Så här ser jag det:
SMC lär ut att man ska ha bromsat klart innan kurvan för att det är ett bra sätt att lära sig svänga och kontrollera körningen genom kurvan. (jag gick precis en sporthojskurs med SMC) När man har stenkoll på vilken hastighet man kan köra i en kurva, samt att man klarar av att accelerera lätt genom apex, DÅ är man redo för att hålla inne bromsen en bit in i kurvan, dvs bromsa med nedlägg. Ju längre tid du kan hålla så hög hastighet som möjligt, desto högre medelhastighet får du = lägre varvtid. Man kan ju se det som att man från dess att man börjar bromsa, tills dess att du kan vrida fullt på gashandtaget, så bör man utnyttja friktionen man har mellan däck och asfalt maximalt. Allt eftersom du svänger mer bromsar du mindre. Släpper du bromsen redan innan du har nått apex där du också har max nedläggsvinkel, så har du slösat med friktion = sänkt din medelhastighet. Ska man göra detta bör också tiden mellan att bromsen släpps och gasen slås på vara minimal.
Det viktiga att komma ihåg är dock detta - bryt ALDRIG (nästa iaf, finns vissa kurvkombos där detta kanske får tas med en nypa salt) mot den gyllene regeln - vid max nedlägg vid apex SKA DU REDAN ACCELERERA LÄTT. Det är ju så oerhört lätt hänt att man inte slår på gas förrän apex eller t.o.m strax efteråt.
Det är säkert många års hård träning för att på ett snabbt och säkert bromsa in i kurvan på det sättet, knappast något man ens bör nämna för icke-proffs om det inte handlar om ren roadracing träning, vilket en SMC kurs inte kan anses vara.
Sorry kanske blev lite off-topic....