossnade då.. satt väldigt bra fast... eller så har någon stulit den..

Aha. Det är du som var han.
Visiret fick du i handen av mig när du reste dig upp. Du var en aning vinglig vid det tillfället. Några lösa delar låg inte utspridda efter den kraschen så vart prylarna du saknar har tagit vägen har jag ingen aning om.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu krascha jag ut ur esset... var knappt ut i sanden.. så det vore inte var så svårt att hitta den..... sedan vore det konsigt om den lossnade då.. satt väldigt bra fast... eller så har någon stulit den..

Den flög av i vurpan.
Jag la din kolfiber-skärm på cykeln när den rullades ner, såg den när den rullades av inne i depån också och då var den med iaf, men den kan ju ha tappats nån annanstans, vet inte vem som tog mot cykeln i depån.
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
Den flög av i vurpan.
Jag la din kolfiber-skärm på cykeln när den rullades ner, såg den när den rullades av inne i depån också och då var den med iaf, men den kan ju ha tappats nån annanstans, vet inte vem som tog mot cykeln i depån.

Tack för svaren. Själv vet jag inget om de för minnet är borta fån vurpan fram till sjukan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är soppapumpen till för att övertrycket från luftburken inte skall ge soppabrist eller?

Verkar rätt överilat men då det är en räcer litar jag på att Yamaha inte har några onödiga prylar även om de studier jag sett av trycksatta luftburkar snarare verkar indikera att luffarturbon minskar undertrycket än ger något övertryck.
Fredde menade att man kan köra utan soppapump men att man riskerar att bli utan soppa i slutet på rakan men det gäller nog om man inte gör som jag och kör med "riders full gas." :D
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nyfralst!

Har nu kort 3 dagar pa Gotland med lill-Hondan, och det var BATTRE an jag nansin kunde tro!

Vilket chassi! Vilka bromsar! Vilken kurvmaskin!

Ar man ganska liten o latt i kroppen finns det ingen anledning i varlden att kora nat annat an en lite 2-taktare pa bana! Jaklar i min lada vad kul det ar!
I samma kurva kan man plocka ett par tusenkubikare pa yttern, for att sen ga pa innern och ta en till! Faaan vad skoj det ar!

Korde pa ELF 976 och V-Power, och rakade tyvarr ut for soppabrist flat out pa sexan nagra ggr pga att nivan i draneringskarlet till luftslangen stod over slanganden (klantigt, jag vet!) , och jag noterade aven spikningar pa 3/4 gas ut ur en langkurva vad nagra tillfallen, men kolv och cylinder ar som nya fortfarande. Det blev ca 280 km korning allt som allt. Ett mycket bra betyg till ELF-oljan! Blir nog denna soppablandning aven fortsattningsvis.

En omkord 1000cc-nisse klarade till sist inte av fornedringen langre, utan gasade sig om i en uppforsbacke och klarade sen inte nasta kurva...sa nar jag vek ner hojeb och gick in i kurvan stod killen i stort sett still mitt i sparet, vilket inte gav mej mycket annat att valja pa an att tvarnita, med lite skrapade kapor som foljd. Surt att avsluta pa detta vis, men oj vad kul det var att antligen kora lite pa racern!

Jag hade inte manga fria varv, och basta tiden jag fick pa laptimern blev blygsamma 1.38,013. Daligt eller uselt? I'll be back!

/Lasse
 

Bifogat

  • racer rs125 gotland.jpg
    racer rs125 gotland.jpg
    74.9 KB · Visningar: 151

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har nu kort 3 dagar pa Gotland med lill-Hondan, och det var BATTRE an jag nansin kunde tro!

Vilket chassi! Vilka bromsar! Vilken kurvmaskin!

Grattis. Alltid roligt när det fungerar.


Har nu själv äntligen efter ungefär 1 år strul fått rotaxen att gå utan att slå igen stift eller liknande.
Det som krävdes var att slipa till ett par egna nålar, de hundratal !!! som Dell'orto har passade inte min motors trimningsgrad och min körstil på de banor vi åker.

Nu tog den sig fint ur långsamma kurvor trots att jag har en jättehög etta i, och sedan matade det bara på.

NYA vevaxlar från FPE hade också letat sig ner, och OJ. De var lite lite annorlunda och har en annan balansfaktor och istället för att gå in i 'väggen' strax efter 12500 varv varvade de gladeligen på tusen varv till. Dessa var roliga!

Dags att fortsätta bygga räjsbuss några veckor till så kanske man kan räjsa igen sedan.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det STORA racet mot klockan.

I lite lagom tid så skulle hojen få sig en enkel översyn inför helgen, byta utväxling och lite sådant plock. Lagom tid att börja är att plocka bort kåpor och tank på onsdagen, samt ta ur stiften och se att de såg ok ut.
Sedan skjuter man upp resten till torsdagen för att man inte vill överjobba med hojen :va

Sagt och gjort den lite grundligare kontrollen gjordes idag, och det vart katastrof!
Det var tomt på olja i transmissionen, hur det nu kunde vara det:gnissla Oljenivån var ok innan ungefär 40 varv avverkades på Våler, och hojen har inte läckt det minsta. Och den gick som den skulle.

Tomt på olja så är det lika bra att riva bort transmissionskåpan och kolla att drev och annat mår som det ska.

:huvet :huvet :huvet

Nej, transmissionsdreven mådde inte som de ska. De var varkert blåanlöpa på ena halvan och tänderna i detta område såg ut ungefär som en alkis garnityr.
Och några transmissionsdrev ligger inte i reservdelslådan.

:mad:

Suck, då blir det väl inget race i helgen...

Efter jag bestämt att det är lika bra att ta lunch kommer jag på att det kanske finns alternativ till fransmannen (man hinner aldrig få det till dagen efter) och kastar mig på telefonen till Folan.
Och de har drev :tuttar :tuttar :tuttar

Ett lyckorus började sprida sig i kroppen igen, det blir race igen. Ett företagspaket 9 nollnoll ordnades så när jag vaknar väntar dreven på mig.

Efter lunchen kollade jag vidare, plockade bort trasiga drev medans jag funderade på varför oljan var borta. Hur eller vart har den tagit vägen.
I detta pysslande hittar jag ett till fel, en vevaxel glappar lite för mycket. Vevaxeln ska inte glappa :huvet

Vändningarna mellan hopp och förtvivlan är snabba.

Det är bara en sak att göra, ur med motorn och isär med den och hitta varför vevaxeln glappar.
Efter en timmes jobb är motorn ur och helt isärplockad och felet hittat. Ramlagerlägena har blivit för stora på ena vevaxeln och glappar i vevhuset.
Och i detta glapp/springa har motorn sugit i sig transmissionsoljan.

Positivt på ett sätt, för då vet jag att jag inte var slarvig och hade glömt fylla olja (trots att jag kollade nivån). Negativt för att det är ett hyfsat negerjobb att få ihop hojen.

Imorrn bitti ska far svarva till nya lägen i överdimension, som sedan ska pressas i och brotchas till rätt dimension innan ramlager pressas i.
Sedan ska vevaxlarna shimsas i sidled och allting monteras ihop. Montera ihop allting och indexera vevaxlarna mot varandra tar 4-5 timmar.

Så nu är det mitt emellan hopp och förtvivlan om jag hinner få ihop något körbart för helgens race.

Men ett bra försök tänker jag göra, i värsta fall får man väl anlända till Sviestad klockan 2, plugga i ett elurtag och sedan lägga sig och sova. Och gå upp extra tidigt bara för att man inte besiktat hojen kvällen innan etc etc blä
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Tja RolleRotax!

Lider med dej och racern, men du får säkert ihop den i tid. Jag menar, nu när du grejat så mycket för att få ordning så har du ju sas ångan uppe, bara att fortsätta tills allt lirar igen! Lycka till!

Jag undrar hur man exakt mäter in centrum på ett förstört lagerläge i vevhuset? Har en lite för "slapp" passning på vevlagren i min 125, som jag nu har limmat med högtemptålig Loctite 648 cyl. fastsättning. Det verkar funka, men är ju inte precis optimalt, så du och din far kanske kunde ta en titt på det till hösten? Vad får man mellan tummen o pekfingret pröjsa för ett sånt jobb?

MVH/Lasse
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Låter tufft men du klarar det säkert. Annars får du ta någon av era andra hojar att köra med, ni har väl flera? :)

Det hade ju varit ett alternativ... Dock är det en gnutta svacka i maskinparken just nu, den andra rotaxen (som kan anses lite konkurenskraftig) lider av lite ledset vevlager.

Jag har ju en gammal Tz som faktiskt är ihop och fungerar, men 18 tums däck är inte lika heta som 17" och blir det regn är det milsskillnad.

Tanken var inte bara att åka, utan åka rotaxen som hade börjat fungera :va
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tja RolleRotax!

Lider med dej och racern, men du får säkert ihop den i tid. Jag menar, nu när du grejat så mycket för att få ordning så har du ju sas ångan uppe, bara att fortsätta tills allt lirar igen! Lycka till!

Jag undrar hur man exakt mäter in centrum på ett förstört lagerläge i vevhuset? Har en lite för "slapp" passning på vevlagren i min 125, som jag nu har limmat med högtemptålig Loctite 648 cyl. fastsättning. Det verkar funka, men är ju inte precis optimalt, så du och din far kanske kunde ta en titt på det till hösten? Vad får man mellan tummen o pekfingret pröjsa för ett sånt jobb?

MVH/Lasse

Vet bara inte om jag känner att jag orkar meka hoj till två-tre i natt, lasta och sedan köra ner, lasta ur anmäla mig och lasta. Körning och humör brukar bli lidande av sådant.

Hur som så har mina tandemdrev nu anlänt till Sthlm så det finns chans att jag får delarna i alla fall :) :) :) :)


Mäta in centrum för ett sabbat läge kan vara lite lurigt. Beroende på hur vevhuset ser ut mäter jag in det som finns kvar av lagerläget, mäter även in utrymmet för vevskinkorna och jämför om jag får 'samma' resultat. Sedan kan man mäta in motsvarande växellådsaxel eller liknande och kolla att det blir vettiga avstånd.
Så länge man inte sysslar med engelska hojar går sådant bra, rotaxen har tex 120mm avstånd mellan vevarna. Så när man mätt in båda lagerlägerna kontrollerar man att det är rätt avstånd för en extra säkerhet.

Nu mäter jag in i en styrd maskin, och med hjälp av en nogrann indikatorklocka. Får då ut kordinater och sedan får lite hemkomponerade program assistera.

Nu har jag tidigare mycket nogrannt mätt upp hela vevhuset och gjort en fixtur (har även fräst ut ett vevhus men är inte färdig) så jag kan hyfsat enkelt montera mitt vevhus i fixturen och då behöver jag inte mäta, tittar i min ritning efter kordinat.
Hade jag inte haft fixturen hade jag stämplat ut igår och tagit till flaskan :fyllisar

Har själv provat att limma ramlager med lämplig loctite men när vevhuset växer av värmen och de 'slag' som blir i veven så har det lossnat för mig. Resultat att ramlagret snurrar runt lite mer, och förstorar läget ännu mer. Men som nödreparation för ett race kan man ta det. Men du kanske har mindre glapp än vad jag hade så det fungerar. Bara att hoppas.

Orkar inte just nu fundera på vad det kostar... men säkert bra mycket billigare än ett nytt vevhus eller 'bra begagnat' hur man i förväg vet om ett beggat är bra.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vet bara inte om jag känner att jag orkar meka hoj till två-tre i natt, lasta och sedan köra ner, lasta ur anmäla mig och lasta. Körning och humör brukar bli lidande av sådant.

SEGER.

Victory! Perfetto, bellisimo.

Efter tokstök hela dagen med att tillverka nya lagerskålar, pressa i dem och sedan mäta in centrum och brotscha dem till rätt mått var motorn klar för att monteras ihop vid fyratiden på eftermiddagen. Hopmonteringen gick perfekt och klockan kvart över nio var det dags för en provstart i villaområdet utanför verkstan.
Finns nog ingenting som välljuder så bra när alla trötta gräsklippare har tystnat :D
Friläge skulle läggas i men det gick inte. Växelspaken var helt stum.

Vad i h-vete? Nu var det nära för ett psykbryt. Men då det är kassettväxellåda tänkte jag ge det en chans till och se om det var lättlöst eller om hela motorn skulle behöva plockas isär.

Efter att förgasare, slidlock och slider samt kedja och drev monterats bort kunde jag beskåda lite drev och växelgafflar.
Och felet gick att beskåda, jag hade lyckats klanta mig och montera en växelgaffel fel :mad:
Hur som helst, bra för det är lättlöst.

Klockan 11 var hojen klar igen, provstart hoppades över och jag lastade direkt.
Sedan bar det hem för att sova, planerna för race på lördagen hade bytts mot race på söndagen.
Lördag morgon bär det ner till Sviestad, hjälper sedan till hela dagen som funkis.
Lunchpaus är bra, då kan man lasta av och provstarta hojen :tummenupp

Och den startade så det var bra. Men den lät mycket 'hårdare' och lite mer metallisk än vad den brukar. Hade någonting blivit fel i alla fall?

Kvällen ägnades åt lite matkastning i ansiktet, och dreva regndäck och montera kedja så hojen skulle vara klar på söndag morgon.

Varmkörde lite extra innan första träning och åkte sedan hela passet toknervös för att motorn skulle slå stopp. Handen på kopplingen och nervös är ingen bra kombination så snart svullnade underarmarna upp.

Inför nästa pass hade en snabb översyn gjorts, och allting verkade bra. Gick lite mer avslappnat, och var bara någon gång handen landade på kopplingen. Dock började underarmarna tröttna efter några varv så lite paus i pitlane och sedan några varv fick det bli.

Nu kändes det bra, hojen gick fint och jag litade på att motorn fungerade.

Hojen fungerade även i racet, gick super.

Nu är jag GLAD.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top