Bingo
行駛和是安靜&#
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Skåne
- Hoj
- Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Inte bland dem som verkligen kör fort på bana iofs.Gustav O skrev:2340892Han har verkligen lyckats pränta in sina idéer som "normen" för hur man kör fort på bana.
Om man tittar på min lilla kurva igen. Det är väl klart att du kan komma igenom den om du betraktar hela sträcka A-B som bromssträcka. Den som slutar bromsa i punkt A måste självklart bromsa tidigare än den som slutar bromsa i punkt B. Låt säga att den senare bromsar 5 meter senare. Han kan kompensera den senare inbromsningen genom att bromsa i ytterligare över hundra meter (i det specifika fallet). Och eftersom han har så lång sträcka att bromsa på kan han bromsa mjukt och fint.
Den som bromsat klart vid punkt A (person X) har sin lägsta fart i den punkten, sen accellererar han. Den som bromsar djupare in i kurvan (person Y) kommer att kunna hålla en högre fart på en större del av kurvan. punkten för hans lägsta fart ligger längre fram i kurvan och det finns i princip inget som säger att den farten behöver vara lägre än för den som bromsat klart i punkt A. Den ene accelererar sig till den farten och den andre bromsar sig dit.
Vinsten för den som bromsar sig in i kurvan är alltså att han kan bibehålla sin fart under längre tid. Han vinner terräng ända från Bromspunkten för Person X till den punkt i kurvan där hans lägsta fart är. Plotta in farten för de två förarna i ett diagram över tid och fart så blir det helt uppenbart. Vinsten bli lika med arean på det område som bildas från när förarnas kurvor börjar gå isär (där X börjar bromsa) tills de möts igen (där Y slutar bromsa). Fast det är ganska överflödigt att göra det. Kolla under en tävling var de börjar och var de slutar bromsa.
I praktiken är det väl ingen som bromsar hela vägen till Apex i Mitsubishi. Men man kan bromsa djupt in i den kurvan - långt efter att man brutit ner bågen. I praktiken är det också där, i kurvans ingång (och i utgången, precis som Strider säger), det avgörs vem som är snabbast genom den.
Att bromsa till kurvan och sedan accellerera är vettigt på vanliga vägar. Det ger lite marginal om något oväntat skulle inträffa. Men gäller det att komma snabbast möjligt runt en bana är det ett säkert sätt att placera sig i kön.
Last edited: