Garantiåtgärd på importhoj vad gäller?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Hur fungerar det med en importhoj när Suzuki kommer med en garantiåtgärd. KGK tar hand om hojar de importerat men inga andra.
Har man rätt till delar, jobb eller bara det ena om man har en gråimport eller privatimport från t.ex USA.

Min pärla går som en klocka och ev är åtgärden redan utförd, men det kan vara bra att veta.

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Jag vill minnas att de e helt kört ang garanti om de e privat import. Men det borde väll närmsta märkesverkstad kunna svara på.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Garantin ska gälla överallt men verkar vara bråkigt att lösa i sverige.

Har hört om folk som löst det så att säljande butik skickat delar till ägaren som själv betalt bytet hemma.

Kolla med säljande butik vad dom har för förslag på lösning,kanske kan fixa det på något bra sätt.

Henrik

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Med Kawasaki var det inget problem i alla fall. Jag köpte en ny ZX-10R 2004 och fick framfälgen utbytt som alla andra.

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Det här är ju en klassiker.
Vid parallellimport är det fabriken som står för återkallelser och fabriksgaranti, via den firma som sålt hojen. Firman som sålt hojen står sedan för den "förlängda garanti" som de flesta hojar har nu för tiden.

Vid frågor om "vår firma", Bike Port AB i Hudiksvall går det bra att maila mail@bikeport.se och få svar på era frågor.

Vi hanterar våra ev. garanti/återkallelseärenden individuellt, dvs i samråd med kunden hittar vi en lösning som funkar. På tex K7:eek:rna kom vissa kunder hit med hojarna, vissa fick delar till sig, och vissa löstes på annat vis. Grunden är att vi tar kontakt med kunden vid ev återkallelse, och kunden tar kontakt med oss vid ev garantianspråk, så löser vi situationen tillsammans.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Garantin ska gälla överallt men verkar vara bråkigt att lösa i sverige.

Har hört om folk som löst det så att säljande butik skickat delar till ägaren som själv betalt bytet hemma.

Kolla med säljande butik vad dom har för förslag på lösning,kanske kan fixa det på något bra sätt.

Henrik

Att garantin ska gälla överallt var har du läst det?
Jag vet att t.ex på kameror och annat är det ett himmla strul med garanti i hela världen. Hade en kamera med strul den fick jag skick till USA där jag köpte den. Ingen automatisk garanti i hela världen.

Svårt när man inte vet i vilken butik i USA hojen är köpt från början.

Det här är ju en klassiker.
Vid parallellimport är det fabriken som står för återkallelser och fabriksgaranti, via den firma som sålt hojen. Firman som sålt hojen står sedan för den "förlängda garanti" som de flesta hojar har nu för tiden.

Vid frågor om "vår firma", Bike Port AB i Hudiksvall går det bra att maila mail@bikeport.se och få svar på era frågor.

Vi hanterar våra ev. garanti/återkallelseärenden individuellt, dvs i samråd med kunden hittar vi en lösning som funkar. På tex K7:eek:rna kom vissa kunder hit med hojarna, vissa fick delar till sig, och vissa löstes på annat vis. Grunden är att vi tar kontakt med kunden vid ev återkallelse, och kunden tar kontakt med oss vid ev garantianspråk, så löser vi situationen tillsammans.

Jag har privatimportat hojen så jag har ingen firma att vända mig till.

Last edited:

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Vad är det för ev. garantiåtgärd du syftar på då??"nyfiken eftersom man har en likadan hoj"

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Jag vet att t.ex på kameror och annat är det ett himmla strul med garanti i hela världen. Hade en kamera med strul den fick jag skick till USA där jag köpte den. Ingen automatisk garanti i hela världen.

Svårt när man inte vet i vilken butik i USA hojen är köpt från början.

Jag har privatimportat hojen så jag har ingen firma att vända mig till.

Enligt konsumentköplagen i Sverige är det säljaren som är ansvarig. Har man importerat själv får man vända sig till den man köpt av, osv tills man kommer till säljfirman. Sedan får de utföra garantiåtgärden. Ett sätt är att betala för åtgärden hos en svensk verkstad och försöka få ut pengarna av den som sålt fordonet som nytt. I många fall så skickas delarna för ev kampanj till det land där fordonet från början är sålt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag vet att t.ex på kameror och annat är det ett himmla strul med garanti i hela världen. Hade en kamera med strul den fick jag skick till USA där jag köpte den. Ingen automatisk garanti

Ok,USA,garantin gäller enbart inom USA om jag fattat det rätt.
Vet inte om det funkar på samma sätt som med elektronik för länge sedan,handlarna köpte in dom utan garanti och stod för den själva,kan vara samma i USA kanske.

Trodde det var en EU-hoj.

Henrik
Edit
Suzuki USA borde väl via ramnumret få fram vem som sålde den från början
www.suzukicycles.com Finns mailaddress där.

