Gasturbinhoj = JETeskoj!

Efter lite klurande över massflöden och strypningar så kom jag fram till att jag offrar min tjusiga aluminiumplatta som håller förvärmningsfläkten på plats, den kan lika gärna sitta längre bort och monterad i bänken istället för att sitta fast i kompressorhöljet.

JU-01657.jpg


Nu lär luften flöda betydligt lättare in i kompressorn och det behövs när lite drygt en kubikmeter luft i sekunden ska in där.

Du lär väl få hålla hårt i hatten då så den inte försvinner:yoparty
 
Syntetiskt rövhår är fjolligt?

Spänd på nästa film, gott o ha nått o se fram emot! :tummen
 
:D

Hämtade de fyllda dykartuberna idag så nu är det bara några helkvällars eldragning kvar innan det är dags att krypa i studentkostymen igen.:tummenupp
 
Efter lite klurande över massflöden och strypningar så kom jag fram till att jag offrar min tjusiga aluminiumplatta som håller förvärmningsfläkten på plats, den kan lika gärna sitta längre bort och monterad i bänken istället för att sitta fast i kompressorhöljet.

JU-01657.jpg


Nu lär luften flöda betydligt lättare in i kompressorn och det behövs när lite drygt en kubikmeter luft i sekunden ska in där.

Fantastiskt bygge :tummenupp men bara en liten fråga. Varför drar du inte ut slangar och rör åt sidan och har "styrpulpeten" vid sidan ? Då får du ju ännu friare inlopp och slipper få motorn i magen om den skulle lossna.
 
Fantastiskt bygge :tummenupp men bara en liten fråga. Varför drar du inte ut slangar och rör åt sidan och har "styrpulpeten" vid sidan ? Då får du ju ännu friare inlopp och slipper få motorn i magen om den skulle lossna.

Den enda "säkra" sidan man kan vara på runt en gasturbin är framför, står man bredvid den när man spränger rotorn mår man lika bra efteråt som om man fått en Truppmina 12 i synen...
 
Avtapparen används också ofta för att skydda kompressorn vid lätt drift, tex vid dellast och lågt effektuttag. Det kriteriet råder tex I synnerhet på vintern vad all luftemp. Vid lätt drift har nämligen då kompressorer med ställbara ledskenor dessa helt stängda. Detta gör en pumpning (kompressor stall) extra farlig för kompressorn.
Så syftet i ovanstående fall är att minska tryckskillnaden över kompressorn och därmed minska anfallsvinkeln över skovlarna.
I Viggen kunde man öppna upp luftintagstätningen under drift och därigenom släppa ut överskottet av inrammad luft. Där motorn anslöt till luftkanalen satt det ett spjäll som påminner om en slid i en slidstyrd fyrtaktsmotor. Sliden öppnades vid hastigheter runt M 0.65 och dumpade bort luft ifrån luftkanalen.

/Kompisen
 
Nu är all el dragen på motorn så om två helger kanske det finns tid till en provstart igen!:tummenupp

JU-01658.jpg


En magnetventil kopplades in på gasol-ledningen så jag inte kan glömma den på när motorn startar, den är kopplad via tryckknappen för tändningen så jag måste hålla den inne för att få gasol till förvärmningen.

JU-01660.jpg


Oljetryckskontakten kopplades även den in, ett växlande relä gör så den bryter spänningen till bränslepumpen om oljetrycket försvinner.

JU-01659.jpg


Sist men inte minst hängde jag på en plastflaska på slangen från purgeventilen som ska samla upp eventuellt gegg som rinner ut.

JU-01661.jpg


Skål och god natt.:öl
 
Last edited:
Hoppas att gjorda moddar funkar som tänkt å håller tummarna för nästa start :yoparty...

Ramlade över en bild på ett turbohaveri där agget användes som de va tänkt på ritbordet... Verkar som turbinhjulet tröttnat på sin uppgift å tagit semester :D...
 

Bifogat

  • 388563_258937600820369_100001123922304_699753_2016635291_n.jpg
    388563_258937600820369_100001123922304_699753_2016635291_n.jpg
    41.6 KB · Visningar: 355
Några polare har varit i kontakt med Maddox angående ventildesign för stora pulsjetmotorer, lär visa sig inom kort om hans råd var något att ha.

Helt sjukt så sugen man blir på att åka hoj nu, är i Barcelona över helgen och det vimlar av Ducatis, olika japanska caferäserbyggen och annat tvåhjuligt. För att inte tala om alla rumpor!!!:tuttar
 
Några polare har varit i kontakt med Maddox angående ventildesign för stora pulsjetmotorer, lär visa sig inom kort om hans råd var något att ha.

Helt sjukt så sugen man blir på att åka hoj nu, är i Barcelona över helgen och det vimlar av Ducatis, olika japanska caferäserbyggen och annat tvåhjuligt. För att inte tala om alla rumpor!!!:tuttar

http://www.youtube.com/watch?v=1Hkbi43Lj5k
 
Några polare har varit i kontakt med Maddox angående ventildesign för stora pulsjetmotorer, lär visa sig inom kort om hans råd var något att ha.

Helt sjukt så sugen man blir på att åka hoj nu, är i Barcelona över helgen och det vimlar av Ducatis, olika japanska caferäserbyggen och annat tvåhjuligt. För att inte tala om alla rumpor!!!:tuttar

Bilderna då?

Varfan är bilderna:brinnerup
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top