Garagestatus

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag ska banne mig också spraya min fälgar vita, det ser ju bra ut på bilderna. Vad gjorde du innan du spraya?

1) Rengöra
2) Slipa? Med vad?
3) Grundmåla?
4) Spraya

Jag råder ingen att lacka sina fälgar med Biltemas fälglack. Biltemalacken är inget fel på men den går inte att jämföra med snyggt lagd pulverlack, både vad gäller hållbarhet och finish. Men om man ändå väljer att fullacka sin fälgar för 40 kronor styck så gör man såhär:

Köp en förpackning våtslippapper 600 för 40 kronor och en låda latexhandskar för 50 kronor från Clas Oh. Dra bort gammal biltemafärg med målarskrapa, det bara dammar till så är den väck. Äkta lack mattar man ner med våtslip. Använd gärna en mjuk slipkloss för att slippa reumatiska symtom i fingerlederna en månad efterår. Dränk skiten i T-röd så får du bort smuts och det mesta av fettet. Allt fett går dock inte bort med T-röd. När man lagt det första lagret märker man var färgen inte vill fästa. När det fått torka över natten rengör man dessa ställen med bromsrengöring (BILTEMAS bromsrengöring såklart!). Man skulle man kunna dra rent allt med bromsrengöring från början men det blir ett överjävligt jobb eftersom den dunstar så fort. Enklast är att trä fälgen på ett skaft och sätta den så att den kan snurra fritt, då kommer man åt att lacka överallt. När du lackar använder du givetvis en skyddsmask. På Biltema finns även en billig skyddsmask som man också kan köpa utbytbara filter till.

Kom ihåg att en burk färg kostar 40 kronor, äkta pulverlack tio gånger mer, man får vad man betalar för. Men har man lite känsla för feeling och ett perfekt underlag att arbeta med kan man få ett hyffsat resultat för små pengar. Biltemas fälglack är relativt tjock i sin konsistens och ger en mycket blank yta på rätt underlag. Lycka till!

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag råder ingen att lacka sina fälgar med Biltemas fälglack. Biltemalacken är inget fel på men den går inte att jämföra med snyggt lagd pulverlack, både vad gäller hållbarhet och finish. Men om man ändå väljer att fullacka sin fälgar för 40 kronor styck så gör man såhär:

Köp en förpackning våtslippapper 600 för 40 kronor och en låda latexhandskar för 50 kronor från Clas Oh. Dra bort gammal biltemafärg med målarskrapa, det bara dammar till så är den väck. Äkta lack mattar man ner med våtslip. Använd gärna en mjuk slipkloss för att slippa reumatiska symtom i fingerlederna en månad efterår. Dränk skiten i T-röd så får du bort smuts och det mesta av fettet. Allt fett går dock inte bort med T-röd. När man lagt det första lagret märker man var färgen inte vill fästa. När det fått torka över natten rengör man dessa ställen med bromsrengöring (BILTEMAS bromsrengöring såklart!). Man skulle man kunna dra rent allt med bromsrengöring från början men det blir ett överjävligt jobb eftersom den dunstar så fort. Enklast är att trä fälgen på ett skaft och sätta den så att den kan snurra fritt, då kommer man åt att lacka överallt. När du lackar använder du givetvis en skyddsmask. På Biltema finns även en billig skyddsmask som man också kan köpa utbytbara filter till.

Kom ihåg att en burk färg kostar 40 kronor, äkta pulverlack tio gånger mer, man får vad man betalar för. Men har man lite känsla för feeling och ett perfekt underlag att arbeta med kan man få ett hyffsat resultat för små pengar. Biltemas fälglack är relativt tjock i sin konsistens och ger en mycket blank yta på rätt underlag. Lycka till!

Man tackar!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag la rainbow-flakes på tanken idag och klarlackade den. Den blev spektakulärt metrosexuell! :)

(Kommer bilder i morgon!)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det inte snarare trick som mikrovågssprängd falukorv och vita bönor kokt i egen burk vid avgasröret på dieselbussen?

Jag refererar till varianten som är avsedd för säsongens början, vita böner och falukorv är det som serveras efter rasen.....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Metrosexuell var odet........

Är det ljuset som ljuger eller skall du åka med en cykel ännu mer rosa än ullis?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Metrosexuell var odet........

Är det ljuset som ljuger eller skall du åka med en cykel ännu mer rosa än ullis?

Nah, den är lite mer siris (ni vet den där färgen som ingen har pratat om sen 1992 ungefär), samt ohyggligt mycket mer metallic och vid soligt väder flakes :) Den kommer bli döfräck och premiärturen den 7e April kommer köras i Pimp-rocken och med ludna snöleopard-boots!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Cerise, I believe. Är det Triumph Speed Criple originalkulör? Fasligt likt, åtminstone på bild. Triumph kallade den "brokeback mountain sunset pink", har jag för mig.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
I mitt alldeles for tranga garage ar det just nu lite stiltje. Vantar pa en cylinder som ar i england pa liten spabehandling, andra kolvar (gick inte att anvanda std-kolvar i de cylindrar jag har), detonationsraknare och en airbox.

Under tiden ska min R1:a fa pa sig sina nya kraschkapor och nya dack ska laggas pa med hjalp av mina nybyggda dackprylar :) Hembyggt o gratis e gott.

/L

Tjusigt! :tummenupp Tycker dock att jag känner igen designen! ;)

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Cerise, I believe. Är det Triumph Speed Criple originalkulör? Fasligt likt, åtminstone på bild. Triumph kallade den "brokeback mountain sunset pink", har jag för mig.

Ah, Cerise! Har inte sett det in writing förut. Nej, det är inte någon triumph orginalfärg. Det är ett misslyckat försök att blanda en metallic-röd till Gottis hoj. Jag rörde om i byttan och hamnade i nån sorts psykos över hur sjukligt snygg metallic-cerise jag lyckats blanda till. Och så blev det som det blev... Ska få klart den så snart som går så ni får se helheten. Den kommer bli goddam!!:näsblod

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ah, Cerise! Har inte sett det in writing förut. Nej, det är inte någon triumph orginalfärg. Det är ett misslyckat försök att blanda en metallic-röd till Gottis hoj. Jag rörde om i byttan och hamnade i nån sorts psykos över hur sjukligt snygg metallic-cerise jag lyckats blanda till. Och så blev det som det blev... Ska få klart den så snart som går så ni får se helheten. Den kommer bli goddam!!:näsblod

Touch me med Samantha Fox måste varit poppis förra gången den färgen var het, döballt. :tuttar

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Lätt OT men den låten var faktiskt poppis för bara något år sedan när hon gjorde den ihop med Günther (ja, han med fula muschen).

Jag vet inte vad som är mest skrämmande att du vet artistens namn eller det faktum att du känner igen honom........

MC Doktorn

Guest
Äntligen har jag gjort något lyckades ladda batteriet ger nu 13,2V
Plötsligt har jag tre garage erbjudanden :)

Tändstift för 400kr/st :confused:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...