Gas i kurvan och kurvdynamik

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Ibland när det känns som jag kommer för fort in i en kurva, t ex strax efter andra knicken på depåkurvan i Gelleråsen, då blir det lätt att jag släpper på gasen mitt i kurvan. Antar att det mesta av centripetalkraften hamnar på framhjulet för det känns som man får trycka ifrån styret för kung och fosterland.

Är det dåligt att släppa av i- eller ingången till en kurva? D v s är sannolikheten för att stå på hjulen ett varv till bättre om man går igenom kurvan på stödgas och aktivt motstyr eller lägger ner mer? Är det framhjulet som får stå för 'grovjobbet' när man slår av på gasen i kurvan?

Mitt bakdäck säger att jag skall gasa tidigare i utgången av kurvan. På en std 600:a och lite högre växel (3:an eller högre) hur känsligt är det med gaskontrollen då egentligen (för att inte sladda ut i fållan)? Full gas efter apex så gaswiren hyperflexar eller treveande fingertoppskänsla som om det vore Kournikova?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ha rätt fart in, och gas genom hela kurvan är det som gäller. Precis som du säger så flyttar du fram tyngdpunkten när du bromsar, och framdäcket har ju mindre kontaktyta med asfalten.

Dock är lite fingertoppskänsla fortfarande att föredra före att hållfasthetstesta gasvajern...

Om du ofta kommer in för fort i kurvorna, så dra ner tempot lite och hitta ett bra spår och få flyt i körningen. Då kommer farten av sig själv sen!


/Pajje
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
flugan skrev:
...för det känns som man får trycka ifrån styret för kung och fosterland.

Är det dåligt att släppa av i- eller ingången till en kurva? D v s är sannolikheten för att stå på hjulen ett varv till bättre om man går igenom kurvan på stödgas och aktivt motstyr eller lägger ner mer? Är det framhjulet som får stå för 'grovjobbet' när man slår av på gasen i kurvan?
Klart att sannolikheten för att du ska stå på öronen är högre om du rör gasreglaget inne i kurvan än om du inte gör det. Men samtidigt måste du göra det. Kör du SMC-stuket så kommer varenda käft att köra om dig i första delen av kurvan. Det du beskvriver om att trycka ifrån styret låter som att du spänner dig. Den kraft du behöver hålla emot där är inte större än att du lätt skall klara att hålla emot utan armarnas hjälp.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Jag höll på hamna i depåutfarten för jag hade dålig gaskontroll. Samt när jag dippade av gasen lite höll jag på att bli torpederad av Swedie och Nilsson i ryggen, glad att jag redde ut båda situationerna :corn



Förresten ska du ha gått på gas redan innan kurvan för att succesivt öka så du får ut farten. Vad kör du på åsen?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strider skrev:
2323648 När var du på SMC kurs sist? :va
Jag har aldrig varit på SMC-kurs. Lär de inte ut att man skall bromsa klart innan kurvan :confused:
 

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
Letar..
Bingo skrev:
2323671 Jag har aldrig varit på SMC-kurs. Lär de inte ut att man skall bromsa klart innan kurvan :confused:

Nej, de lär däremot ut att man ska gå på gas tidigt. Gå gärna en kurs och bilda dig en uppfattning innan du skjuter dem i sank. :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strider skrev:
Välkommen på kurs 2007, vi kanske kan lära dig nåt som du inte visste att vi kunde lära dig. :)
Tack men kunskapen har jag redan. Det jag saknar är mod. Ring när ni har en ingjuta-mod-i-bröst-kurs, så kommer jag direkt. Boka en bänk i färmsta ledet åt mig :)

Men håll er till topic nu pojkar och svara på Flugans frågor.
 
Last edited:

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
flugan skrev:
2323958 Går man på gas innan kurvan bromsade man väl för 'mycket' innan .... eller :va?


En Yamaha R6, sketasnabbt
Nej bromsar klart sen när du är klar går du på gas igen... har du inte set twist of wrist osv.

tiiiiiider då? =)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lättare att diskutera med en ilustration. På bilden betyder:
A - Nedläggningspunkt (där man börjar bryta ner cykeln)
B - Apex
C - den punkt där man tangerar banans ytterkant (har den nåt namn?)

Bortse från att de är felplacerade och att spåret ev ser tokigt ut.

Rita in i bilden:
1. Den punkt där du anser att man bör sluta bromsa
2. Den punkt där man börjar gå på gas igen
3. Den punkt där man ger full gas

Sen blir det lättare att förstå.
 

Bifogat

  • Kurva.jpg
    Kurva.jpg
    40.2 KB · Visningar: 143
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
J.Andersson skrev:
2324000 Nej bromsar klart sen när du är klar går du på gas igen... har du inte set twist of wrist osv.

tiiiiiider då? =)
Har tyvär ingen laptimer :) Vad kör du på?

Bingo skrev:
2324056 Lättare att diskutera med en ilustration. På bilden betyder:
A - Nedläggningspunkt (där man börjar bryta ner cykeln)
B - Apex
C - den punkt där man tangerar banans ytterkant (har den nåt namn?)

Bortse från att de är felplacerade och att spåret ev ser tokigt ut.

Rita in i bilden:
1. Den punkt där du anser att man bör sluta bromsa
2. Den punkt där man börjar gå på gas igen
3. Den punkt där man ger full gas

Sen blir det lättare att förstå.