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Vad är det för ev. garantiåtgärd du syftar på då??"nyfiken eftersom man har en likadan hoj"

Denna
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4066624&postcount=1151

Ok,USA,garantin gäller enbart inom USA om jag fattat det rätt.
Vet inte om det funkar på samma sätt som med elektronik för länge sedan,handlarna köpte in dom utan garanti och stod för den själva,kan vara samma i USA kanske.

Trodde det var en EU-hoj.

Henrik
Edit
Suzuki USA borde väl via ramnumret få fram vem som sålde den från början
www.suzukicycles.com Finns mailaddress där.

Tack för infon. Nu sitter jag inte i sjön direkt. Hojen går som en klocka och ev är det kanske redan är åtgärdat. Ska kolla i alla fall kan vara kul om det skulle funka att få grejerna skickade över pölen.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Den garantiåtgärden gjorde jag förra vintern.Plockade ur Ecu:n själv o skickade den till firman jag köpte den av(sidoimport) och han skickade upp en ny.:tummenupp

Jag tjänade min pengar själv så jag blir tvungen att vända mig hela vägen till USA. Tveksamt att nån handlare där ställer upp på att skicka prylar till mig i Svedala. Jaja då vet jag läget i alla fall. Är det något visst serienr som gör att man vet om boxen är ok? Tror att det redan kan vara bytt på min.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Generellt är det så som du kanske redan upptäckt: En recall eller garantiåtagande gäller hela världen men den lokala generalagenten (i detta fall KGK) tar inget ansvar/kostnad för hojar de inte sålt själva.

Enskilda åf (tex AVA eller Din MC) har inga eller begränsade möjligheter att beställa ev delar eftersom dessa är knutna till varje hojs chassienummer. Och eftersom din hoj bara "existerar" hos den åf och i det land som ursprungligen köpte hojen av sin generalagent, ja då är det dit du måste vända dig för att kunna åberopa garantiåtgärden. Är hojen ett privatköp och ligger några ägare mellan dig och åf´n, ja då får man ju luska lite. Men på nyare hojar borde det ju vara rätt lätt att ta reda på vilket åf som sålde hojen i första ledet.

Sen börjar det mekiga, att få den lokala åf´n att beställa och skicka delar till dig och din hoj. Tror knappast de är skyldiga till det...har man otur kanske det säger "sorry killen, vill du ha garantin fixad så får du komma hit med hojen". Men lyckas du få hit grejorna så tror jag inte en lokal åf vägrar att hjälpa dig men du kommer sannolikt att få betala själv eftersom dom inte får någon ersättning från KGK (enligt känd anledning.

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Köpte en gsxr 1000 k8 av en privatperson. Han hade importerat den från tyskland. Satte på mitt helsystem, pc3 och kn filter, lämna in den hos bike i Trollhättan för bänking. Men de får inte hojen att gå bra, de e något fel me de elektriska säger de. De misstänker att de e databoxen som kan vara felet. Men de borde inte va de för hojen gick perfekt när de var orginalsystem på den. De jobbiga är nu att en data box går mellan 8-15.000kr. Köper dom in den och de visar sig att inte de var felet så får jag stå för den kostnaden för boxen, för man får inte skicka tillbaka elektriska delar i retur. Suzuki vill inte reklamera någonting för de är en importerad hoj. De håller på att kolla igenom hojen nu vet inte hur de går, men de kan bli riktigt dyrt det här:(.
Ångrar att jag köpte import om de något stort fel men lätt att vara efterklok..

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Köpte en gsxr 1000 k8 av en privatperson. Han hade importerat den från tyskland. Satte på mitt helsystem, pc3 och kn filter, lämna in den hos bike i Trollhättan för bänking. Men de får inte hojen att gå bra, de e något fel me de elektriska säger de. De misstänker att de e databoxen som kan vara felet. Men de borde inte va de för hojen gick perfekt när de var orginalsystem på den. De jobbiga är nu att en data box går mellan 8-15.000kr. Köper dom in den och de visar sig att inte de var felet så får jag stå för den kostnaden för boxen, för man får inte skicka tillbaka elektriska delar i retur. Suzuki vill inte reklamera någonting för de är en importerad hoj. De håller på att kolla igenom hojen nu vet inte hur de går, men de kan bli riktigt dyrt det här:(.
Ångrar att jag köpte import om de något stort fel men lätt att vara efterklok..

Trist historia, ny hoj å allt. :gnissla

Men om hojen gick bra INNAN Bike var där och mekade, hur skulle det kunna vara fel på ECU´n? Vad får du för felkod? Det skulle ju lika gärna kunna vara PC3an som strular (det förekommer). Jag skulle kräva att de sätter dit originalgrejorna och jämför. Tror inte ett ögonblick på att en ECU bara lägger av.

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Generellt är det så som du kanske redan upptäckt: En recall eller garantiåtagande gäller hela världen men den lokala generalagenten (i detta fall KGK) tar inget ansvar/kostnad för hojar de inte sålt själva.

