Garagetråden

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Håller på att plocka ihop min crossmotor efter att jag fick ett litet ras :näsblod

Har iaf fått ihop blockhalvorna och fått på kopplingen.. Växellådor är ett helvete säger jag bara :)

Bifogar en fin liten bild på min f.d. kolv.

View attachment 351877


På 125-fronten händer det väl inte så mycket dock, ska försöka få dit mitt DNA-luftfilter jag fick av farsan i födelsedagspresent dock :)

Cross, med två kolvringar? :va
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Ett inhopp här bara.
Det har kommit några fläckar från när motorcykeln har stått i garget i vinter (värmegarge).
På slip-onet som jag stör mig så jävla mycket på.
Men de går fan inte bort med vax, avfettning eller högtryck..

HUR FAN FÅR JAG BORT DEM?!?!?!
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Ett inhopp här bara.
Det har kommit några fläckar från när motorcykeln har stått i garget i vinter (värmegarge).
På slip-onet som jag stör mig så jävla mycket på.
Men de går fan inte bort med vax, avfettning eller högtryck..

HUR FAN FÅR JAG BORT DEM?!?!?!

Vad är fläckarna av? Vad är slip-on:et av? Posta en bild me? :) alltid kul !!!!
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Har inte en aning de måste ju nästan vara något kemiskt baserat...
Slip-onet är av aluminium.
Ska försöka posta en bild när jag kommer hem :)
 

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Ort
uppsala
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
DSC00868.jpgHär har ni lite på vad jag gjort =) Bytt olja, stift, däck, drivpaket och lite annat. Samt spacklat och lackat igen en skada från förra ägaren =)DSC00870.jpgDSC00871.jpgDSC00872.jpg
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Någon som vet hur man får loss låsringen som kommer efter dammtätningen? Bikerboy? Har försökt i säkert 2 timmar :mad:
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Någon som vet hur man får loss låsringen som kommer efter dammtätningen? Bikerboy? Har försökt i säkert 2 timmar :mad:

Ta i en mejsel på olika sätt. Oljetätningen kan du ju förstöra för du ska byta den ändå? Kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde men vet att jag mecka med den ett tag jag med!



Lägger en fråga också! Hojen går bra upp till 5an o 6 an där den inte orkar varva ur! Vad är fel? Större munstycke eller?
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ta i en mejsel på olika sätt. Oljetätningen kan du ju förstöra för du ska byta den ändå? Kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde men vet att jag mecka med den ett tag jag med!



Lägger en fråga också! Hojen går bra upp till 5an o 6 an där den inte orkar varva ur! Vad är fel? Större munstycke eller?
Jag försökte skära sönder packningen, men det var en metallring inuti gummit, så det är uteslutet. Får damp på sådant här som krånglar. Killen på youtube gjorde det på sekunder, med innerbenet monterat dessutom! Jag kan absolut inte trycka in en mejsel på samma sätt som han måste gjort, har redan lyckats förstöra spetsen på 2 små mejslar.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Du får inte tag runt den med en näbbtång så du kan dra ut den?

Nepp, har försökt med två olika tänger och 4 olika skruvmejslar. Det är så fruktansvärt tråkigt när man stöter på sådant här, saker som ska vara självklara krånglar.

Har ingen aning om hur jag ska lösa detta. Kanske kan det gå med kylspray och grejer...
 

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Borlänge
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Efter att polaren som lånat min hoj i helgen var tvungen att väja för ett rådjur så kommer det snart komma en uppdateringen här med lite slipning och lack från min sida. :smasha
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Brukar oftast vara en på högvarviga 2 taktare, om det nu inte är en 4-taktare du äger.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Nu äntligen lyckades jag få bort låsringen som var ivägen. Har monterat de nya packningarna på ena gaffeln, så snart kan jag nog ut och köra igen. Det såg lite mörkt ut där ett tag! :D
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
HoW DiD yoU dO IT??????:yoparty

Bråkade lite till med låsringen :) Använde två mejslar samtidigt och tog i för kung och fosterland. Tyvärr är det nu rispor på insidan av gaffeln, dock ej på ett känsligt ställe (förhoppningsvis kommer det aldrig att hamna olja där) precis där det förkromade benet åker ut.

Skriver ner lite mektips för den som letar efter sådant:

Montering av packboxarna i framgaffeln
Om det inte fungerade att pressa ner packboxen med fingret, eller om ni inte gör på det sättet där man bultar ner packningen med hjälp av ett isärskuret plaströr:

Tryck in den nya packboxen så gott det går och lägg sedan den gamla packningen ovanpå. Den gamla packboxen sticker förhoppningsvis då ut ~0,5 cm. Vänd upp-och-ner på allt och lägg något skyddande på golvet. Sätt sedan gaffeln/röret/dämparen rakt ner och låt den gamla packboxen nudda marken. Nu kan du lätt pressa på gaffeln med handkraft (helt rakt riktat nedåt) och på så vis pressa ner den nya packboxen till rätt ställe.

Smörj packboxen med fett och använd inga vassa verktyg, för då kan du råka skada insidan av gaffeln. Se även den fina guiden som Bikerboy 1 gjort :tummenupp

Sökord: packbox , packning , framgaffel , packboxbyte , gaffel , dämpare , byte
 

Kicken

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kx 125
Tänkte bara fråga om någon kan dra grunderna av servicen man gör på en 125:a, en tvåtakts. Har hört så mycket skitsnack om service intervaller och hur mycket service som man "måste" göra. Så tänkte bara fråga om någon har lite koll på vad man verkligen behöver. :tungan
 

Snowster

Guest
Garaget är väl din enda tillflyktsort från kjoltyget, hade väl blivit ett jävla liv om du hade släpat in en motor inomhus.

Manligt att ta order från frugan. :7peta

Har inget kjoltyg hemma, saknar lägenhet också.
Garaget räcker finfint.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top