Garagestatus

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Fint besök i garaget. Mr Tracktimer var förbi och förärade mitt enkla garage med ett besök. Han fick med sig lite verktyg för att jobba på sin nya baby. Kinky stuff indeed.
 

Bifogat

  • Torkel.jpg
    Torkel.jpg
    76.6 KB · Visningar: 84

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
2827157 Inte hos Rollers däck i varje fall , OEM stift nippondenso nånting
Nä, vi klämmer bara ut 269 spänn stycket. Som hittat!

Teddy skrev:
Fint besök i garaget. Mr Tracktimer var förbi och förärade mitt enkla garage med ett besök. Han fick med sig lite verktyg för att jobba på sin nya baby. Kinky stuff indeed.

Vad har du alla dessa hinkar till?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Fint besök i garaget. Mr Tracktimer var förbi och förärade mitt enkla garage med ett besök. Han fick med sig lite verktyg för att jobba på sin nya baby. Kinky stuff indeed.
Jepp, tackar så mycket för det! Fortsättningen på historien är dock inte lika kul...
Jag åkte till garaget igår och såg till min besvikelse att den "lock-nut" jag måste få bort för att kunna klyva motorblocket var ca 2 mm mindre än den minsta nyckeln jag lånade. Så för att göra något tog jag fram avdragaren (också Teddys) och började gänga på den på svänghjulet (som inte liknar ett vanligt svänghjul på något sätt) och märkte att det satt som berget.
Jag höll i avdragaren med en stor nyckel och hade höger hand på T-korset i en lite dum vinkel... När jag tog i så hördes plötsligt ett högljutt "KRACK" och den "dumma vinkeln" blev ännu dummare väldigt snabbt... Läget nu är att höger tumme inte fungerar så bra till speciellt mycket, något i handleden gick sönder med andra ord.

Fast med ett litet rör på T-greppet så gick det att få bort svänghjulet till slut, det satt som berget. Om någon har den lilla "lock nut wrench" som behövs för att få bort balansaxelhel-etet och bor i närheten av Linköping så lånar jag gärna den, den jag beställt har jag fortfarande inte hört något leveransdatum på.

Allt flyter på så bra! :huvet
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jepp, tackar så mycket för det! Fortsättningen på historien är dock inte lika kul...
Jag åkte till garaget igår och såg till min besvikelse att den "lock-nut" jag måste få bort för att kunna klyva motorblocket var ca 2 mm mindre än den minsta nyckeln jag lånade. Så för att göra något tog jag fram avdragaren (också Teddys) och började gänga på den på svänghjulet (som inte liknar ett vanligt svänghjul på något sätt) och märkte att det satt som berget.
Jag höll i avdragaren med en stor nyckel och hade höger hand på T-korset i en lite dum vinkel... När jag tog i så hördes plötsligt ett högljutt "KRACK" och den "dumma vinkeln" blev ännu dummare väldigt snabbt... Läget nu är att höger tumme inte fungerar så bra till speciellt mycket, något i handleden gick sönder med andra ord.

Fast med ett litet rör på T-greppet så gick det att få bort svänghjulet till slut, det satt som berget. Om någon har den lilla "lock nut wrench" som behövs för att få bort balansaxelhel-etet och bor i närheten av Linköping så lånar jag gärna den, den jag beställt har jag fortfarande inte hört något leveransdatum på.

Allt flyter på så bra! :huvet

Hej!

Fan, det later ju forr djavligt det dar :gnissla . Aldrig skoj natt mysmeka nar allt bara strular!

Jag gjorde sa har for att fixa det verktyg som behovdes till muttern pa balansaxeln och likadant fast storre till lasmuttrarna pa svingaxeln och till motorfastena:

* Mat diametern pa lasmuttern ( i detta fallet om jag minns ratt ca 22mm)
* Tag en st. 1/2" sexkantshylsa med samma ytterdiameter
*Mat "klackarna" pa lasmuttern.
*Gor en liten ritning och tag med grejerna till din lokala gemytliga mekaniska verkstad och be nagon dar att kora ett par skar med en pinnfras i ett "kors"
over hylsans underkant. VOILA! Nu har du ett balansaxellasmutterborttagningsverktyg.

Borde kosta ca noll kronor att fa hjalp med.

MVH/L
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rolle ska fixa dit EGT:er på mina pipor och en Detonationssensor är på G från Danmark. Kan man inte köra fort kan man åtminstone dokumentera hur dålig man är. :hihi
Nu ska motorn få lite löööv i veckan. :kär
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ahhhh! Med icke försumbar hjälp av Snabb-Watz monterades äntligen veven i dag! Motorn fastsatt i ramen också och nu ska det bara dras åt lite prylar och sen "hälla" in växellådan (hur fasen det nu ska gå till?!).
Sen är det bara att hoppas på att mina cylindrar hinner hit innan Brno...
Att testa hojen innan avfärd den 11/4 känns mer och mer knepigt att få till, provstart blir det nog på sin höjd!
Två kåpset beställdes i förrgår och 22 mm offsetade clip-ons ska vara på väg från England.
Alltid ute i god tid! :näsblod
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Mina gaffelben är också inne hos Watz för lite GP-massage. :D Linda ska nog bli klar med kåporna också hoppas jag.

Du behöver inte skära isär ramen, lasta den i bagagen på en Valiant och svetsa ihop den inför träningen i alla fall :D

Berätta mera! :)
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Men det här var på "den gamla goda tiden", början på 60-talet. Det var en kompis till "gubben" som hade en Maico och skulle köra upp för licensen på Gelleråsen och han hade varken körkort eller bil :) Så gubbens Puch fick åka Duett med ytterligere en MC och chaufför + gassvets, Maicon skars ner och lastdes i bagagen på en lånad Valiant. Väl framme i Karlskoga lastades allt ur, ramen svetsades, cykeln gick igenom besiktningen och han fick sin licens. Regnade och blåste som f-n gjorde det också så de fick stå i den röda "ladan" och svetsa och skära isär den igen för hemresan :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top