Enskilda åf (tex AVA eller Din MC) har inga eller begränsade möjligheter att beställa ev delar eftersom dessa är knutna till varje hojs chassienummer. Och eftersom din hoj bara "existerar" hos den åf och i det land som ursprungligen köpte hojen av sin generalagent, ja då är det dit du måste vända dig för att kunna åberopa garantiåtgärden. Är hojen ett privatköp och ligger några ägare mellan dig och åf´n, ja då får man ju luska lite. Men på nyare hojar borde det ju vara rätt lätt att ta reda på vilket åf som sålde hojen i första ledet.

Sen börjar det mekiga, att få den lokala åf´n att beställa och skicka delar till dig och din hoj. Tror knappast de är skyldiga till det...har man otur kanske det säger "sorry killen, vill du ha garantin fixad så får du komma hit med hojen". Men lyckas du få hit grejorna så tror jag inte en lokal åf vägrar att hjälpa dig men du kommer sannolikt att få betala själv eftersom dom inte får någon ersättning från KGK (enligt känd anledning.

Var på Yamaha center i gbg idag och kolla på R1:a 09 nice som fan.. hur som helst. Jag passa på och fråga hur de gäller me garantier och så på importerade hojar. Och han sa att De är 2 års europa garanti på alla hojar. Och jag har juridiskt rätt att få min hoj lagad utan att pröjsa ett skit. De gäller bara att stå på sig. Han visste dock att suzuki e lite jobbiga men jag har rätten på min sida.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Var på Yamaha center i gbg idag och kolla på R1:a 09 nice som fan.. hur som helst. Jag passa på och fråga hur de gäller me garantier och så på importerade hojar. Och han sa att De är 2 års europa garanti på alla hojar. Och jag har juridiskt rätt att få min hoj lagad utan att pröjsa ett skit. De gäller bara att stå på sig. Han visste dock att suzuki e lite jobbiga men jag har rätten på min sida.

Har luskat vidare och misstänker att KGK duckar för något de borde ta tag i. Har ju själv en del del bök med den recall avseende ramen på gsxr 1000 k5/6 som Suzuki skickat ut worldwide (min hoj är en UK import). Jag behöver göra en koll och ev sätta dit ett förstärkningsbleck. En åf var villiga att hjälpa mig men för att få tag i delen behövde jag ta kontakt med KGK. På KGK hänvisar de dock till UK och den handlare som tog in hojen "vi har inget ansvar för hojar vi inte sålt. Så några extradelar går inte att beställa, vi får bara enligt det antal vi sålt själva". Detta enligt en Peter Sjölander som hanterar service och garantiåtaganden.

Ringer man däremot handlaren i UK och Suzuki GB centralt så bara garvar de. Snackade med en Barnaby Goddard som är ansvarig för service o garantijox på generalagenten och de tar fullt ansvar för SAMTLIGA k5/k6, även privat och parallellimporterade. "Det måste vi enligt åtagandet vi har mot Suzuki. Vi har tex beställt 200 extra bleck för de USA hojar som rullar här. Japan ersätter varenda krona så det KGK säger stämmer inte"

Frågan är vem man ska gå på?:gnissla Peter Sjölander antingen ljuger eller också är han helt felinformerad. Eller har KGK en specialdeal med japanerna?

Last edited:

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Har luskat vidare och misstänker att KGK duckar för något de borde ta tag i. Har ju själv en del del bök med den recall avseende ramen på gsxr 1000 k5/6 som Suzuki skickat ut worldwide (min hoj är en UK import). Jag behöver göra en koll och ev sätta dit ett förstärkningsbleck. En åf var villiga att hjälpa mig men för att få tag i delen behövde jag ta kontakt med KGK. På KGK hänvisar de dock till UK och den handlare som tog in hojen "vi har inget ansvar för hojar vi inte sålt. Så några extradelar går inte att beställa, vi får bara enligt det antal vi sålt själva". Detta enligt en Peter Sjölander som hanterar service och garantiåtaganden.

Ringer man däremot handlaren i UK och Suzuki GB centralt så bara garvar de. Snackade med en Barnaby Goddard som är ansvarig för service o garantijox på generalagenten och de tar fullt ansvar för SAMTLIGA k5/k6, även privat och parallellimporterade. "Det måste vi enligt åtagandet vi har mot Suzuki. Vi har tex beställt 200 extra bleck för de USA hojar som rullar här. Japan ersätter varenda krona så det KGK säger stämmer inte"

Frågan är vem man ska gå på?:gnissla Peter Sjölander antingen ljuger eller också är han helt felinformerad. Eller har KGK en specialdeal med japanerna?

borde de inte stå någonstans att man har rätten på sin sida??

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr

Ringde peter nu med.. De e helt sjukt, Europagaranti menas att om man får problem när man åker på semester utomlands då gäller garantin. Tex. Åker du till oslo och databoxen går sönder då pröjsar suzuki allt (arbete delar mm) Men åker du 100 mil bort i norrland och får problem så får man stå för de själv!

Men om jag e smart kan jag ju lika gärna åka till olso (har bara 20 mil dit) med hojen och säga att de e fel på den och då går de på garatin.

Garantin gäller över hela europa föruton där hojen e registrerad!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln