Garaget.org tycker till om sporthojar

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vad är skillnaden .. :confused:här som där:rolleyes: lika många dumma inlägg

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Har inget konto på garaget men såg att nån länkade denhär tråden i den andra tråden, så gissar att en del garaget-medlemmar läser här nu.

Fråga till er som "skulle överleva max en månad"
Om vi drar till med att det är 25% chans att avlida i en mc-crash (antagligen betydligt mindre än så men bara påhittat för tanke-experiment) och ni skulle överleva MAX en månad så räknar ni altså med att crasha minst en gång i veckan? Crashar ni bilen en gång i veckan? :va borde ni ens ha körkort då :confused:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Flera av de som skriver i tråden verkar leva i tron att hojåkare bara har hoj och ingen bil öht. Så är det naturligtvis inte. Bilen används för funktion, hoj till nöje.

De stackarna tvingas ta med spybarn i finbilen till ICA och lyssna på frugans val av radiokanal.

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
"Man får inte ett jävla vrid i hojen, en 740 GL har mycket mera vrid än en Gixxer 1000."
Onekligen intressant att väldigt många bil-idioter tror att det är VRIDET som driver en framåt. De bristande fysikkunskaperna kan kanske förklaras med följande...?

Garagets/epaforumets medlemmar är inte de skarpaste, de flesta kör volvo 740 och springer runt med varselkläder på fritiden.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Onekligen intressant att väldigt många bil-idioter tror att det är VRIDET som driver en framåt. De bristande fysikkunskaperna kan kanske förklaras med följande...?

Dock, måste det väl ändå tilläggas, är att just den kommentaren var till Lohan, (samma nick där, som här) och för att få fram något så måste man nog vara glasklar. Och med stone cold facts så har en 740 högre vrid än valfri motorcykel :)

Att det är helt värdelöst i praktiken när kassaskåpet väger 10 gånger mer än en mc är en annan sak.. Men just som svar till Lohan... :fakta

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul

Ja det är jätteavancerat det där med vridmoment x varvtal = effekt. Orkar inte höra på alla gubbar som pratar om vridet i sina gamla vibrerande klubbor när en sporthoj ofta har mer, dock vid ett högre varvtal :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Och med en måttligt stor momentnyckel kan jag utveckla ännu mer vridmoment. Men jag springer ändå inte ifrån en Volvo 740. Eller en GSX-R 1000...

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Dock, måste det väl ändå tilläggas, är att just den kommentaren var till Lohan, (samma nick där, som här) och för att få fram något så måste man nog vara glasklar. Och med stone cold facts så har en 740 högre vrid än valfri motorcykel :)

Att det är helt värdelöst i praktiken när kassaskåpet väger 10 gånger mer än en mc är en annan sak.. Men just som svar till Lohan... :fakta

Volvo B230F 183 Nm
Triumph Rocket 221 Nm Förvisso inte en sporthoj men iaf..

:tummenupp

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
blir o sälje R1:an o kjöpe en VÅLVÅ 740 iställle!! Så sjukt mycke mer vrid juuu.....

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Och med en måttligt stor momentnyckel kan jag utveckla ännu mer vridmoment. Men jag springer ändå inte ifrån en Volvo 740. Eller en GSX-R 1000...

jag skrattade till så mycket åt det här att jag satte skållhett buljongvatten i halsen precis :huvet:brinnerup

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag hatar när jag blir frånåkt av en momentnyckel, HATAR när det händer...

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jahopp tjohej på er!
Det var jag som skrev att en 740 GL har mera vrid än en Gixxer 1000 och så är det ju som sagt.
Inte för att 740:n på något sätt är snabb men mera vrid har den och då att skriva att det är ett jävla vrid i en Gixxer 1000 är fel.
Jag skrev det bara för att trådskaparen verkar inte har koll på vridmoment.
En jävla prestanda är det däremot har hojen!
Har kört massor med hoj själv och haft många olika med så jag vet vad en hoj går för.
Dock har riskmedvetandet på äldre dagar ( Låter som man är asgammal vilket inte är fallet :p ) och bekvämligheten med vädret vi har och vattenskoterkörning på sommaren gjort att hojar inte prioriteras lika högt längre.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
De som inte tror att en hoj kan hänga med i kurvorna kan ta en titt på denna. https://www.youtube.com/watch?v=IteniLcLImU
Nu har inte jag ett konto på garaget, men någon vänlig själ får så gärna posta det där med. Får vi se hur kaxiga dem är efter:tummenupp

Spelar det någon roll vad som är snabbast? känns ungefär som att jämföra vad som bränner mest kalorier, hoppa bungeejump eller dammsuga hemma. Den ena skoj och spännande den andra tråkigt nödvändigt ont

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Lustigt att de jämför standardhojar med extrembilar son nästan ingen normal människa har råd att köpa.

Det är som jämföra flygplan med rymdraketer.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det var jag som skrev att en 740 GL har mera vrid än en Gixxer 1000 och så är det ju som sagt. Inte för att 740:n på något sätt är snabb men mera vrid har den och då att skriva att det är ett jävla vrid i en Gixxer 1000 är fel. Jag skrev det bara för att trådskaparen verkar inte har koll på vridmoment.

Och jag skrev mitt inlägg för att jag är förvånad att folk ens fokuserar på vridmoment. Rätta mig om jag har fel, men mitt intryck är att man i bilbyggarkretsar - särskilt i de kretsar där man bultar på stort turboaggregat på liten, ful japansk bil och till viss del även i V8-kretsar - har någon slags religiös inställning till vridmoment. Man har av någon outgrundlig anledning fått för sig att det är vridmomentet som driver ett fordon framåt och att det är fordonet med högst vridmoment som är snabbast.

De som hänger på motorcykelforum eller snöskoterforum eller har passerat en grundkurs i fysik vet däremot att det är effekten som driver ett fordon framåt och att det fordon med mest effekt (ner i marken) är snabbast. Vridmoment är en statisk storhet som är helt oberoende av tid och kan därför inte användas för att bestämma acceleration.

Som sagt, med en tillräckligt lång momentnyckel så kan jag utveckla ett så högt vridmoment att jag vrider av den utgående axeln på min motorcykel. Jag har däremot inte tillräckligt hög effekt för att vrida runt axeln så fort (så många varv per sekund) att jag accelererar motorcykeln fortare än dess motor.

Åter till ämnet.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...