Nikel
Gudomlig sporthojare
ropa tjilevippen tre gånger.
Är det för att du ska kunna klättra in i turbinen och snurra igång den för hand som man gör på gamla flygplan
ropa tjilevippen tre gånger.
Efter lite klurande över massflöden och strypningar så kom jag fram till att jag offrar min tjusiga aluminiumplatta som håller förvärmningsfläkten på plats, den kan lika gärna sitta längre bort och monterad i bänken istället för att sitta fast i kompressorhöljet.
Nu lär luften flöda betydligt lättare in i kompressorn och det behövs när lite drygt en kubikmeter luft i sekunden ska in där.
Du lär väl få hålla hårt i hatten då så den inte försvinner
Kastar tre rövhår över axeln, spottar på en uteliggare och håller väster tumme för att även denna testrepa ska gå galant !
Säger du nu ja, vänta bara till dom 3 kastade rövhåren sugs in i turbinen och det ser ut såhär:Du ska då alltid vara värst du, med den lyckogesten kan inget - och då menar jag inget - gå fel.
Säger du nu ja, vänta bara till dom 3 kastade rövhåren sugs in i turbinen och det ser ut såhär:
Efter lite klurande över massflöden och strypningar så kom jag fram till att jag offrar min tjusiga aluminiumplatta som håller förvärmningsfläkten på plats, den kan lika gärna sitta längre bort och monterad i bänken istället för att sitta fast i kompressorhöljet.
Nu lär luften flöda betydligt lättare in i kompressorn och det behövs när lite drygt en kubikmeter luft i sekunden ska in där.
Fantastiskt bygge men bara en liten fråga. Varför drar du inte ut slangar och rör åt sidan och har "styrpulpeten" vid sidan ? Då får du ju ännu friare inlopp och slipper få motorn i magen om den skulle lossna.
I Viggen kunde man öppna upp luftintagstätningen under drift och därigenom släppa ut överskottet av inrammad luft. Där motorn anslöt till luftkanalen satt det ett spjäll som påminner om en slid i en slidstyrd fyrtaktsmotor. Sliden öppnades vid hastigheter runt M 0.65 och dumpade bort luft ifrån luftkanalen.Avtapparen används också ofta för att skydda kompressorn vid lätt drift, tex vid dellast och lågt effektuttag. Det kriteriet råder tex I synnerhet på vintern vad all luftemp. Vid lätt drift har nämligen då kompressorer med ställbara ledskenor dessa helt stängda. Detta gör en pumpning (kompressor stall) extra farlig för kompressorn.
Så syftet i ovanstående fall är att minska tryckskillnaden över kompressorn och därmed minska anfallsvinkeln över skovlarna.
Inte exakt samma, men på samma tema iaf. Lite småcool
http://www.autoblog.com/2011/11/09/ebay-find-of-the-day-twin-jet-engine-board-track-harley-davidso/
Provkörning av den.
Tror grannarna hade blivit lite sura om man tog den till jobbet varje morgon.
http://www.youtube.com/watch?v=cyuLM6Y8jNw&NR=1
Fast denna var ju nästan mest orginell hittills:
http://www.youtube.com/watch?v=jGzDEkG8ASw
Några polare har varit i kontakt med Maddox angående ventildesign för stora pulsjetmotorer, lär visa sig inom kort om hans råd var något att ha.
Helt sjukt så sugen man blir på att åka hoj nu, är i Barcelona över helgen och det vimlar av Ducatis, olika japanska caferäserbyggen och annat tvåhjuligt. För att inte tala om alla rumpor!!!
Några polare har varit i kontakt med Maddox angående ventildesign för stora pulsjetmotorer, lär visa sig inom kort om hans råd var något att ha.
Helt sjukt så sugen man blir på att åka hoj nu, är i Barcelona över helgen och det vimlar av Ducatis, olika japanska caferäserbyggen och annat tvåhjuligt. För att inte tala om alla rumpor!!!
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|