Gasbilar, är det nåt att ha?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som har erfarenhet av gasbilar?

Jag vet att det finns ont om tankställen samt att bensintanken(dom flesta kan ju även köras på bensin) dessutom brukar var typ hälften så stor som på en bensinbil. Med resultatet att man måste tanka väldigt ofta om man väljer/tvingas att köra den på bensin.

Hur är tillförlitligheten? Jag har åkt med en gas-taxi och den chauffören ångrade verkligen att han köpt en gasbil. Spridarna funkade nämligen inte alls så när han tryckte på knappen för gasdrift spottade och hackade motorn odrägligt vilket han demonstrerade åt mig.

Har man gasmack i närheten blir det väl i alla fall ett par kr billigare per mil, sen vet jag inte hur det är med skatten? Jag antar att dom skattas som bensinbilar eftersom dom trots allt har en bensintank?

Vidare så är gas dåligt för kallstarter så dom går tydligen på bensin de första ca 5km vintertid.

Jag hatar dem.
Man måste tanka gas konstant, slöa, man tror man ska dö i en gasexplosion varje gång man är på macken o tankar, vilket som sagt är ofta.
Ja osv.
Passat tror ja kanske ska finnas en med hyffsad tank så de faktiskt går att skita i gasen.

JAg har kört en sen 1 februari. En passat 2012 tror jag de är. Iallafall tillverkad slutet av 2011 och vi börja använda den 1 februari. Har kört 1400 mil än så länge så kan inte lämna ett betyg på en långmilare.
Men jag har ca 45-52 mil på gas, och när den tar slut har jag ca 40 mil på bensin. Vilket är längre än en vanlig bensinare. Dock vad jag märkt när den går över på bensin på tomgång så hackar motorn lite. Men inte när man kör.

De är automatisk övergång och den kör huvudsakligen på gas och de går inte att ändra. OCH den går alltid på bensin när motorn är kall då de inte går att starta den på gas. Dock max 5 km som du skrev.

Mitt omdöme hittils är väl godkänt om man bortser från att jag måste tanka varenda dag och har problem med att komma till gasstationer när jag jobbar.

Jag kollade var passaten kostade i skatt och jag blev förvånad, hela 305 kr.

Angående att tanka som han ovan skrev. Varför vara rädd för explosion? De är ett säkert system de använder. Lättare att tanka än bensin och diesel då man slipper spill helt och hållet. Bara koppla på och vänta.
Jag tänker aldrig gas, jag bara kör så piper bilen när de är slut helt enkelt.

Och angående om bilen ska vara slöare på gasdriften? Jag känner faktiskt ingen skillnad från när jag kör på bensinen.

på dessa mil jag har kört har jag enbart tankat bensin vid 2 tillfällen.

Last edited:
Se då hade jag rätt i att passat faktiskt är hyffsade :P

Klart det inte är nån risk för explosion, men de känns ju som de, de dundrar o låter o där ja brukade tanka så va de en öppen låga som fläska ut ibland pga nå överskott eller nåt antar jag?

Har en Mercedes NGT. Funkar kanon, ingen skatt ca7kr milen. 30mil gas och 70mil bensin.
Gratis parkering på utvalda platser i Linköping.
Inte dyrare än någon annan bil i service, samt 30 år garanti!
Ja.. Man får tanka lite oftare, men det är klart värt det för mig iaf! (man får tanka på arbetstid eller på lunchen helt enkelt)
Kör ca 1500mil/år mest i stan!
Flera som kör gasbil i bekantskapskretsen och ingen som är mindre än helnöjd!

Se då hade jag rätt i att passat faktiskt är hyffsade :P

Klart det inte är nån risk för explosion, men de känns ju som de, de dundrar o låter o där ja brukade tanka så va de en öppen låga som fläska ut ibland pga nå överskott eller nåt antar jag?

Jo passaterna är riktigt trevliga bilar, de är mycket mer fördelar att köra passaten jämfört med v70. Körde en diesel i typ 30 tusen mil.

Jo när den börjar bli full tanken hör man ju hur den drar till lite extra för att fylla tanken helt. Men öppen låga? Är de eon du tankar på då ? Där jag tankar så pyser överskottet tillbaka när man sätter tillbaka pistolen igen.

Glömde dock nämna. En gasbil har faktiskt tätare serviceintervaller. Min har 1500 mil mellan varje omgång.

Jag har kört 5000mil med min passat.

Tillgången av gas blir bara bättre och bättre. Norr om Uppsala finns det i princip inga gastappar. Söder över är tillgången och trycket bättre

Jag har haft större problem med lack som gått att spola av bilen med högtryckstvätt (komiskt nog var det VAG's egen rekondkille som gjorde det) samt en växellåda (DSG) som skorrar och rasslar som en stenkross.

Hur är brandrisken med gasdrift? En gasdriven buss översändes på några ögonblick här om veckan här nere efter en lätt kollision. Statens haverikommission ska utreda olyckan.

Jo passaterna är riktigt trevliga bilar, de är mycket mer fördelar att köra passaten jämfört med v70. Körde en diesel i typ 30 tusen mil.

Jo när den börjar bli full tanken hör man ju hur den drar till lite extra för att fylla tanken helt. Men öppen låga? Är de eon du tankar på då ? Där jag tankar så pyser överskottet tillbaka när man sätter tillbaka pistolen igen.

Inte öppen låga i närheten av bilen alltså, men en bit bort, ett halvmeter brett rör upp ur marken som de flåsar upp en låga ur ibland.

Nyare gasbilar låter helt klart okey, den ja körde va kanske en 08-09 eller nåt sånt om inte äldre.

Min senaste incident var faktiskt att gastanken sprang läck. Först påstod de att magneventilerna var kass, sedan att "mellanröret" fryst sönder.

Hur som var det ganska intressant att tömma +30Nm2 rakt ut i etern med ett visslande ljud :) Lite orolig blev man, men det blev ingen incident av det hela.

Hur är brandrisken med gasdrift? En gasdriven buss översändes på några ögonblick här om veckan här nere efter en lätt kollision. Statens haverikommission ska utreda olyckan.

De brinner snabbare. Springer de läck så antänder de klart väldigt snabbt.

Inte öppen låga i närheten av bilen alltså, men en bit bort, ett halvmeter brett rör upp ur marken som de flåsar upp en låga ur ibland.

Nyare gasbilar låter helt klart okey, den ja körde va kanske en 08-09 eller nåt sånt om inte äldre.

De var nått jag inte sett =). Men de är nog ventilation eller nått liknande.

Om man ska köra gasbil så ska man hoppa över de gamla gasbilarna. Du kommer typ 10 mil på bensin och knappt något på gasen. Sen ska de visst vara problem med kondens i de bilarna.

Det verkar som att ni främst har nyare gasbilar. Hur funkar en 5 år gammal? Och en 10 år gammal? Eller 15-20 år? Den jag tittar på är en 06a men jag vill ju gärna veta att den fortfarande är körbar år 2026.

Jag jobbar på en bensinmack och fordonsgasen är drivmedlet som har minst brandfara. Minns jag rätt på utbildningen så kan gasen vid läckage först börja brinna vid en höjd av 10 meter (gas/luft-förhållande).

Jag har ägt en Bmw 320 2001 gasbil, riktigt smäck. Bensintank på 20 liter men sjukt stor gastank däremot till förmån för 0 bagageutrymme. Jag köpte loss den av företaget jag jobbade på så jag körde inte speciellt mycket med den utan hade den för att göra vinst på bara men det lilla jag körde med den var inte upphetsande. Ryckig gång på bensin och täta serviceintervaller och den hade en diger servicehistorik trots ynka 7000 mil.

Farsan har en 2010:ans Passat 1.4 tsi, 150hk gas/bensinare. Den går riktigt bra och billigt och han valde den då förmånsvärdet är så löjligt lite att en Passat Diesel skulle kosta 1200:- mer per månad netto om jag inte minns fel.
Lambdasonden har rykt två gånger, ett vanligt problem på dessa och det har varit problem att få fram hållbara sådana så äger man en sådan bil privat ska man se till att dessa är bytta för annars blir det dyrt.
Den pajade en gång när jag lånade den, gick ner i limp home-mode och jag åkte in på verkstaden och de nollade den och sa att det bara var att köra vidare för att komma in och byta sonden senare när den hade kommit hem.
Jag hann åka 1 mil ungefär innan något annat pajade så det blev en dyr historia för Möllers bil.

Annars har jag bara åkt i hyrbilar när det kommer till gas men det har varit ganska angenämt, dock bara nyare bilar. Ficus dock är ju bara att glömma, de kan ju inte ens tillverka bensinare så att tro att de kan tillverka en gas är bara löjligt.

Har du nära till att tanka gas så kan det vara ett alternativ, annars inte för det brukar vara ett helvete att hitta gas utanför storstäderna även om det kommer mer och mer. Men det är inte sällan man kommer till pumpen och det är slut på gas om det bara finns en station i närheten, eller så är det strul med en pump eller liknande :(

Det verkar som att ni främst har nyare gasbilar. Hur funkar en 5 år gammal? Och en 10 år gammal? Eller 15-20 år? Den jag tittar på är en 06a men jag vill ju gärna veta att den fortfarande är körbar år 2026.

Haft en mercha 280 mellan 87-98. ALDRIG ett problem. What so ever.
Mer än att det blir lite ofta att fylla på och att ibland är det dåligt med mackar.
Fick inte köra på bensin då det var en import och avgasregerna i .de var lite friare än i .SE vid denna tidpunkt. men det blev ju så ibland med att lite hederligen bensin fick hjälpa till några mil. En liten knapp i handsfacket... monterade av soppapumpen till SBP.

Konverteringen till Gas gjordes i Sverige och kostade då ca 1987 15000:-

Kunderna på macken kommer ofta in och klagar dels på att det är ont om ställen som har gas och dels på att bensintanken rymmer sisådär 10 liter eller vad de brukar säga. I övrigt verkar de dock hyfsat nöjda.
Jag skulle inte vilja ha en gasbil, om vi nu inte pratar gengas!:tummenupp

Har ett par hundra mil bakom ratten på en Mercedes E200 NGT.
Skillnaderna mot att köra vanlig bensinare är inte många. Det finns däremot några irritationsmoment:
* Liten gastank gör att man måste tanka ofta.
* Ont om tankningsställen.
* Tar lång tid att tanka jämfört med bensin.
* Inte alltid fullt tryck i "pumparna" vilket förkortar räckvidden.

Ofta blev det att köra på bensin långa sträckor, och Merca går inte direkt snålt på bensin.
I övrigt var det inga större problem. Motorn går spinner normalt på både gas och bensin och man märker inte ens när den växlar mellan. E200 har dessutom ganska stor bensintank så den totala räckvidden är helt OK.
Ett fel som uppstod 2 gånger under bilens livstid var läckage i gasinsprutningen. Kostsamt att fixa. Bilen kan då fortfarande köras på bensin.

Har också lagt några mil i en Volvo V70 gas. Ogillade den starkt, dels för att det var en Volvo, dels för att både gas och bensintank var små som fingerborgar. Räckvidd som en golfbil med kassa batterier.

Summering: Om jag absolut vill ha en miljöbil hade jag inte satsat på en gasbil. Inte heller en etanolbil.
Däremot Toyota Prius, mer problemfritt går knappast att få det.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back