Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Drar den 1.4 liter i minuten så lär du ju ha en stor tank??:)

Jo, fast det är ju på maxvarv så vid normal körning så hamnar man kanske runt litern per minut. Med en 20 liters tank så hinner man ju en bit innan det är dags att tanka.

Jag har inte riktigt bestämt mig vad för hoj jag ska bygga på, en 600 blir nog för liten för att alla prylar ska rymmas så det lär bli en 1000 av något slag. Något tips på en sporthoj med lång hjulbas och bred motor?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo, fast det är ju på maxvarv så vid normal körning så hamnar man kanske runt litern per minut. Med en 20 liters tank så hinner man ju en bit innan det är dags att tanka.

Jag har inte riktigt bestämt mig vad för hoj jag ska bygga på, en 600 blir nog för liten för att alla prylar ska rymmas så det lär bli en 1000 av något slag. Något tips på en sporthoj med lång hjulbas och bred motor?

Sporthoj och sporthoj...
Rent spontant skulle jag föreslå FJ 1100/1200 eller VF1000F.
Sporttouringhojjar med (om jag minns rätt) ram av fyrkantsprofil i stål.
Lättsvetsat, billigt och högfartsstabilt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ingen dum idé med stålram då den är betydligt enklare att bygga om än en aluram. Med ombyggda krashkåpor går det ju få skiten att likna något ändå. :tummenupp

Jag får se när motorn börjar vara klar hur stor den blir med kraftturbin och växelhus, då visar det sig hur mycket plats jag behöver.

Sporthoj och sporthoj...
Rent spontant skulle jag föreslå FJ 1100/1200 eller VF1000F.
Sporttouringhojjar med (om jag minns rätt) ram av fyrkantsprofil i stål.
Lättsvetsat, billigt och högfartsstabilt.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

.........GSX 750EF -84:Bugar:Bugar

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
.........GSX 750EF -84:Bugar:Bugar

Ähumm, den heter faktiskt ES. :Ö&BKalleröst

På ett sätt vore det gruvligt fränt att låta gammeln leva vidare i en nyare tappning, den står ju ändå bara och samlar damm som det är nu.

Frågan är bara när du har tid att fräsa styrkronor för en USD-gaffel åt mig, och hur stor smögåstårta du vill ha för besväret?:brynad

Det får också lov att bli ny sving med 180-däck och ett set krashkåpor till en gixxer 1000 så det liknar något, ett tiotal meter fyrkantsprofil till ramförstärkningar lär nog också behövas...

Fan också Elffors, jag hade ju pensionerat gammeln och så sätter du såna här griller i huvudet på mig...:gnissla

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har jag gjort två pass till i verkstaden, allt överflödigt material är bortfräst och nästa steg är att tillverka en jigg för att spänna upp biten i svarven med.

JU-01-29.jpg

JU-01-30.jpg

Så här långt har jag hunnit nu, en hel del kvar att göra.

JU-01-32.jpg

JU-01-33.jpg

Jag har även börjat svarva lagerhuset av en gjuten bit jag beställt från ett lokalt gjuteri.

JU-01-27.jpg

JU-01-28.jpg

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Ser riktigt tjusigt ut. :tummenupp

Det går att lägga ribban riktigt högt med en ståfräs fast man inte är så välutrustad:banana

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Snyggt!

Spännande som fan, hur ska detta sluta? :banana

Förmodligen i katastrof.

Ryktet gör gällande att Elffors med hjälp av hästkorv och belgisk jordgubbsöl lyckats lura in Mr Murphy i bagageutrymmet på fembussen mot Östersund efter att han bott hos Elffors under en längre tid och roat sig med att hälla blästersand i oljetråget på bläjden.

Om bussen inte snöar fast i Noppikoski är risken att jag får oönskad påhälsning snart m.a.o...:gnissla

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Förmodligen i katastrof.

Ryktet gör gällande att Elffors med hjälp av hästkorv och belgisk jordgubbsöl lyckats lura in Mr Murphy i bagageutrymmet på fembussen mot Östersund efter att han bott hos Elffors under en längre tid och roat sig med att hälla blästersand i oljetråget på bläjden.

Om bussen inte snöar fast i Noppikoski är risken att jag får oönskad påhälsning snart m.a.o...:gnissla

:rofl:rofl:rofl

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Låter som att du har ett jävla ståhej i garaget framför dig :D

Men ös på med bilder! De kan man aldrig få nog av! :)

Är du intresserad bör du hålla koll på hemsidan också, jag svamlar betydligt mer där och lite fler bilder läggs upp.

Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Läst bloggen nu :banana Mycket rolig läsning där! :D

Jävlar vad du pysslar med jetmotorer också :) Dom är förjävla balla, och skrämmande :yoparty

Ännu en fräsig update :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Läst bloggen nu :banana Mycket rolig läsning där! :D

Jävlar vad du pysslar med jetmotorer också :) Dom är förjävla balla, och skrämmande :yoparty

Ännu en fräsig update :)

Du ska ha en eloge för det, rätt många inlägg att bena igenom.:)

Jo, reaktionsdrift är utan tvekan framtidens framdrivningssätt. Om hundra år kommer historikerna garanterat sitta och klia sig i sina huvuden över vår ogrundade övertro på cirkulärvulksdriften.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin