Garagevändningen bort?

Trallan

Va, jag?
Gick med
14 Oct 2003
Ort
hemma
Hoj
trodde jag hade en ninja
Jag har hört att garagevändingen skulle bort från uppkörningarna till hösten och krypkörning skulle ta dess plats?

Vet någon ifall det kommer ske någon förändring nån gång?
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Till hösten, altså om ett år menar du?
Min körskolelärare sa att dom nog tar bort det såsmåningom då det är ett jäkligt onödigt inslag.
 

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Ort
Norberg City
Hoj
Bülldog
Jag körde upp för snart en månad sen och jag kan bara säga som så att med garagevändningen ville uppkörningsmannen se att jag hade ett fungerande samspel mellan gas och koppling. Han sket fullständigt i om jag var 3 decimeter utanför eller innanför linjerna.
Så man kan väl kanske säga att dom redan praktiserar den nya modellen fast med dom gamla linjerna kvar på backen?
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Jag frågade min körlärare själv, han sa iallfall att garagesvängen tas bort i september 2004 och ersätts med något svårare krypkörnings test... (Precis som ni sa)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Krypkörningstestet använder man t.o.m. i USA när man kör upp. Man ska stanna helt utan att sätta ned fötterna och hålla balansen för att sen köra iväg igen, tre gånger på 3 meter vid angivna märken på marken.

Är svårare än det låter, speciellt med ett fläskigt svårtstyrt framdäck på en tung hoj.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Hur svår är garagevändningen då? Inte mycket att gnälla om...träna å lär...
 

Trallan

Va, jag?
Gick med
14 Oct 2003
Ort
hemma
Hoj
trodde jag hade en ninja
Matin skrev:
Hur svår är garagevändningen då? Inte mycket att gnälla om...träna å lär...

Det är inte så lätt när man står där på uppkörningen och är nervös särskilt som jag var 16år o körde upp för lätt, men som sagt med mycket träning så klarar man det, ifall man har nerver dådå :crash
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Garagevändningen är rent ut sagt pissenkel.
inte nödvändigt att kunna, men ska man knixa i bilköer osv
så är det bra om man kan samspelet mellan gas, koppling och balans i låga farter :mattias
 

Trallan

Va, jag?
Gick med
14 Oct 2003
Ort
hemma
Hoj
trodde jag hade en ninja
Men vadå, så när jag ska ta för begränsad år 2005 så kommer jag få krypköra en viss sträcka på 22 sekunder eller vad det snackas om, eller kommer det gå till på annat sätt?
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Garagevändningen är ju aplätt! Brorsan har kört det nya provet, kan fråga han sen hur det är och när det träder i kraft.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
jag tycker garagevändningen är ett mycket bra moment i att kunna kontrollera en hoj..
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
När jag först tog kortet så tyckte jag att garagevändningen va skit. Varför skulle man kunna det?

Nu, efter nästan 5000 mil i sadeln, så kan jag säga att man faktiskt måste kunna balansen i sin hoj för att klara sig i trafiken. När jag körde budhoj så märkte man det framförallt när man snabbt ska ta sig igenom köer där man inte har tid/lust att gå omkull.

Nu kan jag göra garagevändningen med nästan vilken hoj som helst. Så att säga att den är helt onödig tycker jag är fel. Dock verkar den nya körövningen bättre då man då visar att man kan det som man verkligen använder krypkörningen till. Därmed så blir även eleven mer motiverad.

Så jag kan bara se fördelar med den nya typen. :)
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Tycker inte att det är en bra idé att ersätta garagevändningen med krypkörning. Varför inte ha båda två?

Nästa steg borde ju vara att informera eleverna om hur man egentligen styr en motorcykel.
 

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Tokyo
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Nya övningen är ju definitivt ett bättre alternativ
 

Ninja_Alex

MOTOGP!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Där vägarna svänger..
Hoj
ZX-9R E2P, Styrdämp, DB-glas, Kolfiber, miniblinkers, Akrapovic system, bänkad 142 SAE, sönderslitna RR-däck....
lol... jag gjorde en stoppie på min uppkörning.... de såg inte, men bad mig göra om bromsprovet... hahahahahah
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Har man problem med garagevändningen ska man heller inte ha kortet.

750RR
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
maverick_750rr skrev:
Har man problem med garagevändningen ska man heller inte ha kortet.

750RR

Jo, det kan ju tänkas att den är med av någon orsak... fast undrar om tjejen tycker det när hon ska börja övningsköra till våren/sommaren :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top