Gasturbinhoj = JETeskoj!

Självklart! Som du ser på bilden här nedanför så satt det tidigare två stycken styrningar som vardera ledde om två av luftportarna från kompressorhuset in mot centrum på motorn.


Det fungerade men eftersom det nu var två ställen där ingen luft nådde utsidan av brännkammaren blev förbränningen lite uppfuckad, nu har jag gjort en 360° ring som styr av en tredjedel av luften som passerar ur alla luftportar istället.

Detta ger (förhoppningsvis) en mycket jämnare luftfördelning för brännkammaren. Får du ändå inte ihop hur det funkar med luftportar osv hjälper det kanske att se informationsfilmen en gång till.:)

Missade återigen att du skrivit, jag jobbar alldeles för mycket...:huvet

Men ok, då är jag med! Hade missat den där tidigare styrningen (den partiella), så nu förstår jag lite bättre vad för typ av förändring du gjort:)

Filmen är asbra:hihi
 
Följer tråden mest i tysthet (eftersom precis allt är überkurs för mig) men vill bara flika in med ett grattis till starten & ännu en eloge till en grym & underhållande tråd! :tummenupp
 
Missade återigen att du skrivit, jag jobbar alldeles för mycket...:huvet

Men ok, då är jag med! Hade missat den där tidigare styrningen (den partiella), så nu förstår jag lite bättre vad för typ av förändring du gjort:)

Filmen är asbra:hihi

Bra att du är med i matchen igen, inte så kul att följa en byggtråd där byggherren inte duger till att förklara vad han gör för något. Ska försöka bättra mig på den punkten.:)
 
Följer tråden mest i tysthet (eftersom precis allt är überkurs för mig) men vill bara flika in med ett grattis till starten & ännu en eloge till en grym & underhållande tråd! :tummenupp

Tackar tackar! :tummenupp

Men att det är någon sorts överkurs håller jag inte direkt med om, begriper man hur en kolvmotor funkar är det ju en barnlek att sätta sig in i en gasturbin.

Apropå något annat, den här eländiga forumuppdateringen verkar inte ha inkluderat multiquoting...:alltvarbättreförr
 
Efter en sån informationsfilm med synnerligen kompeternt programledare så är ju tekninken nu mer kristallklar !:tummenupp:D
 
Idag small startskottet för årets Speed Weekend i och med att vi vevade igång jetsparken igen, syftet var förutom att blåsa massa damm ur den att skriva upp lite motordata så vi kan synka in motorvarv, EBK och vatteninsprutning på ett och samma gasvred istället för på tre olika som ifjol.:gnissla

http://www.youtube.com/watch?v=5-R7bGcBUlU
 
Last edited:
Idag small startskottet för årets Speed Weekend i och med att vi vevade igång jetsparken igen, syftet var förutom att blåsa massa damm ur den att skriva upp lite motordata så vi kan synka in motorvarv, EBK och vatteninsprutning på ett och samma gasvred istället för på tre olika som ifjol.:gnissla

http://www.youtube.com/watch?v=5-R7bGcBUlU

Varför sticker den inte iväg???:va För den oinvigde ser det ut som det gasas lite vid 2.10-2.15...
 
Det var några ungar i Orsa som sprang runt i jetutblåset en bit bakom sparken när vi höll på testköra motorn i depån, dom försvann konstigt nog fort när EBK:n tändes...:D

Helt sjukt egentligen att vi får hålla på som vi gör på tävlingarna, hade det varit i staterna skulle vi förmodligen fått stå så långt bort från publiken att det knappt hörts att motorn varit igång. En 4-5 state troopers med laddade puffror hade dessutom hållit sig i närheten. Och brandkåren såklart.

Funkar väl tills någon spränger en turbin bland allt folk...:näsblod
 
fräckt satan !!

Ni skall inte skoja till det och hänga på lite areodynamik till iår med ?
eller det lönar sig inte ?

typ en invalidmoppefront eller nåt ;-p
 
Det var några ungar i Orsa som sprang runt i jetutblåset en bit bakom sparken när vi höll på testköra motorn i depån, dom försvann konstigt nog fort när EBK:n tändes...:D

Helt sjukt egentligen att vi får hålla på som vi gör på tävlingarna, hade det varit i staterna skulle vi förmodligen fått stå så långt bort från publiken att det knappt hörts att motorn varit igång. En 4-5 state troopers med laddade puffror hade dessutom hållit sig i närheten. Och brandkåren såklart.

Funkar väl tills någon spränger en turbin bland allt folk...:näsblod

Sånt där får du väl egentligen inte säga?

Kan ju komma några förståsigpåare och säga "Ajja bajja" sen är det slut med fortkörning på is. :gråta

What happens in Orsa, stays in Orsa.
 
Last edited:
Vi har gjutit upp en sorts frontkåpa till den men fan vet om den skulle göra någon mätbar skillnad på toppfarten...

Sånt där får du väl egentligen inte säga?

Kan ju komma några förståsigpåare och säga "Ajja bajja" sen är det slut med fortkörning på is. :gråta

What happens in Orsa, stays in Orsa.

Bättre att köra med öppna kort än att försöka mörka det faktum att det inte är helt riskfritt att stå i närheten av gasturbiner på full makaron, men som jag ser det är risken för publiken att bli träffad av en spikdubb från någon hejvilt spinnande tävlingsbil betydligt större än att ett turbinhjul skulle explodera, ta sig genom gjutjärnshuset och leta sig in i personen i fråga.

Ska dom börja tänka 100% säkerhet för alla inblandade är det lika bra att lägga ner hela evenemanget.
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top