Garagetråden

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Så, nu fick jag och min bror på bakdäcket. Bara framdäcket kvar, men det sägs att det är svårare. Det kommer nog upp en bild sen när båda hjulen sitter på hojen :)

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
GasGas fsr 450 SM-07, TM En250f -04, Kawa Er6n -06
Så, nu fick jag och min bror på bakdäcket. Bara framdäcket kvar, men det sägs att det är svårare. Det kommer nog upp en bild sen när båda hjulen sitter på hojen :)

Kränga däck är nog det värsta jag vet, fy helvete vad man skrikit och jävlats när man bytt på crossen :tungan

Ett tips är dock att ha tre däckjärn, tvål blandat med vatten som man penslar på däcket och en ventiluppdragare, det sistnämnda underlättar förbannat mycket kan jag säga då du slipper köra in handen och trycka igenom ventilen genom fälgen :tummenupp

EDIT: Här har ni en bra guide om det är nån därute som ska byta däck första gången. http://wordpress.soe.se/?page_id=353

Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Kränga däck är nog det värsta jag vet, fy helvete vad man skrikit och jävlats när man bytt på crossen :tungan

Ett tips är dock att ha tre däckjärn, tvål blandat med vatten som man penslar på däcket och en ventiluppdragare, det sistnämnda underlättar förbannat mycket kan jag säga då du slipper köra in handen och trycka igenom ventilen genom fälgen :tummenupp

EDIT: Här har ni en bra guide om det är nån därute som ska byta däck första gången. http://wordpress.soe.se/?page_id=353
http://www.youtube.com/watch?v=qw0B2gIwbBg
Jag följde den guiden :) Vi använde oss av glasputs som man sprayar ut, det gled bra och ska tydligen avdunsta snabbare än såpvatten. 3 däckjärn från Biltema använde vi. Det krångliga var att få av det gamla däcket: det var ett gatdäck utan dubbar, så det var säkert hårdare gummi och gammalt och segt.

Edit: Nu är det luft i däcket med, fyllde det med drygt 1,7 PSI för att allt ska lägga sig rätt. Vilket tryck tycker ni att jag ska sjunka ner till sen när jag ska köra? Vågar jag ha 1,5 (som jag läst att vissa grus(amatör)åkare har) eller är det för mycket?

Last edited:

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Håller med! riktiga män skruvar på rummet! :D jag renoverade hela min skotermotor på rummet kolvar lager och hela köret ;)
Före!
180430_486741621705_630416705_6476959_5178519_n.jpg
Efter!
180773_486741961705_630416705_6476966_5967661_n.jpg

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det där har du fått om bakfoten. Alla vet att riKTigA män bor och skruvar i garaget.

Garaget är väl din enda tillflyktsort från kjoltyget, hade väl blivit ett jävla liv om du hade släpat in en motor inomhus.

Manligt att ta order från frugan. :7peta

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Edit: Nu är det luft i däcket med, fyllde det med drygt 1,7 PSI för att allt ska lägga sig rätt. Vilket tryck tycker ni att jag ska sjunka ner till sen när jag ska köra? Vågar jag ha 1,5 (som jag läst att vissa grus(amatör)åkare har) eller är det för mycket?

Det beror nog på lite vad du har tänkt dig för körning, för enduro blir det lite mycket men för grusåkning funkar det nog skitbra :)

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det beror nog på lite vad du har tänkt dig för körning, för enduro blir det lite mycket men för grusåkning funkar det nog skitbra :)

Menade kg/cm^2, om det skulle vara PSI hade det varit på tok för högt tryck :)

Har 1,5 i däcken nu och kommer i början bara köra lite på asfalt, så så högt tryck som möjligt vill jag ha. Jag kör vidare på detta då :)

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Menade kg/cm^2, om det skulle vara PSI hade det varit på tok för högt tryck :)

Har 1,5 i däcken nu och kommer i början bara köra lite på asfalt, så så högt tryck som möjligt vill jag ha. Jag kör vidare på detta då :)

Funkar nog finfint :)

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Det var ironi eller är jag dum i huvet? :tungan

Ah jäklar, nu har jag rört runt det rejält. Jag menade i enheten kg/cm^2 från början, för det är vad jag ställde in tryckmätaren till att visa. Om jag bara hade haft 1,5 PSI hade det varit på tok för lågt tryck, det har du rätt i :)

DSC02894.jpg

DSC02895.jpg

Nu är den redo för äventyr ute i skogen!

_Jonken_

Rookie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Ah jäklar, nu har jag rört runt det rejält. Jag menade i enheten kg/cm^2 från början, för det är vad jag ställde in tryckmätaren till att visa. Om jag bara hade haft 1,5 PSI hade det varit på tok för lågt tryck, det har du rätt i :)

Nu är den redo för äventyr ute i skogen!

Fan, din qvarna såg ju riktigt fin ut! :tummenupp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ska skruva lite på fiddyn nu i dagarna tänkte jag, den går riktigt dåligt (kan inte varva ur motorn alls)...
Blir kanske lite bilder, antagligen så blir det bilder då jag inte har någon direkt koll på fyrtaktare :rofl

Skickat via Fap-a-talk

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...