1. Innan A men så nära som möjligt om man är jag, eller vid B om man är 2cool4school.
2. Direkt efter A. Om man inte är jag och jag upplever att man kom in 'för fort' (subjektivt), då blir det vid B.
3. Vid C eller strax innan.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
flugan skrev:
2324270 Har tyvär ingen laptimer :) Vad kör du på?



1. Innan A men så nära som möjligt om man är jag, eller vid B om man är 2cool4school.
2. Direkt efter A. Om man inte är jag och jag upplever att man kom in 'för fort' (subjektivt), då blir det vid B.
3. Vid C eller strax innan.
En enda acceleration!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
J.Andersson skrev:
2324291 En enda acceleration!
Jaja, men man går knappast direkt från ingen gas till fullt påslag. Man kramar på mer allt eftersom.

Dina svar är svåra att begripa. Rita på bilden och berätta :)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
flugan skrev:
2323958 Går man på gas innan kurvan bromsade man väl för 'mycket' innan .... eller :va?

Antar att Du kört på Falken! Jag testade på bak rakan innan högern till depå rakan att dra på ordentligt på bakrakan o sen släppa av tidigt o inte bromsa alls för att lägga ner o gå på gas tidigt = samtidigt som jag lägger ner cykeln. Sen släpper Du gasen senare o senare allt eftersom o upprepar samma procedur..Du får ett flyt ignom hela högern o ut på start o mål o jag tror Du kommer att känna att Du gör en vinst varje varv efter en stund.. :) Kräver ju såklart en viss disiplin o verkligen slå av i god tid på bakrakan för att Du ska slippa bromsa.. :tummenupp
 
Last edited:

highside

Guest
Bingo skrev:
2324056 Lättare att diskutera med en ilustration. På bilden betyder:
A - Nedläggningspunkt (där man börjar bryta ner cykeln)
B - Apex
C - den punkt där man tangerar banans ytterkant (har den nåt namn?)

Bortse från att de är felplacerade och att spåret ev ser tokigt ut.

Rita in i bilden:
1. Den punkt där du anser att man bör sluta bromsa
2. Den punkt där man börjar gå på gas igen
3. Den punkt där man ger full gas

Sen blir det lättare att förstå.
1. Så nära A som möjligt
2. Direkt efter A, när du lagt ned hojen (med aktiv motstyrning)
3. Beror på hoj/spårval/etc. Om man gör en "pick-up" så kan man gasa på lite mer lite tidigare.

Principen för gaskontroll i kurva är: lätt acceleration genom hela kurvan (du skall vrida gasen ca 2mm från A till C). Detta för att få lite mera tryck på bakhjulet, och lite mindre på framhjulet. Bakhjulet är ju som bekant bredare, och har lite bättre fäste. Det här förutsätter ju att man har en sen svängpunkt (A). Bör funka bra som kval-spår, och är förmodligen det snabbaste sättet att ta sig genom kurvan.
Om man å andra sidan tävlar, kanske man vill svänga tidigare och bromsa in i kurvan. Följden blir att man genar lite, får en lägre hastighet vid B, eftersom man måste svänga tvärare, men å andra sidan "stänger dörren" för den som försöker köra om.

För att citera andra: Gå gärna en sporthoj/B&K kurs, eller varför inte CSS.

Micke

Sporthojsinstrukör
SMC Stockholm
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Strider skrev:
MEN om målet är att minska varvtiderna så måste man lära sig bromsa under nedlägg in mot apex och minmera tiden från det man släpper bromsen till man öppnar gasen.
Visa i min illustration!

Edit: näste gubbe som säger åt mig att gå en broms och kurvkurs åker på en jefla smäll. Det var Flugan som startade tråden :mad: :mad: :D

highside skrev:
2324358 1. Så nära A som möjligt
2. Direkt efter A, när du lagt ned hojen (med aktiv motstyrning)
3. Beror på hoj/spårval/etc. Om man gör en "pick-up" så kan man gasa på lite mer lite tidigare.
Du menar alltså att farten skall vara som lägst i punkt A?

Snabbast möjliga sätt genom kurvan förutsätts.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Strider skrev:
2324368 Precis så kan man göra för att lära sig känslan för maxfart i kurvan och det är en ypperlig träning i gaskontroll.

MEN om målet är att minska varvtiderna så måste man lära sig bromsa under nedlägg in mot apex och minmera tiden från det man släpper bromsen till man öppnar gasen.

Jo det är sant! Jag uppfattade dock som att "flugan" kom för fort in i kurvan o upplevde det som otrevligt..Vilket jag tycker verkar vara som att han kör över sin förmåga in o får panik o måste reparera mitt i kurvan.. :)
 

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Öregrund
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Bingo skrev:
2324384
Edit: näste gubbe som säger åt mig att gå en broms och kurvkurs åker på en jefla smäll. Det var Flugan som startade tråden :mad: :mad: :D

Tjejer ska man inte slå... men var o en väljer sin väg att nå målet på...


Men det är inte bara viktfördelning som för en del kan vara abstrakt som man omfördela genom att gasa tidigt i kurvan.
Hjulet har störst radie om du kör rakt fram utan nedlägg.
Om du lutar hojen så får du en kortare radie på hjulet-> hjulet måste snurra fler varv för att tillryggalägga samma sträcka.

Så om du vill bibehålla samma fart i kurvan som du hade innan så måste du gå på gasen och öka...
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top