wonderwizard
Tjuvjägare
Lustigt att de jämför standardhojar med extrembilar son nästan ingen normal människa har råd att köpa.
Det är som jämföra flygplan med rymdraketer.
så vad vi vill se är, BMW S1000RR HP4 vs Toyota Prius på 100 Hk
Lustigt att de jämför standardhojar med extrembilar son nästan ingen normal människa har råd att köpa.
Det är som jämföra flygplan med rymdraketer.
Och jag skrev mitt inlägg för att jag är förvånad att folk ens fokuserar på vridmoment. Rätta mig om jag har fel, men mitt intryck är att man i bilbyggarkretsar - särskilt i de kretsar där man bultar på stort turboaggregat på liten, ful japansk bil och till viss del även i V8-kretsar - har någon slags religiös inställning till vridmoment. Man har av någon outgrundlig anledning fått för sig att det är vridmomentet som driver ett fordon framåt och att det är fordonet med högst vridmoment som är snabbast.
De som hänger på motorcykelforum eller snöskoterforum eller har passerat en grundkurs i fysik vet däremot att det är effekten som driver ett fordon framåt och att det fordon med mest effekt (ner i marken) är snabbast. Vridmoment är en statisk storhet som är helt oberoende av tid och kan därför inte användas för att bestämma acceleration.
Som sagt, med en tillräckligt lång momentnyckel så kan jag utveckla ett så högt vridmoment att jag vrider av den utgående axeln på min motorcykel. Jag har däremot inte tillräckligt hög effekt för att vrida runt axeln så fort (så många varv per sekund) att jag accelererar motorcykeln fortare än dess motor.
Åter till ämnet.
så vad vi vill se är, BMW S1000RR HP4 vs Toyota Prius på 100 Hk
Spelar det någon roll vad som är snabbast? känns ungefär som att jämföra vad som bränner mest kalorier, hoppa bungeejump eller dammsuga hemma. Den ena skoj och spännande den andra tråkigt nödvändigt ont
Eller en ZZR1400 eller Hayabusa!
Hade ju faktiskt varit lite intressant att se någon motsvarighet till GTBoard fast på kurviga banor där hojar kan köras mot bilar, för rakt fram är det ju ganska utrett vid det här laget, tack vare GTBoard.
ja, precis.. ta en gammal blade, cbr 900 från 96, en R1 från 98, VS en lite nyare & modernare bil i mellanklassen, med t.ex 140-150 hk.
köra 10 varv på knutstorp eller en valfri bana.
kanske en utmaning till gtboard ?
De som inte tror att en hoj kan hänga med i kurvorna kan ta en titt på denna.
jag skrattade till så mycket åt det här att jag satte skållhett buljongvatten i halsen precis
Dricker du buljong?
Hade ju faktiskt varit lite intressant att se någon motsvarighet till GTBoard fast på kurviga banor där hojar kan köras mot bilar, för rakt fram är det ju ganska utrett vid det här laget, tack vare GTBoard.
...är inte problemet att pojkarna med pappas kreditkort inte gärna tar ut dyrgriparna på en bana där det svänger...?
Precis. Den ansvarige bakom GT Board har förklarat upplägget i en annan tråd. Allt som orsakar minsta lilla slitage på dyrgriparna är fullständigt uteslutet. Dragracing med stående start kom ju inte på fråga då detta riskerar att nöta ner tjugofemtusenkronors däcken på nolltid. Då är det nog knappast någon som tänker ta ut dem på en kurvig bana och dessutom pressa varvtider...
Däremot skulle jag aldrig ge mig in i diskussionen om bil eller mc är det snabbaste fordonet. Precis som någon ovan nämner, det är bara att titta på varvtider och delar av varvtider från diverse racingklasser för att förstå att bil - rent teoretiskt - är bättre på dragracing såväl som kurviga vägar. Det är liksom svårt att argumentera bort dubbla antalet däck och möjligheten till aerodynamisk hjälp...
Jag hatar när jag blir frånåkt av en momentnyckel, HATAR när det händer...
"konstant livsfara"
Kan förstå folk som droppar dessa kommentarer, har man inget intresse av hojåkning är det mycket smidigare att repetera kärringpropaganda istället för att bilda sig en egen uppfattning...
Dricker du buljong?
Han kanske gjorde soppa o lästa på sh samtidigt via mobilen...skrattade så jävla mycket att han råka halka..drar med sig kastrullen med soppa i fallet. Dunkar ner på golvet med ryggen först...tappar andan av fallet och öppnar automatiskt munnen.
Nu kom kastrullen som hela tiden var i luften medans jag beskrev fallet....buljongvattnet åker ur kastrullen och in hans öppna mun...därav satte han buljongvattnet i halsen!
Enkelt fall my dear watson
Jag har köpt en ny hoj SÅ JAG ÄTER NUDLAR YOU MF!
Jag har köpt en ny hoj SÅ JAG ÄTER NUDLAR YOU MF!
TS på Garaget verkar ju ha varit här rätt nyligen också!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268966-A2-kort-frågor&highlight=
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |