Men för helvete karl, har du aldrig skruvat isär en turbo någon gång?
Det här verkar sjukt ballt. Men vet du om någon "så funkar det" film på youtube. Jag är knappt normalbegåvad.
Då var det ju som jag hävdade från början, ..ingen raketforskning....snurras upp med hjälp av en gummirem och elmotor, sen går det med elektronikens hjälp mäta vilken frekvens obalansen ger och i vilken ände av rotorn den sitter.
Då var det ju som jag hävdade från början, ..ingen raketforskning.
Exakt, raketforskning är ju på en helt annan nivå teknikmässigt...
[YOUTUBE-ID]OMSbEMWDNig[/YOUTUBE-ID]
hm.. kommer du våga köra besten när den e klar?
vågar inte fråga hur många krafter de blir i en sådan sak
från en skala 1-10 där y2k hojen med helikopter motorn är en 5a,
vad tror du detta bygget kommer hamna på i kraftmässigt?
Alltså, jag vill inte ha för stora förväntningar på effekt i det här stadiet. Teoretiskt sett ska det gå pressa ut 150hk ur den men då måste allt vara optimerat och temperaturerna farligt höga inuti motorn.
En realistisk uppskattning är 100-130hk beroende på hur effektiv kraftturbin jag lyckas bygga, så om y2k-hojen är en femma på en tiogradig skala blir väl den här en svag etta ungefär.
I en lätt hojram räcker den effekten ändå ganska långt, och hela grejen med det här bygget är ju att konstruera motorn själv så skulle det inte bli snabbaste knarren i kvarteret redan första året gör det inget. Bara att trimma vidare till nästa år.
Ni gubbar är underbara, jag vill vara med och leka!
på en skala 1-10 i manlighet är ju detta lätt ett 10a!
däremot fattar jag inte ett dugg, ungefär som att shoppa kläder
Gubbar?!
Det är inte alls svårt att begripa hur en sån här motor fungerar, fast det blir ju lätt så att man intalar sig själv det.
Jag har själv länge hävdat att elektronik är ren magi och inte har ett dyft med vare sig logik och förnuft att göra, men det är egentligen bara undanflykter för att jag ska slippa sätta mig in i det.
Har aldrig byggt en gasturbin men arbetet gör att jag ofta deltar i utredningar på olika gasturbintyper. Om jag ska gissa vad som kommer att ge er mest huvudbry så är det att hitta en fungerande och hållbar brännkammardesign. Dels att få till en design som håller en stationär flamma vid olika belastningar, dels att flamman inte ger väggträff.
Just brännkammarproblem är enligt min erfarenhet ett av de vanligaste underhållsproblemen på gasturbiner och jetmotorer. På många gasturbiner och jetmotorer så är hela brännkammaren/brännkamrarna en slitdetalj som ofta måste bytas repareras. Trots att de ofta är tillverkade av inconel och liknande legeringar. På en del gasturbiner har nya brännkammare ofta sprickor redan efter några timmars drift, när sprickorna börjar nå kritisk längd så byts de eller repareras.
Du har helt rätt, att bygga en fungerande fristående brännkammare till en lastbilsturbo-gasturbin är inga bekymmer eftersom det går överdimensionera den ordentligt. Att bygga en effektiv inline-brännkammare (annular combustor) kräver betydligt mer jobb då den måste processa väldigt mycket energi per cm3.
Väggkylning är ett bra sätt att förlänga livslängden på brännkammaren, men först och främst gäller det att få förbränningen så jämn som möjligt för att undvika hotspots och onödigt hög inloppstemperatur in i turbinen.
Till att börja med bygger jag brännkammaren av SS304, den kommer garanterat att modifieras ett antal gånger så det känns inte ekonomiskt försvarbart att bygga i inconel förrän jag har fått fram en väl fungerande version.
Ja där har du nog det viktigaste, bara att lära sig hur flamman ställer sig i kammaren är ju sannolikt ett try and error för amatörer som oss. Metoden blir nog att testa: Där man har väggträff bränner det hål, så får man ändra och prova igen.
Ja mantling med kompressorluftspalt är nog ett måste även på din turbin. På moderna axialturbinerna har det ju som du säger ofta en enda extruderad brännkammare (annulär brännkammare). Men man skulle ju kunna tittat på hur en av kammrarna ser ut på en äldre turbin med flera kottar. Tex Proteus. Där är ju säkerligen inte ritningarna lika företagshemliga. Bristol Proteus har ju dessutom radialkompressor i sista steget och vändande gasström, lite som er maskin. De få ritningar jag har på moderna turbiner är ju company confidential-stämplade allihop.
Tekniken att få lågan stationär verkar ju (iaf från de konstruktioner jag sett) vara via stationära virvlar, och att skydda brännkammarplåten mha perforeringar/louvers så att kylluften från mantlingen trycker bort flamman från plåten.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Combustor_diagram_airflow.png
Var lär man sig sånt här egentligen? Vad för slags ingenjör är du?
I livets hårda skola...
Allvarligt, jag har ingen skolning alls i sånt här, bara ett brinnande intresse och har man det brukar resten lösa sig med tiden.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |