Teddy
"...I been here for years"
Jag ska banne mig också spraya min fälgar vita, det ser ju bra ut på bilderna. Vad gjorde du innan du spraya?
1) Rengöra
2) Slipa? Med vad?
3) Grundmåla?
4) Spraya
Jag råder ingen att lacka sina fälgar med Biltemas fälglack. Biltemalacken är inget fel på men den går inte att jämföra med snyggt lagd pulverlack, både vad gäller hållbarhet och finish. Men om man ändå väljer att fullacka sin fälgar för 40 kronor styck så gör man såhär:
Köp en förpackning våtslippapper 600 för 40 kronor och en låda latexhandskar för 50 kronor från Clas Oh. Dra bort gammal biltemafärg med målarskrapa, det bara dammar till så är den väck. Äkta lack mattar man ner med våtslip. Använd gärna en mjuk slipkloss för att slippa reumatiska symtom i fingerlederna en månad efterår. Dränk skiten i T-röd så får du bort smuts och det mesta av fettet. Allt fett går dock inte bort med T-röd. När man lagt det första lagret märker man var färgen inte vill fästa. När det fått torka över natten rengör man dessa ställen med bromsrengöring (BILTEMAS bromsrengöring såklart!). Man skulle man kunna dra rent allt med bromsrengöring från början men det blir ett överjävligt jobb eftersom den dunstar så fort. Enklast är att trä fälgen på ett skaft och sätta den så att den kan snurra fritt, då kommer man åt att lacka överallt. När du lackar använder du givetvis en skyddsmask. På Biltema finns även en billig skyddsmask som man också kan köpa utbytbara filter till.
Kom ihåg att en burk färg kostar 40 kronor, äkta pulverlack tio gånger mer, man får vad man betalar för. Men har man lite känsla för feeling och ett perfekt underlag att arbeta med kan man få ett hyffsat resultat för små pengar. Biltemas fälglack är relativt tjock i sin konsistens och ger en mycket blank yta på rätt underlag. Lycka till!