_Johansson_
Storfräsare
Idag togs ett gigantiskt kliv framåt i bygget av en gasturbin-hoj i och med att jag numer kan anse mig ha en fungerande motor, jag har i och för sig inte plockat av höljet än och kollat hur det ser ut på insidan men den håller temperaturen stabilt och beter sig som den ska så det borde inte vara alldeles för mycket skrot inuti den.
Det första startförsöket stötte direkt på patrull då kompressorhjulet nöp fast emot höljet, förvärmningen gör så att turbinaxeln växer fortare än resten av motorn och lite väl tighta toleranser gjorde att de tu möttes. Ett extra schims gav två tiondelar mer frigång och nu snurrade det fritt igen.
Nästa start gick bättre, jag blev lite nervös eftersom det började spruta gnistor ur jetpipan men då jag tyvärr har god erfarenhet av hur smält turbinhjul ser ut i gnistform så antog jag att det var coatingen i turbinhuset som tackade för sig och reste hem. Jag hade justerat ner maxvärdet på PWM-styrningen till bränslepumpen lite väl mycket så jag kunde inte få upp laddtrycket över 1 bar, så motorn stannades och detta justerades till.
Nästa två starter gick bättre och min teori om gnistorna verkade vara korrekt då det efter några sekunder slutade spruta gnistor. Jetdysan är aningen för snäv då avgastempen vid halvgas (1.5bar) är 720°C vilket borde vara temperaturen vid fullgas, det syns att det går lite väl varmt på filmen när Olle släcker belysningen en kort stund.
Det är inget konstigt med att det glöder lite i utkanten av turbinhjulet med tanke på den snäva jetdysan, hade körningen gjorts i fullt dagsljus skulle det förmodligen inte synts. Innan nästa start ska jag öppna upp dysan lite för att få ner avgastempen mot 650°C vilket är lite normalare temp vid dessa laddtryck.
[YOUTUBE-ID]ETQeV2Nnjlc[/YOUTUBE-ID]
Allt som allt en mycket lyckad provstart, nu i helgen ska jag plocka isär motorn och kolla efter skador på brännkammaren och se hur det står till med de coatade delarna, tydligen så pallar inte coatingen med de extrema luftflöden som passerar motorn så i förlängningen måste jag nog tillverka ett nytt turbinhus helt i rostfritt. Jag körde bara motorn upp till halvgas under detta test så det kommer bli lite annan sång i pipan när jag vågar mig upp emot de 3 bar laddtryck som är fullgas.
Tjohoo!
Det första startförsöket stötte direkt på patrull då kompressorhjulet nöp fast emot höljet, förvärmningen gör så att turbinaxeln växer fortare än resten av motorn och lite väl tighta toleranser gjorde att de tu möttes. Ett extra schims gav två tiondelar mer frigång och nu snurrade det fritt igen.
Nästa start gick bättre, jag blev lite nervös eftersom det började spruta gnistor ur jetpipan men då jag tyvärr har god erfarenhet av hur smält turbinhjul ser ut i gnistform så antog jag att det var coatingen i turbinhuset som tackade för sig och reste hem. Jag hade justerat ner maxvärdet på PWM-styrningen till bränslepumpen lite väl mycket så jag kunde inte få upp laddtrycket över 1 bar, så motorn stannades och detta justerades till.
Nästa två starter gick bättre och min teori om gnistorna verkade vara korrekt då det efter några sekunder slutade spruta gnistor. Jetdysan är aningen för snäv då avgastempen vid halvgas (1.5bar) är 720°C vilket borde vara temperaturen vid fullgas, det syns att det går lite väl varmt på filmen när Olle släcker belysningen en kort stund.
Det är inget konstigt med att det glöder lite i utkanten av turbinhjulet med tanke på den snäva jetdysan, hade körningen gjorts i fullt dagsljus skulle det förmodligen inte synts. Innan nästa start ska jag öppna upp dysan lite för att få ner avgastempen mot 650°C vilket är lite normalare temp vid dessa laddtryck.
[YOUTUBE-ID]ETQeV2Nnjlc[/YOUTUBE-ID]
Allt som allt en mycket lyckad provstart, nu i helgen ska jag plocka isär motorn och kolla efter skador på brännkammaren och se hur det står till med de coatade delarna, tydligen så pallar inte coatingen med de extrema luftflöden som passerar motorn så i förlängningen måste jag nog tillverka ett nytt turbinhus helt i rostfritt. Jag körde bara motorn upp till halvgas under detta test så det kommer bli lite annan sång i pipan när jag vågar mig upp emot de 3 bar laddtryck som är fullgas.
Tjohoo!
Last edited: