Garmin Nüvi 500 på MC?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Nog får man fram rutten i gpsen allt:banana

Ok, funkar det alltså att göra rutter i mapsource som man kör över i gps:en?
Kan du utveckla vad du menar med att man kan "lura" gps:en för att inte börja räkna om rutter?

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Ok, funkar det alltså att göra rutter i mapsource som man kör över i gps:en?
Kan du utveckla vad du menar med att man kan "lura" gps:en för att inte börja räkna om rutter?

Väljer invert rutt i Muppsource så att gpsen tror att du kör rutten baklänges, återkommer med mer info när jag fått hem :yopartymin

Sir Junior

Gubbräser
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
-19 Yamaha MT-10
Föll också för denna GPS...inte för att jag egentligen behöver en men en vattentät gps i rätt prisklass måste bara införskaffas :)
Har inte testat något speciellt med den, inte mer än att uppdaterat kartan och mjukvaran helt lovligt samt lite körning med bil.
Får återkomma om vad jag egentligen tycker om den efter ett tag, men min första oskuldsreaktion på en gps är att den gör det jag förväntade mig, så än så länge så är det bara positivt.

Vad avser fäste för bågen kommer det nog att bli ett "eget" bygge....med stor assistans från en mer händig person än mig själv :)

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
Hur lång är plattan till scooterfästet man skruvar fast på styret? Får inte plats med mer än 5cm emellan styrfästena.

Har provat trycka fast sugproppen på varvräknaren men det är inte att lita på. Lossnar när det regnar! Stod still som tur va!

Fick hem en nuvi500 igår och har kört in friluftskartan pro via mapsource på internminnet samt sjökartor på minneskort. Funkat bra än så länge. Just nu känns det inte motiverat att ha lagt 4000:- till för en mc-gps.

Ska testa om det går lägga in city navigator på mapsource så man kan göra några rutter på datorn. Baskartan som följer mapsource duger inte riktigt till och det går inte flytta den som är i gps till datorn.

Last edited:

SC Aero

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2007, Yamaha FZ6n
Hur lång är plattan till scooterfästet man skruvar fast på styret? Får inte plats med mer än 5cm emellan styrfästena.

Plattan är 5cm bred.
Se mina bilder tidigare i tråden hur jag satte fast min.
Fästet funkar bra på min hoj, och GPS:en sitter fast bra.

---------------------------------------------------------

En liten utvärdering av min Garmin Nuvi 500

Har åkt ca 60mil, med 3 st olika rutter inlagda i GPS:en via Mapsource,
Om åker en annan väg istället för den inlagda (svänger fel :huvet)
så leder GPS:en dig tillbaka till din inlagda rutt :tummenupp,
Den räknar alltså INTE fram en ny rutt åt dig :)

Batteritiden ska vara UPP till 8 timmar, min räckte ca 4,5 timmar :mad:
Hoppas att det blir bättre när man har laddat upp och ur den ett par gånger

Men för säkerhets skull så har jag beställt en MC-laddare till den :banana

Mvh Stefan

Last edited:

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Plattan är 5cm bred.

Mvh Stefan

Låter väldigt lovande :tummenupp

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Plattan är 5cm bred.

Mvh Stefan

5cm..perfekt. 3mm tillgodo. Vette tusan om det är värt 500spänn. Materialkostnad är väl runt 2 spänn. Det andra låter ju toppen. Nån som fått in City navigatorn i mapsource...får inte till det. Friluftskartan enda som funkar.
EDIT: stavfel

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Nu är senaste City Navigatorn installerad i mapsource. Det här ska bli kul. Ska göra upp lite planer ikväll för helgen :)

Nån som hittat något billigare och bra fäste..billigare än scooterfästet? Länk?

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Nu är senaste City Navigatorn installerad i mapsource. Det här ska bli kul. Ska göra upp lite planer ikväll för helgen :)

Nån som hittat något billigare och bra fäste..billigare än scooterfästet? Länk?

Finns billiga fästen på eBay

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
kan man inte dra ett par sladdar och montera ett strömuttag ? Det finns ju en del kopplingar där den oinvigde tror att det skulle gå att dra kablar från. Eller riskerar man bränna säkringar, pajja elsystemet, etc?

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Har fått min idag. Håller på att installerar nya kartan och alla andra uppdateringar. Även lite roliga fordon från Garmin garage:tummenupp

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Kan bara bekräfta att Nuvi500 INTE förstör rutten om man avviker från den. Jag provocerade den ordentligt i helgen genom att lägga upp en rutt med en hel del waypoints i mapsource på småvägar, och sen körde jag med bilen i princip raka stora vägen till destinationen, och de försökte hela tiden dirigera mig tillbaka till rutten och närmaste waypoint. Väl på rutten igen fattade den galloppen och visade till nästa waypoints, och struntade i de jag redan kört förbi.

