Frugan filmar förstås? så det dokumenteras korrekt för eftervärlden....I kväll ska jag dessutom få en avsugning av prinsessan Madelene.
Frugan filmar förstås? så det dokumenteras korrekt för eftervärlden....I kväll ska jag dessutom få en avsugning av prinsessan Madelene.
Jofan, jag håller precis på kliva i hojstället för att ta en premiärkörning av hojen, bänkade 350hk igår och det var bara på halvgas. I kväll ska jag dessutom få en avsugning av prinsessan Madelene.
Då var det ju tryck i bitarna
På så sätt. Gött. Fredagsmys!
Jag såg på discovery häromdan, how it's made.
De visade hur man tiillverkar en jetmotor, slående lik din både konstruktions- och storleksmässigt. Det såg skitlätt ut och det tog inte många minuter.
Förstår inte varför det går så segt för dig?
Jo det är märkligt hur fort och lätt allt går på tv.
Edit: Laddade ner avsnittet från piratbukten nyss, rätt intressant lösning på bränslespridarna där dom sticks in framifrån istället för från turbinsidan som brukligt är.
By the way, jag hittade en bild på Spicaturbinen och ifall det är ett par såna här som ligger i ladan nere i Stockholm vete fan om jag inte måste bygga ut garaget för att få plats med dom...
Om du vi kan jag bidra med två Jetmotorer från försvarets Spikabåtar, 1000 pållar styck, ligger i en lada jämte mig, en polare som emigrerat vill säkert bli av med dem, bara Magnesium och Titan, jag lyfter en lätt som en plätt o jag är ju bara en litenFarbror.
Putsa på din Pidistal så kommer Tomten
Säker på att de är från Spica. Finns inga gasturbiner med den effekten i spicabåtarna /varen Spica I eller typ II. Framdrivningsturbinerna (3 st) väger ca 1500 kg st och ger ca 4250 axelhästrafter st.
Genset-gasturbinen (Gt5) kan det dock vara som din vän har, det är en enaxlig konstantvarvsturbin som vad jag minns) ger runt 120 hk, jag kan minnas fel men 1000 hk ger den definitivt inte.
Det sulle ju unna vara en turbin från stridsvagn S? De fanns i 2 versioner, 300 resp 500 hk och har sålts ut civilt. Hamnat i fritidsbåtar mm.
Du kan ju alltid bygga en egen stridsvagn =)
Och blödluft kallas annars luftavtappningsluft eller steg x luft på ren svenska... ;-)
I ditt fall skulle jag nöja mig med kompressorluft.
/Kompisen
Svenska är svårt, engelska är lättare...
Man säger luftavtappning om hålet/ventilen men själva luften som strömmar finns det inget bra ord för. Det närmaste vi kommer är just luft ifrån luftavtappningen - luftavtappningsluft eftersom vi inte vet varifrån luften kommer.
Men som sagt i ditt fall räcker det med att säga kompressorluft eftersom du bara har ett kompressorsteg. Skulle du ha två kompressorsteg och tog luften strax innan brännkammaren så säger man "steg 2 luft".
/Kompisen
Svenska är ett skitspråk i de flesta kategorier, ofta lika smidigt att använda som en hammare är när man ska reparera ett armbandsur.
"Kompressorluft" säger ändå inte varför jag blöder av luften lika väl som "purge", det är ju inte luftavtappningen jag vill åt utan förmågan att blåsa ur skit som inte hör hemma inuti motorn.
Kalla det rensluft?
Ids inte blanda in svenska i det hela, eftersom jag uteslutande diskuterar turbinmotorteori med engelskspråkiga herrar blir det enklare att hålla sig till en sorts terminologi.
Du får kalla det lingonsylt om du vill bara motorn funkar!
Ser ut som att en ny uppstart närmar sig så smått?
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |