Garanti, vad gäller ?

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848
Är det någon här som kan reda ut en garantifråga jag har?
Köpte min R1:a av en firma här i Sverige och dom importerade den, gissningsvis från Tyskland.
Nu när den ska in på verkstad, hur funkar det med garantin? Det lilla jag läst på så står det att Yamaha har 2 års fabriksgaranti (min är 1½ år gammal) med tillägg på 3 år för växellåda, motor och elektronik.
Dock står det att det bara gäller för motorcyklar köpta genom auktoriserad Yamaha-återförsäljare.
Men visst måste jag ha någon garanti i alla fall ?
(Firman jag köpte den av gick i KK förra året)
Tips, råd och goda nyheter välkommnas :)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu vet jag inte exakt hur Yamaha hanterar det här men ofta är det så att om man inte köpt via den svenska generalagenten så gäller inte garantin eftersom det är generalagenten som står för garantin. Jag skulle misstänka att det är så även i det här fallet. Dock kan det ju vara så att det är fabriken som står för garantin och då kan den eventuellt gälla. Det enda raka är att fråga verkstaden eller generalagenten. Det löses enklast genom ett telefonsamtal.
 

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848
Tack Steffo_b.
Jag slog Yamaha Scandinavien en pling men dom hade telefontid mellan 09:00-10:30 så det får bli ett nytt försök i morgon.
På verkstaden så sa dom att garantin inte gällde, men jag ville ju försäkra mig att så var fallet innan jag hostar upp cash.
Suger ju att inte garantin gäller, hur funkar konsumentköplagen i dessa fall ?
Nåja, får bli en pling till konsumentombudsmannen.
:gnissla
 

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848
Följer upp

Ringde Yamaha Skandinavien och de nekade ju till allt vad garanti hette. Efter lite lirkande så kom det fram att det fanns en Europa-garanti men att man då måste fått någon form av plastkort med sig i köpet som garanterade att den var såld i EU. (Något jag naturligtvis inte fått, eller tappat bort) :huvet

Ringde Konsumentombudsmannen och han sa att garanti är något företag lämnade frivilligt och att de fick sätta regler rörande garantin helt fritt. Därimot fanns reklamationsrätten och den är ju 3 år med bevisbörda på köparen. Dock så hade ju firman jag köpt motorcykeln av lagt ner och då kunde man reklamera hojen där den var inköpt från början. Dvs någon MC-firma i tyskland :huvet

Pratade med Folksam och de sa att deras försäkring skulle täcka reparationen :tummenupp men tyckte jag skulle gå på Yamaha Skandinavien en gång till för att kolla om inte man kunde spåra var cykeln blivit köpt genom ram-nummret.

Ringde Yamaha Skandinavien en gång till och fick då till svar att alla garantiärenden skulle jag ta med min lokala handlare!
När jag frågade varför jag blvit kopplad tidigare så sa dom att de skulle koppla mig vidare. Istället för att bli kopplad så blev jag bortkopplad och efter yttligare en uppringning så blev jag kopplad men då var det ingen som svarade :huvet

Mitt råd så här långt till alla som vill göra ett litet klipp iom motorcykelköp genom icke auktoriserad firma. Tänk lite längre och åtminståne reflektera över vad ni får räkna bort.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
lite sent kanske., men yamaha sverige har inte gjort några pengar på din hoj, så varfør skulle de stå før garantin?
så svaret ær tyværr nej.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Om du köpte den hos en handlare i Sverige ny så borde kvittot på det köpet vara bevis nog att den har blivit såld i EU & då borde väl EU garantin gälla .
Att skylla på att en liten gul lapp skulle duga som enda bevis låter som ett dåligt sätt att slippa undan ansvaret .
 

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848
lite sent kanske., men yamaha sverige har inte gjort några pengar på din hoj, så varfør skulle de stå før garantin?
så svaret ær tyværr nej.

Den 5 årsgaranti Yamaha stoltserar med är delad. 2 års fabriksgaranti + 3 år på motor, elektronik och växellåda. 2 års fabriksgaranti ska väl gälla oavsett var man köper cykeln ?! Jag har ju aldrig påstått att Yamaha Sverige ska stå för något, därimot Yamaha globalt, tillverkaren alltså. En landsvägskörd R1:a 06 med 1200 på mätaren ska inte motorn gå sönder på. (Och nej, jag kör inte som en idiot ;))

Om du köpte den hos en handlare i Sverige ny så borde kvittot på det köpet vara bevis nog att den har blivit såld i EU & då borde väl EU garantin gälla .
Att skylla på att en liten gul lapp skulle duga som enda bevis låter som ett dåligt sätt att slippa undan ansvaret .

En träffsäker poäng jag ska ta upp med Yamaha Skandinaven i morgon :tummenupp
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
jag förstår hur du resonerar men tyvärr så fungerar det inte på detta sätt!

Yamaha corp står inte för alla kostnader vid rep. De kan stå för reservdelskostnaden men inte arbetet. dvs de bistår med reservdelar men ej arbete, så då får yamaha scand/s står för den kostnaden, vilket de inte gör ifall de inte har sålt hojen.
 

Nicotin

Guest
jag önskar dig lycka till..

har en kompis som köpte en 6mån gammal bmw via en säljare här i sverige och firman i sverige gick i kk ngt senare.

Kopplingen rasade på den efter han hade haft den i 4 månader, det mals fortfarande hos konsumentombudsmannen..detta är för 1,5 år sen..

han försökte få BMW i tyskland att pröjsa men dom nekade då ett garantibevis var borta

helt sjuk igentligen..
 

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848
jag förstår hur du resonerar men tyvärr så fungerar det inte på detta sätt!

Yamaha corp står inte för alla kostnader vid rep. De kan stå för reservdelskostnaden men inte arbetet. dvs de bistår med reservdelar men ej arbete, så då får yamaha scand/s står för den kostnaden, vilket de inte gör ifall de inte har sålt hojen.

Aha, ja det kastar ju en hel del ljus över situationen och deras "ovilja". Då förstår jag faktiskt även om det fortfarande känns surt :) Tack!


jag önskar dig lycka till..
har en kompis som köpte en 6mån gammal bmw via en säljare här i sverige och firman i sverige gick i kk ngt senare.
Kopplingen rasade på den efter han hade haft den i 4 månader, det mals fortfarande hos konsumentombudsmannen..detta är för 1,5 år sen..
han försökte få BMW i tyskland att pröjsa men dom nekade då ett garantibevis var borta
helt sjuk igentligen..

Ja, det är verkligen sjukt. Får väl hoppas att denna tråd kan ge några framtida hojköpare lite info varför man får en hoj 10-15k billigare hos icke auktoriserade firmor. Jag önskade denna information hade funnits tillgänglig när jag gick i köp-tankar.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Humm..Lite försent att läsa tråden nu när jag tydligen begått samma misstag.
Köpte en Suzuki GSR i Tyskland för 1 vecka sedan, utan att prova den något mera. Idag provade jag den ordentligt, och varm går den ojämnt och skräller. Fabriksgarantitiden går ut inom 3 veckor, men tydligen så hjälper det inte.

Kontaktade en serviceverkstad och han påsto nog att det inte går på någon garanti, att jag skall kontakta importören (mig själv) som därmed skall kontakta företaget som sålde hojjen.

Skall kontakta Suzuki importören och kolla vad de har och säga. Sen att börja antasta försäljaren i Tyskland blir en dyr och lång procedur...Hoppas felet är litet (lös motorkjed påsto nån), så fixar jag det på egen bekostnad. Men det med att köpa importhoj med garanti verkar inte betyda så mycket. Denhär hojjen har rullat 3600km, så inte borde felen börja redan...:(

Känns bara för jävligt om hojjen börjar strula vid 3600km, så när kör man säkert då?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Just sådana fall som drar ner intresset för direktimport,handlarna vet detta och trilskas in i det längsta för att hålla sina egna priser uppe.

Tyskarna brukar inte vara svåra att ha att göra med om det är servat som det ska då det oftast är måna om sitt rykte,kräver dock lite mer jobb än att åka in till lokala återförsäljaren.

Ring och tala med säljaren och säg att du kan lämna den hos en lokal åf,kanske inte står för hela summan med tanke på priserna här men det bör ändå bli billigare än att transportera dit hojen om han är villig att stå för det.

Henrik
 

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848
Hejdå säsong 2008

Konsumentombudsmannen ringde tillbaka förra veckan och sa att om Yamaha Scandinavien AB var en del av Yamaha globalt så skulle det gå att göra en reklamation till dom. Man har enligt svensk lag rätt till 3 års reklamation.
Efter lite grävande visade det sig att Yamaha Scandinavien ägas av Yamaha Europa som i sin tur är en del av Yamaha globalt.
Eftersom mailadress saknades så skickade jag i början av veckan ett rekommenderat brev till Yamaha Scaninavien där jag önskade reklamera hojen. Pga postens ledtid och "skälig svarstid" så är deadline för svar satt till slutet av Juni.

Fick ett samtal igår från Yamaha Center i Västerås. Motorn var paj och reparationskostnaden beräknades till 75000 (arbete och delar).
Jag frågade hur vi skulle gå till väga då Folksam gått med på att ta smällen. Skadenummer var något jag behövde innan de kunde gå vidare.
Efter ett förbrilt jagande efter min skadereglerare (visade sig vara sjuk) blev jag kopplad till en ny skadereglerare. Denne påpekade att hojen var importerad och täcks således inte av försäkringen :huvet

Eftersom jag inte är en kille som hostar upp 75k vilar nu mitt sista hopp till KO's råd och den svenska konsumentlagen.
Herrå säsong 2008 :gråta
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Konsumentombudsmannen ringde tillbaka förra veckan och sa att om Yamaha Scandinavien AB var en del av Yamaha globalt så skulle det gå att göra en reklamation till dom. Man har enligt svensk lag rätt till 3 års reklamation.
Efter lite grävande visade det sig att Yamaha Scandinavien ägas av Yamaha Europa som i sin tur är en del av Yamaha globalt.
Eftersom mailadress saknades så skickade jag i början av veckan ett rekommenderat brev till Yamaha Scaninavien där jag önskade reklamera hojen. Pga postens ledtid och "skälig svarstid" så är deadline för svar satt till slutet av Juni.

Fick ett samtal igår från Yamaha Center i Västerås. Motorn var paj och reparationskostnaden beräknades till 75000 (arbete och delar).
Jag frågade hur vi skulle gå till väga då Folksam gått med på att ta smällen. Skadenummer var något jag behövde innan de kunde gå vidare.
Efter ett förbrilt jagande efter min skadereglerare (visade sig vara sjuk) blev jag kopplad till en ny skadereglerare. Denne påpekade att hojen var importerad och täcks således inte av försäkringen :huvet

Eftersom jag inte är en kille som hostar upp 75k vilar nu mitt sista hopp till KO's råd och den svenska konsumentlagen.
Herrå säsong 2008 :gråta

Ick, tradigt.

Men om nu garantin inte täcker så måste det väl gå att hitta en beg motor betydligt billigare? Kollar jag på blocket hittar jag ingen 06a, men en 05a för 12 papp kan ge en fingervisning vad dom borde ligga på. Ring runt på hojskrotarna och du borde kunna hitta någon, det kraschas ju en hel del sådana ...
 

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848
Ick, tradigt.

Men om nu garantin inte täcker så måste det väl gå att hitta en beg motor betydligt billigare? Kollar jag på blocket hittar jag ingen 06a, men en 05a för 12 papp kan ge en fingervisning vad dom borde ligga på. Ring runt på hojskrotarna och du borde kunna hitta någon, det kraschas ju en hel del sådana ...

Tack för tipset pjohan! Mailade ägaren till 05:an.
Är endå lite benägen att vänta på svar gällande reklamationen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Tack för tipset pjohan! Mailade ägaren till 05:an.
Är endå lite benägen att vänta på svar gällande reklamationen.

Kolla bara att dom inte gjort några stora ändringar mellan 05 och 06. Iof ska det vara ganska likt hela 04-06 (amma yamahakod för modell Rn12), men enligt wikin verkar 06an ha några kusar till och då kanske kabelstammar och annat kan diffa mot en 06a. Säger inte att det är så (har dåligt koll på R1) men det kan vara bra att kolla upp lite extra. Wiki:

04/05 http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?id=13
06 http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?id=14

PMar du Wonderwizard här på forumet så kan han säkert svara på hur svårt det är att byta mellan dessa, har för mig att han tipsat i andra trådar mellan olika modellen och det är ju han som skrivit ovanstående wiki och verkat ha meckat massor på dessa modeller...

Edit: Fast självfallet ska du invänta svar på reklamationen, tänkte närmast om nu allt går åt helvete så finns det ett alternativ till reperationer för 75000...
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Sen kan det ju vara en hel del goodwill oxo över det där med import-garantifall, om ett företag (och därmed märket dom representerar) strular om garantifrågor så kanske man som kund tänker en gång till innan man gör nästa affär med dom.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Efter ett förbrilt jagande efter min skadereglerare (visade sig vara sjuk) blev jag kopplad till en ny skadereglerare. Denne påpekade att hojen var importerad och täcks således inte av försäkringen :huvet

Vänta lite nu, det här verkar ju helgalet. Är hojen försäkrad hos Folksam just nu? Hel- eller halvförsäkring?
Om den nu är helförsäkrad så har du ett avtal med Folksam där de har godkänt hojen och de visste med all sannolikhet att hojen var importerad när du tecknade försäkringen. Om nu försäkringen helt plötsligt inte skulle gälla för att hojen är importerad så låter det för mig som om Folksam har ingått avtal med dig under falsk föregivelse, definitivt något att ta upp med konsumentombudsmannen.

Som jag ser det så kan inte Folksam ta på sig att försäkra hojen och sen komma i efterhand och säga att försäkringen inte gäller för att hojen är importerad, då skulle du inte ha kunnat tekna försäkringen från första början. Vill ha det till att Folksam får stå sitt kast, de har ingått avtal med dig om att försäkra hojen.

EDIT Skulle det nu vara sant att försäkringen inte gäller för att det är importerat så skulle det innebära att det är jäkligt många fordon som kör omkring oförsäkrat, eller hur. :rolleyes:
 
Last edited:

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
848

Ännu en gång, tack för tipsen!! :tummenupp


Sen kan det ju vara en hel del goodwill oxo över det där med import-garantifall, om ett företag (och därmed märket dom representerar) strular om garantifrågor så kanske man som kund tänker en gång till innan man gör nästa affär med dom.

Ja, jag hoppas verkligen att dom tar det på reklamation. Om inte får man väl ringa Sverker.
Lite vitset med tråden också, att varna andra innan dom fller i samma grop.
 

Dark_Messenger

Guest
Jag hade en fireblejd som var en parallellimport. Det var samma grej där vill jag minnas. Istället för 5 år som vanligt fick man bara 2. Lite surt kan man ju tycka men å andra sidan är nypriset på dessa hojar billigare. Frågan är vad som är värt "mest", 3 år längre garanti eller 15 lax avdrag på inköpspriset. Idag skulle jag vilja säga garantin men å andra sidan har jag inte kvar blejden. :tungan
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top