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Hoj
1993, Honda CBR600F
För de som undrar hur vattentät den är så är den IPX7 klassad dvs skall överleva att ligga 1meter under vatten i 30min.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
kan man inte dra ett par sladdar och montera ett strömuttag ? Det finns ju en del kopplingar där den oinvigde tror att det skulle gå att dra kablar från. Eller riskerar man bränna säkringar, pajja elsystemet, etc?

Är det enbart till navigatorn skulle du kunna tjuva från instrumentbelysningen eller något annat.

Problemet är om du drar det till ett gigguttag att förr eller senare kommer någon att ansluta en 12 kaffebryggare till det uttaget, det är då du bränner saker.

Det kan man IOFS lösa genom att avsäkra med en klen säkring, men varför inte dra ny kabel ända från batteriet och ha ett riktigt ciggtändaruttag på hojen?

Då kan du dessutom (med en adapter) koppla in underhållsladdaren där.
Ctek säljer färdiga pluggar till sina laddare.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kan bara bekräfta att Nuvi500 INTE förstör rutten om man avviker från den. Jag provocerade den ordentligt i helgen genom att lägga upp en rutt med en hel del waypoints i mapsource på småvägar, och sen körde jag med bilen i princip raka stora vägen till destinationen, och de försökte hela tiden dirigera mig tillbaka till rutten och närmaste waypoint. Väl på rutten igen fattade den galloppen och visade till nästa waypoints, och struntade i de jag redan kört förbi.

Alltså använder du WAYPOINTS o inte VIAPOINTS ? O fungerar den som Zumo-serien så annonseras alla waypoints , dvs du får vägangivelser till nästa waypoint hela tiden , både på skärm o via högtalare ( pluggar , BT eller vad du nu använder ).
Hur många waypoints kan du ladda in i varje rutt ? Zumon har ett max på 50 st. Därför bygger man aldrig rutter med waypoints , utan med viapoints. De annonseras inte o du slipper en massa onödigt tröttande tjat i hjälmen. Du kan lägga in hur många som helst på en rutt för att få rutten att gå exakt dit du vill.

I praktiken tror jag att det ser ut såhär :

Eftersom du inte kan stänga av "automatisk ruttomräkning" så är du tvingad att bygga din rutt med waypoints. Du måste sätta dom så tätt som möjligt för att inte gps'en ska räkna om rutten till nästa waypoint vid felkörning. Stänger du av ljudet (vilket du kommer att göra pga av Ingrids infernaliska tjat om hur långt det är kvar till nästa waypoint ) , så får du hela tiden vara observant på skärmen , så inte gps'en räknar om rutten o du gjort en felbedömning när du satt ut waypointsen. Har du ett max på 50 waypoints , så får du väldigt många o väldigt korta rutter om du tex är iväg på mc-semester neråt alperna.

Jag gör mina rutter som dagsetapper , mellan 30-60 mil , beroende på vägar. Jag väljer start o slutpunkt , sen drar jag rutten dit jag vill o släpper den där jag vill ha den , alltså viapoints. Ingenting mer än höger/vänster annonseras , jag har alltid en giltig ankomsttid o sträcka kvar till slutmålet. Du borde ha ankomsttid o sträcka till nästa waypoint typ 1 mil bort ?
Min rutt på 50 mil tar i sämsta fall 2 min att göra...din rutt på 50 mil tar ??

Jag säger inte att det inte går....klart att det gör ! Jag säger bara att man får vara jäkligt observant o kalkylera med felkörningar o många waypoints när man gör rutten. Man får vara jäkligt observant när man kör o fokusera på skärmen istället för där man borde. Man kan glömma att ha ljudet på för till slut lär hjärnan koka av Ingrids tjat.

Syftet med en mc-gps är ju inte att hitta ifrån A till B. Det kan man använda vilken skit-gps som helst för.... Syftet är att åka de vägar man i förväg valt. O för att det ska fungera på ett tillfredsställande sätt så krävs det i stort sett att man kan stänga av den automatiska ruttförstöringen. Synd bara det ska kosta 4000 kr extra........

SC Aero

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2007, Yamaha FZ6n

Bifogat

• bd06_1.jpg
    bd06_1.jpg
    14.5 KB · Visningar: 64
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring