Gasa till Norge vecka 29

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Ser ut som en bra vända tycker jag,
bara vägen till Lysebottn är ju helt underbar i sig :tummenupp
flera mil gokartbana med får efter vägen som grädde på moset,
det finns som sagt obegränsat med bra vägar att åka på i detta land så
bara man har lite koll på vart politi kan vara så går det ju bra.

personligen så är jag lite mera lagd åt att åka uppåt i landet ca 60 mil och hamnar då på helt grymma vägar,du har ju garanterat kört atlanthavsvägen och småvägarna runt om kristiansund men om du inte har testat vägen som går norr om trondheim in till sverige så gör det :banana skalstugevägen i folkmun
en fantomväg helt enkelt.

Här är tur jag har gjort åt klubben inför sommaren.

Det blir riktig transport första dagen, E18 till Norge, svänger söderut och tar färjan Moss - Horten. Vidare norrut till Kongsberg. Lång tur den dagen, men lättkörd. Vi kommer att sova tre nätter där, första dagens tur går över Hönefoss, norr till Gol, västerut till Geilo och tillbaka till Kongsberg. Dagen därpå går turen över Rjukan och runt tillbaks till Kongsberg. Dagen därpå går turen söderut till E18 igen, liten sträcka på den för att sedan svänga norrut mot och förbi Drangedal, svänger västerut vid Bostrak över fjället, tar sedan söderut och efterhand västerut till Evje. Den här dagens tur körde Marie och jag i år, helt fantastiska vägar är det. Sedan blir det en dag med touring som tar oss västerut, svänger sedan norrut och över fjället förbi Lysebotn, vid fint väder och bra form räknar vi med att köra ner och upp igen från Lysebotn, annars blir det över fjället ner till Setesdal för vidare färd söderut tillbaka till Evje. Sedan är tanken att bara krångla runt på en hel massa småvagar sista dagen innan vi sover sista natten i Norge. Vi har dock tänkt att sova en natt till innan vi kommer hem igen, om det blir i Norge eller Sverige återstår att se.

Får se hur många vi blir.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Jodå, vägen över skalstugan har jag kört, och det med enorm hastighet en gång, åkte över och kollade efter farbror blå en gång, sedan vände jag och , ja, det var kul....:D

Men, om du startar på Inderöya,(heter Straumen på dom flesta kartor) sök boende på www.fuglekassen.no kostar tre hundra per natt, duch och kök och en fantastisk service ingår om du bor på alternativ tre, Langli. Hälsa från Bågen mc då, dom kommer ihåg oss, det lovar jag. Sedan kör du den här rutten:

Kör mot Steinkjer norrut, följ E6 vidare upp till namdalseid, sväng vänster in på 715 mot Osen, vidare till Åfjord, sedan håller du riksväg 715 helt till du har ca 1,5 mil kvar till färjan till Trondheim från Rövik, där svänger du vänster ner till Vanvikan inn på riksväg 755 förbi Leksvik upp på fjället genom Meltingen och vidare över norra europas högsta bro tillbaka till Inderöy.

Den turen är 31 mil lång och innehåller knappt en enda chans att bara slappna av och slöåka, helt fantastisk tur som vi körde i Bågen Mc förra året, den kvällen somnade alla gott kan jag säga.

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
Vilken väg är skalstugevägen? Blir ju sugen nu!
Nån som har karta? Tänkte dra till geiranger imorrn, men då hade man ju kunnat tagit den vägen hemöver! :)

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
på sporthojmarér skulle svaret vara "vägen över skalstugan"
men eftersom jag gillar att delge rätt o riktigt så ska jag berätta,
kör E14 förbi Åre och sedan Höger upp på väg 322 den vägen kör du in i Norge och kommer efter några mil fram i Verdal och i Norge har den vägnummer 72
total längd på den biten är ca 10 mil,, och var försiktig uppe på fjället,, sist jag for var det massor av ren,,
lycka till o kör snyggt.
mvh jocke

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept