Garmin Nüvi 500 på MC?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kan bara bekräfta att Nuvi500 INTE förstör rutten om man avviker från den. Jag provocerade den ordentligt i helgen genom att lägga upp en rutt med en hel del waypoints i mapsource på småvägar, och sen körde jag med bilen i princip raka stora vägen till destinationen, och de försökte hela tiden dirigera mig tillbaka till rutten och närmaste waypoint. Väl på rutten igen fattade den galloppen och visade till nästa waypoints, och struntade i de jag redan kört förbi.



Går det istället att lägga in sk "viapoints" som Folke pratar om?

Har du testat om rutten förstörs om du inte använder dig av några waypoints alls?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Är det enbart till navigatorn skulle du kunna tjuva från instrumentbelysningen eller något annat.

Problemet är om du drar det till ett gigguttag att förr eller senare kommer någon att ansluta en 12 kaffebryggare till det uttaget, det är då du bränner saker.

Det kan man IOFS lösa genom att avsäkra med en klen säkring, men varför inte dra ny kabel ända från batteriet och ha ett riktigt ciggtändaruttag på hojen?

Då kan du dessutom (med en adapter) koppla in underhållsladdaren där.
Ctek säljer färdiga pluggar till sina laddare.

Mm, ingen dum ide..
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
matte_mannen och Folkezx9r:

Det jag testade var att i mapsource lägga upp en rutt, och i fallet jag testade bestod den bara av 30 waypoints, så om den klarar mer än 50 vet jag inte. Testad dock nu att göra en med 80, har bara provat att tanka över den till Nuvin, och det verkar fungera så långt ialla fall.

Själv är jag helt allergisk mot att lyssna på GPSer som säger till mig vad jag ska göra, så hur ljuddirigeringen fungerar har jag ingen aning om. Ljudet är alltid avstängt, om jag inte kör bil i nån stor stad där det kan vara behjälpligt med tal för att hinna hitta rätt fil osv.

När jag kör mc via rutt på småvägar så slänger jag bara en blick på hur långt det är till nästa korsning, det har räckt för att hitta rätt hittills.

Hur viapoints fungerar vet jag inte, hittar inte det i mapsource. Finns ju något som kallas spår, men då blir det bara fågelvägen mellan de punkter man väljer. Tips?

Folkezx9r: Du säger att du väljer start och slutpunkt, och sedan drar rutten dit du vill. Jag försökte mig på det genom att välja start och slut, sen markera rutten och välja infoga ruttsektion. Är det så du menar att du drar rutten till ditt du vill?
 
Last edited:

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
matte_mannen och Folkezx9r:

Det jag testade var att i mapsource lägga upp en rutt, och i fallet jag testade bestod den bara av 30 waypoints, så om den klarar mer än 50 vet jag inte. Testad dock nu att göra en med 80, har bara provat att tanka över den till Nuvin, och det verkar fungera så långt ialla fall.

Själv är jag helt allergisk mot att lyssna på GPSer som säger till mig vad jag ska göra, så hur ljuddirigeringen fungerar har jag ingen aning om. Ljudet är alltid avstängt, om jag inte kör bil i nån stor stad där det kan vara behjälpligt med tal för att hinna hitta rätt fil osv.

När jag kör mc via rutt på småvägar så slänger jag bara en blick på hur långt det är till nästa korsning, det har räckt för att hitta rätt hittills.

Hur viapoints fungerar vet jag inte, hittar inte det i mapsource. Finns ju något som kallas spår, men då blir det bara fågelvägen mellan de punkter man väljer. Tips?

Folkezx9r: Du säger att du väljer start och slutpunkt, och sedan drar rutten dit du vill. Jag försökte mig på det genom att välja start och slut, sen markera rutten och välja infoga ruttsektion. Är det så du menar att du drar rutten till ditt du vill?
Funkar precis som beskrivits ovan när man fört över rutten från mapsource till gps....den vill hela tiden man kör tillbaka till rutten dvs närmsta waypoint som skapats...och man kan skapa hur många man vill..tror jag. Och eftersom den inte har ljudutgång eller blåtand kan den prata hur mycket den vill...hör inget iallafall :) ...räcker med höger-vänster pil för mig, skulle aldrig använda hörlurar, kör Ducati så vill inte bli störd av nåt oljud i örat när motorn sjunger.

För den ringa pengen av ca 1600:- (dvs 4000:- mindre än billigaste Zumo) gör den inte allt perfekt...men den gör det jag hoppades på...och lite till.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hur viapoints fungerar vet jag inte, hittar inte det i mapsource. Finns ju något som kallas spår, men då blir det bara fågelvägen mellan de punkter man väljer. Tips?

Folkezx9r: Du säger att du väljer start och slutpunkt, och sedan drar rutten dit du vill. Jag försökte mig på det genom att välja start och slut, sen markera rutten och välja infoga ruttsektion. Är det så du menar att du drar rutten till ditt du vill?

Markera ruttverktyget... Välj en startpunkt och en slutpunkt. Låt datorn räkna ut rutten efter de preferenser du valt.
Markera verktyget som ser ut som en vit pil... Klicka var du vill på rutten en gång o den blir gulmarkerad. Nu håller du inne vänster musknapp o kan dra rutten o smäcka dit den var du vill. Var noga med att zooma in , så du är säker på var du smäcker fast viapointen. Går en landsväg o en motorväg precis bredvid varandra , din rutt går på landsvägen , du är långt utzoomad o råkar smäcka dit den på motorvägen , så kan du få fina skojiga krumelurer i rutten..:).
Ett tips är att sätta viapunkterna i korsningar , alltså Kungsvägen OCH Storgatan. Då kommer inte den punkten att annonseras utan används bara för att styra rutten dit du vill. Sätter du den mitt i vägen , så kommer den att annonseras som en waypoint , men fungerar fortfarande som en viapoint. Komer du "off-route" på en rutt uppbyggd av viapunkter , så kommer du (troligtvis) att bli dirigerad närmsta vägen till slutpunkten. Testa ? Jag är nyfiken..:)

Funkar precis som beskrivits ovan när man fört över rutten från mapsource till gps....den vill hela tiden man kör tillbaka till rutten dvs närmsta waypoint som skapats...och man kan skapa hur många man vill..tror jag. Och eftersom den inte har ljudutgång eller blåtand kan den prata hur mycket den vill...hör inget iallafall :) ...räcker med höger-vänster pil för mig, skulle aldrig använda hörlurar, kör Ducati så vill inte bli störd av nåt oljud i örat när motorn sjunger.

För den ringa pengen av ca 1600:- (dvs 4000:- mindre än billigaste Zumo) gör den inte allt perfekt...men den gör det jag hoppades på...och lite till.

Kör oxå twin o ljudet är underbart , men.... Att ha väganvisningar i hjälmen är jäkligt bra om du är inne o kör i Venedig , Prag eller Wien. Man släpper inte gärna blicken från trafiken. Det är jäkligt bra om du ligger o kör aktivt på småvägar. O det är jäkligt bra...överhuvudtaget. Enligt mig då förstås....

Men visst håller jag med ! För 4000 kr så kan man avvara vissa funktioner. Därmed inte sagt att en bil-gps klarar mc-gps'ens jobb bättre , för så är det. Zumon som är utvecklad för just mc-bruk fungerar mkt bra på mc-semestrar eller dagstripper på förutbestämda vägar. Använde själv en Mio ...520 eller vad den hette...på en 1-veckas tur i Norge för några år sen. Visst....det funkade...men köpte efter den resan Zumon. Har inte ångrat mig än...o såhär 3-4 år senare efter att verkligen ha provat den på alla sätt , så är den värd vartenda öre.
 
Last edited:

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Markera ruttverktyget... Välj en startpunkt och en slutpunkt. Låt datorn räkna ut rutten efter de preferenser du valt.
Markera verktyget som ser ut som en vit pil... Klicka var du vill på rutten en gång o den blir gulmarkerad. Nu håller du inne vänster musknapp o kan dra rutten o smäcka dit den var du vill. Var noga med att zooma in , så du är säker på var du smäcker fast viapointen. Går en landsväg o en motorväg precis bredvid varandra , din rutt går på landsvägen , du är långt utzoomad o råkar smäcka dit den på motorvägen , så kan du få fina skojiga krumelurer i rutten..:).
Ett tips är att sätta viapunkterna i korsningar , alltså Kungsvägen OCH Storgatan. Då kommer inte den punkten att annonseras utan används bara för att styra rutten dit du vill. Sätter du den mitt i vägen , så kommer den att annonseras som en waypoint , men fungerar fortfarande som en viapoint. Komer du "off-route" på en rutt uppbyggd av viapunkter , så kommer du (troligtvis) att bli dirigerad närmsta vägen till slutpunkten. Testa ? Jag är nyfiken..:)


Nuvi500 klarar 200 waypoints, dock inte att tanka spår från mapsource, som jag tro någon redan konstaterat tidigare i tråden. Synd, hade varit användbart på friluftskartan pro när jag kör MTB i skogen. Man får lägga ut lite färre waypoints då istället. Ska prova viapoints idag, så får vi se hur det går. Återkommer med rapport...
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Så här monterade jag min Nuvi på min hoj.
Touratechs stötdämpade + låsbara gpshållare.
Dyyyr men bra att ha. Skönt att slippa ta bort GPSn så fort man skall gå längre ifrån hojen än 2m.

"Fjollhandskarna" sitter på hojen, då jag skall ut på ett 30mils litet äventyr i morgon:D:yoparty
Har ju inga handtagsvärmare ännu :mad:
 

Bifogat

  • 117871.jpg
    117871.jpg
    23.3 KB · Visningar: 110
  • 117870.jpg
    117870.jpg
    19.9 KB · Visningar: 110
  • 117875.jpg
    117875.jpg
    20 KB · Visningar: 113

HMR

Alpbuse
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Vitemölla
Hoj
KTM 690R
Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722 för mer detaljerad info om GPS på MC.

Egentligen är Nüvi 500 inte speciellt lämpad för MC-åka. Men å andra sidan så kostar den bara en tredjedel av vad en riktig MC-GPS kostar och det är ju ett tämligen tungt argument.

De grundläggande felen med Nüvi 500 är att den förstör rutten vid minsta avvikelse, att den zoomar okontrollerat upp/ner, att den räknar om rutten vid import, att man inte kan visa spår, inte kan använda mixade rutter, och att inte Mapsource följer med vid köpet.

I praktiken så har de här felen störst betydelse för offroad- & äventyrsåka. Dvs där det finns brister i kartmaterialet. Kör man enbart på väg som finns med på kartan City Navigator, dvs asfaltvägar, så duger den klart prisvärda Nüvi 500 ganska bra.

Viktigare för att få ett bra utbyte av sin MC-GPS är att man lägger ner tid på att lära sig använda Mapsource för ruttplanering. Med lite trixande så kan man lura Nüvi 500 att följa den väg man tänkt sig.

En kommentar:
- Nüvi 500 med dyrt Touratechfäste: Då har man tänkt fel.
- Begagnad Zumo med medföljande fäste: Då har man tänkt rätt.
- GPSMap 278 med Touratechs extradämpade fäste: Då har man det bästa!
 
Last edited:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
En kommentar:
- Nüvi 500 med dyrt Touratechfäste: Då har man tänkt fel.

Tycker jag inte.
Är stötdämpad och jag är kanon nöjd efter turen jag tog.

Då jag även använder GPS:en i bilen, båten samt hojen som du såg ovan, så tycker jag att gpsen är värd dom där pengarna som touratechhållaren kostade.

Att den räknar om rutten vid importering har jag inte heller varit med om.
Jag gjorde en rutt när jag skulle åka dom där 30mil enkelresa för någon helg sedan.
Och inte räknade 500:an om rutten inte. Vart har du fått det ifrån?
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Tycker jag inte.
Är stötdämpad och jag är kanon nöjd efter turen jag tog.

Då jag även använder GPS:en i bilen, båten samt hojen som du såg ovan, så tycker jag att gpsen är värd dom där pengarna som touratechhållaren kostade.

Att den räknar om rutten vid importering har jag inte heller varit med om.
Jag gjorde en rutt när jag skulle åka dom där 30mil enkelresa för någon helg sedan.
Och inte räknade 500:an om rutten inte. Vart har du fått det ifrån?

Den räknar inte om vid importering...men prova att köra fel så kommer den räkna om. Kommer du till ett vägarbete på din noggrant planerade mc-semester , o du blir dirigerad en annan väg än den du har i rutten , så kommer den räkna om din rutt till slutmålet (eller i bästa fall till närmsta waypoint). Du kan komma förbi det , genom att sätta waypointsen väldigt tätt....då blir begränsningen antalet waypoints du kan ladda in. Eller kan du "manuellt" ta dig förbi vägarbetet (eller anledningen till att du kommit bort från rutten) , leta upp din rätta väg igen , ladda om rutten i gps'en o fortsätta.
 

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Gävle
Hoj
wr250f
nu är det mycket jidder från folk som inte har en N500 själv märker jag, och jossa xr verkar tala för döva öron:huvet
En N500 räknar varken om rutt eller håller på med autozoom så länge man kör rutten baklänges, alltså en knapptryckning i mappsource(invertera rutt).
Hur svårt är det å fatta?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Den räknar inte om vid importering...men prova att köra fel så kommer den räkna om. Kommer du till ett vägarbete på din noggrant planerade mc-semester , o du blir dirigerad en annan väg än den du har i rutten , så kommer den räkna om din rutt till slutmålet (eller i bästa fall till närmsta waypoint). Du kan komma förbi det , genom att sätta waypointsen väldigt tätt....då blir begränsningen antalet waypoints du kan ladda in. Eller kan du "manuellt" ta dig förbi vägarbetet (eller anledningen till att du kommit bort från rutten) , leta upp din rätta väg igen , ladda om rutten i gps'en o fortsätta.

Ehum, en fråga bara. Har du personligen och på egen hand testat en nuvi 500 och provat att avvika från den i förväg inlagda rutten?

Har en själv och har inte upplevt några som helst problem att avvika från rutten. Det är möjligt att den tar mig till nästa waypoint men det är inget jag har märkt eftersom jag snabbt kommer tillbaka på den planerade rutten ändå. har väl haft 6-7 waypoints på 30 mil, samma som polarn med zumo. Argumentet att man måste ha hundratals waypoints inlagda faller platt i mina öron i alla fall.
I regel är det ganska begränsat med vägar mellan den punkt man befinner sig på till nästa knutpunkt/korsning på den gamla rutten och för det mesta hamnar man på den i förväg planerade rutten långt innan nästa waypoint, det spelar liksom ingen roll. -Förr eller senare hamnar du på samma väg du tänkt ändå.

För övrigt:
Vill man planera rutter i datorn kan man enligt Garmin Sverige köpa Trip and Waypoint manager där mapsource ingår. Kartorna uppdateras i programmet när man uppdaterar i gps:en.(en uppdatering ingick vid köp) -väldigt praktiskt.. eller så kanske man känner någon som har en mapsourceskiva som man kan låna.
Därefter har man det mesta som man behöver, billigare, modernare gränssnitt, nyare kartor och lättare att ta med sig än begagnad zumo 550 (som för övrigt är tämligen ålderstigen)
-Jodå, jag tillbringade europsasemeter med polarens zumo så jag vet ganska väl vad de går för.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top