GasGas 280 Contact -17, Vintage Trial

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har gråa och guld som jag svetsat svart och rostfritt med och det verkar ju funka. Killen som troligtvis svetsat mest aluminium TIG här i kommunen (blå byggt en egen vattenjet båt i aluminium tyckte att grön är bättre på aluminium än grå och guld till aluminium, har som sagt inte testat nåt annat en grön och jag har ju svetsat väldigt lite aluminium bara sidokåpan till CRF:en.

Vad anses bäst idag om man bara ska svetsa aluminium?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag har gråa och guld som jag svetsat svart och rostfritt med och det verkar ju funka. Killen som troligtvis svetsat mest aluminium TIG här i kommunen (blå byggt en egen vattenjet båt i aluminium tyckte att grön är bättre på aluminium än grå och guld till aluminium, har som sagt inte testat nåt annat en grön och jag har ju svetsat väldigt lite aluminium bara sidokåpan till CRF:en.

Vad anses bäst idag om man bara ska svetsa aluminium?
Jag vet inte, det beror nog lite på också. Skulle tro att du får köra en storlek tjockare med grön än dom andra. När jag köpte dom blåa fick jag en felleverans med gröna(den som packa var nog färgblind ?), dom bad aldrig om att få tillbaka dom och nu har det gått så länge så kanske skulle prova dom och se hur dom funkar på min maskin.

Det jag hört så ska dom legerade vara lite stabilare på ljusbågen och tända lättare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte, det beror nog lite på också. Skulle tro att du får köra en storlek tjockare med grön än dom andra. När jag köpte dom blåa fick jag en felleverans med gröna(den som packa var nog färgblind ?), dom bad aldrig om att få tillbaka dom och nu har det gått så länge så kanske skulle prova dom och se hur dom funkar på min maskin.

Det jag hört så ska dom legerade vara lite stabilare på ljusbågen och tända lättare.

Jag testade först med 1.6 mm gröna men de verkade smälta lätt, bytte till 2.4 mm och då gick det bättre. Kommer inte ihåg hur hög ström jag hade men var nog uppåt 130A eller kanske mer då jag svetsade i kåpan.

Svetsar du också svart och rostfritt med blå? Kollade lite om den och den blå ska ju funka till allt om jag fattat rätt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag testade först med 1.6 mm gröna men de verkade smälta lätt, bytte till 2.4 mm och då gick det bättre. Kommer inte ihåg hur hög ström jag hade men var nog uppåt 130A eller kanske mer då jag svetsade i kåpan.

Svetsar du också svart och rostfritt med blå? Kollade lite om den och den blå ska ju funka till allt om jag fattat rätt.
Ja dom kan jag köra till allt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja dom kan jag köra till allt.

Okej, då får man köpa några blå och testa, vilken diameter kör du med? Jag har använt 1.6 mm guld, grå till svart och rostfritt och jag märker ingen skillnad mellan dessa, har mest svetsat 1-3 mm svart och rostfritt. Har använt 2.4 mm grön till det lilla aluminium jag svetsat, 1.6 mm gröna verkade smälta lätt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Okej, då får man köpa några blå och testa, vilken diameter kör du med? Jag har använt 1.6 mm guld, grå till svart och rostfritt och jag märker ingen skillnad mellan dessa, har mest svetsat 1-3 mm svart och rostfritt. Har använt 2.4 mm grön till det lilla aluminium jag svetsat, 1.6 mm gröna verkade smälta lätt.
Jag har bara 2,4mm men känner att jag skulle haft några mindre när jag svetsar t.ex. avgasrör då ljusbågen blir ostadig när man ligger runt 20-30A.

Guld har jag ingen koll på men grå är en kombielektråd som du också kan köra till allt. Men kombielektroderna smälter också och blir en kula vid AC svetsning så du lär använda olika eller slipa om om du går tillbaka till stål.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Svetsat ihop bakramen. Fortfarande lite svajig i sidled men ska på några plattjärn tvärs över också till fästen åt tank, sits och bakskärm så ska den nog styva upp sig lite. Svetsade så mycket jag kunde på plats för att det inte skulle dra sig allt för mycket och det var knöligt som invalid med sämre bålstabilitet och sendrag i benen så fort man ska hålla emot.
IMG_20230716_231922.jpg
IMG_20230716_231928.jpg

Det var lite knöligt att bocka till ljuddämparen så det blev bra passning. Lite svårt också att få en snygg övergång utan att kapa sönder originaldämparen men det där får duga och ser nog bättre ut ihop med skärm och sidokåporn. Men tycker den känns lite mer vintage nu då dom gamla trialhojarna brukar ha lite burkiga bruk före stuk dämpare.
IMG_20230717_190237.jpgIMG_20230718_212856.jpg
IMG_20230718_212915.jpg

Och nu börjar jag med bakskärmen. Långa raka snitt går bra med cirkelsågen och i aluminium kan man köra vilken billig klinga som helst. Finns ju dom som är gjorda för metall också och dom kör dom i 20mm stålplåt och balk osv.
IMG_20230718_223742.jpg

Gjorde en sån där grej för att kunna vecka plåten och bankar den sen platt emot bordet för att krympa kanterna. Sen blir klubba och säck i mitten som sträcker lite.
IMG_20230719_005013.jpg
IMG_20230719_005035.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den där vart bra hjälp till att jämna till profilen på skärmen, den är så bred så blir mycket material som ska röra sig. Man bankar och sträcker mitten och krymper kanterna och den blir liksom lite bildäcksformad och man kommer inte riktigt åt att krympa hörnen som blir. Men på den där så kunde man banka in dom och få lite mer rundad profil.
IMG_20230722_195200.jpg

Sen justera radien så den blir jämn och symmetrisk och lagom till däcket.
IMG_20230722_195206.jpg
IMG_20230722_203254.jpg
IMG_20230722_204923.jpg


Och det här vart lite spännande, ingen av dom rullar som följde verkade vara till något användbart. Och absolut inte till aluminium, till stål kanske några funkat till vissa saker men till alu var dom så tajta och skarpa kanter så det skar ju bara sönder. Men dom var så pass breda att jag kunde svarva om dom och använda dom till det jag ville och fick testa mig fram lite. Svarvade av dom någon millimeter till och gjorde mer radie precis innan jag gick på skärmen och hade bara en liten skrotbit kvar och testa på, och sista snutten på skrotbiten fick jag till något som såg hyfsat ut så chansade och gick på skärmen på insidan mot avgasröret där jag kanske kommer få kapa ur eller knöla till den på något vänster för att få plats.
Det såg bra ut så körde på hela vägen runt.
IMG_20230723_202928.jpg

Fick några liter blyhagel över när jag förminskade den stora säcken så gjorde en till liten av en slangstump, perfekt att lägga inuti när man jobbar med mothåll och hammare.

IMG_20230723_210454.jpg
IMG_20230723_204909.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäklar vad snyggt?

Intressant med tuck shrinking vad det nu heter på svenska, funkar det bra? Jag har en sån där billig krymp och sträck men den tar ju bara runt 25 mm djupt så funkar "gaffeln" bra om man vill ha djupare krympningar?

Jag gjorde ju en kort bakskärm till Thruxtonen och där funkade det att slå ut mitten och krympa kanterna även om den jntd tog djupt och använda engelskt hjul att jämna till och forma det sista men den skärmen är ju väldigt "kort och platt" mot din skärm.

Har du inte ett engelsk hjul?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jäklar vad snyggt?

Intressant med tuck shrinking vad det nu heter på svenska, funkar det bra? Jag har en sån där billig krymp och sträck men den tar ju bara runt 25 mm djupt så funkar "gaffeln" bra om man vill ha djupare krympningar?

Jag gjorde ju en kort bakskärm till Thruxtonen och där funkade det att slå ut mitten och krympa kanterna även om den jntd tog djupt och använda engelskt hjul att jämna till och forma det sista men den skärmen är ju väldigt "kort och platt" mot din skärm.

Har du inte ett engelsk hjul?

Jag testade lite olika varianter av "tuck shrink" men skulle nog ha struntat i det. Det funkar nog bättre på stål och än djupare krympningar.
För att få någon krympning blir vecken så tajt att man får små diken som blir jobbiga att knacka ut. Sen är aluminium mycket känsligare för utmattningen så har fått någon spricka ute i kanten av allt bankande och vikande. Så en del bortkastat jobb men lite mer erfarenhet. Skulle i stället kört med den vanliga krympverktyget och bara bankat in hörnen som blir mellan mitten och ytterkanten och krympt dom på det sättet istället(se första bild i förra inlägget).

Jo jag har ett litet kinahjul också du kan se i bakgrunden på några av bilderna. Den använder jag mest som en "planhammare" för att jämna till plåten. Blir inte nå bra om man försöker forma med bara hjulet då den bara plattar ut och sträcker åt alla håll, med klubban kan man även få lite krympning i kanterna samtidigt som man sträcker mitten och har bättre precision och kan jobba hårt på vissa punkter.

IMG_20230721_002608.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, jag har funderat på att modifiera den lilla krymp och sträcken genom att bygga ett helt nytt hus för käftarna som har djupet som saknas för att krympa eller sträcka en bit in på plåten, har för mig att jag kom på nåt sätt man borde få till det då jag höll på med grejerna men minns inte riktigt nu hur jag tänkte göra det hela.

Är visst stor skillnad på engelska hjul, jag har ett billigt verktygsboden hjul av golvmodell och det funkar väl så där det lilla jag testat det. En kompis svåger är väl en av de vassare i Sverige på denna typ av plåtjobb och han säger att det är stor skillnad på dessa billiga hjul mot ett "riktigt" hjul.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Okej, jag har funderat på att modifiera den lilla krymp och sträcken genom att bygga ett helt nytt hus för käftarna som har djupet som saknas för att krympa eller sträcka en bit in på plåten, har för mig att jag kom på nåt sätt man borde få till det då jag höll på med grejerna men minns inte riktigt nu hur jag tänkte göra det hela.

Är visst stor skillnad på engelska hjul, jag har ett billigt verktygsboden hjul av golvmodell och det funkar väl så där det lilla jag testat det. En kompis svåger är väl en av de vassare i Sverige på denna typ av plåtjobb och han säger att det är stor skillnad på dessa billiga hjul mot ett "riktigt" hjul.
Nog är det skillnad på verktyg, framförallt om man ska göra lite större saker.

Jag funderade själv på om jag skulle göra typ så här med min. Den där plåten som håller käftarna kan man ju bara skarva på så den går längre bakom öppningen så slipper man krångla med fyra skruv på varje. Ser kanske inte så mycket ut men den där har ju dubbla längden jämfört med dom andra.
krympochsträck.jpg


Passar på med en liten uppdatering också. Tänkte fästa bakskärmen såhär. Svarvade en slags flänsmutter som man stoppar i gummimuffen.
IMG_20230725_011326.jpg
IMG_20230725_011938.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är nåt sånt jag också tänkte mig med krymp och sträcken. Jag funderar på att låta laserskära nya sidor och de delar som behövs till att bygga nya "hus" och då är man ju fri att göra en hyfsat djup öppning, får väl inte att göra den allt för djup då den lär svikta men kan tänka mig att 50 mm bakom läkaren bör funka om man gör sidorna av 10 mm tjock plåt.

Jag har modellen med två maskiner, golvstativ, och pedaler så jag slipper byta käftarna. Så i mitt fall blir det dubbla maskiner.

Firman jag brukar låta göra sånt tar inte mycket då jag bara mailar över en DXF fil som dom skär efter då det passar dom så det blir ändå billigt mot att köpa en krym och sträck med djup öppning.

Jag misstänker att dessa billiga maskiner är ganska lika så skulle du vara intresserad av "bitar" till en maskin med djup käft är det bara säga till. Vet inte priser men jag misstänker jag att det rör sig om typ 500 kr för delarna. Är du intresserad så kanske jag kommer till skott med detta projekt ?

Hur som helst, snyggt bygge.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det är nåt sånt jag också tänkte mig med krymp och sträcken. Jag funderar på att låta laserskära nya sidor och de delar som behövs till att bygga nya "hus" och då är man ju fri att göra en hyfsat djup öppning, får väl inte att göra den allt för djup då den lär svikta men kan tänka mig att 50 mm bakom läkaren bör funka om man gör sidorna av 10 mm tjock plåt.

Jag har modellen med två maskiner, golvstativ, och pedaler så jag slipper byta käftarna. Så i mitt fall blir det dubbla maskiner.

Firman jag brukar låta göra sånt tar inte mycket då jag bara mailar över en DXF fil som dom skär efter då det passar dom så det blir ändå billigt mot att köpa en krym och sträck med djup öppning.

Jag misstänker att dessa billiga maskiner är ganska lika så skulle du vara intresserad av "bitar" till en maskin med djup käft är det bara säga till. Vet inte priser men jag misstänker jag att det rör sig om typ 500 kr för delarna. Är du intresserad så kanske jag kommer till skott med detta projekt ?

Hur som helst, snyggt bygge.
Tack men tror inte jag kommer ha behov av det då jag inte har några planer på att jobba med stora bulliga bilskärmar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är väl kanske inte helt nöjd med lamp- och skylt-fästen men kanske ser bättre ut sen med allt annat klart som fyller upp alla håligheter och ser lite mer enhetligt ut. Vill ju bli klar innan vintern så får vara nöja mig sådär tills vidare.
IMG_20230729_011507.jpg
IMG_20230729_011522.jpg
IMG_20230729_011529.jpg

Främre fäste och inpassning mot avgasröret.
IMG_20230730_220440.jpg
IMG_20230730_233017.jpgIMG_20230730_233053.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu har jag börjat på insugsburken, eller kanske inte så mycket burk ännu ?
Skulle bara göra ett enkelt rör men så tänkte jag testa valsa en sån där liten förhöjning också och sen eskalerade det lite och började knacka ut andra änden och så började testa lite i svarven och slutade med att jag gjorde ett verktyg av ett gammalt kullager och så hade hela dagen gått åt till det.
Och inte kommer den synas heller då den ska sitta i burken.

IMG_20230731_202414.jpg
IMG_20230801_001257.jpg
IMG_20230801_002146.jpg
IMG_20230801_002216.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Väldans intressant jag har funderat på att testa valsa trattar till förgasare men en inte testat, en kompis som hållit på en del menade att ska man valsa trattar krävs en ganska kraftig svarv.

Hur tjock aluminium har du använt?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Väldans intressant jag har funderat på att testa valsa trattar till förgasare men en inte testat, en kompis som hållit på en del menade att ska man valsa trattar krävs en ganska kraftig svarv.

Hur tjock aluminium har du använt?
2mm och man bör väl använda sömlösa rör i så fall om det inte ska spricka vid svetsen. Den har precis börja få en spricka längst ut för mig men efter som den ska svetsas in i en låda är det inget jag bryr mig om.

Annars kan du ju svarva stålverktyg och pressa istället om du ska göra flera likadana.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Svarvade till ett av dom där verktygen så det blev lite vassare så gick det att skära slangen rakt och snyggt. Verktygen är ohärdade och vanligt mjukt kinesium så full i märken efter hantering från fabrik så man får putsa till. Men fördelen är ju att det är enkelt att modifiera.
IMG_20230802_174852.jpg

Insugsburken.
IMG_20230802_175302.jpg
IMG_20230802_235731.jpgIMG_20230803_222735.jpg

Där kommer jag sätta ett skumfilter och sen någon form av lock på det.
IMG_20230803_222747.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då var luftburken klar, ska bara fundera ut hur jag ska fästan den också.

IMG_20230807_002746.jpgIMG_20230807_002741.jpgIMG_20230807_002725.jpg

Ska snickra till något liknande av svetstråd i stål istället så jag kan göra en ram som går runt hela och sedan svetsa den med trådar som går till en bricka i mitten. Då kan jag galva den sen också.
IMG_20230807_002652.jpg
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top