Gasturbinhoj = JETeskoj!

Sluta med terapidravlet, jag sa vad som behövde sägas, punkt!!

Tillbaka till rök, raketer och trollkarlen med tveksam/obefintlig självbevarelsedrift. NU!
 
Lite lööööv finns det alltid plats med, förutsatt att Bushido lägger upp en bild på plågoriset i fråga så vi ser vad det är för tösabit förstås.:tummenupp

Nu har jag samlat på mig lite mer prylar, Elffors hade kommit över ett par finfina elmotorer med planetväxellådor som jag fick så gott som gratis. Räknar man in käk och öl som inmundigades under kvällen gick jag garanterat plus på affären!:D

JU-01706.jpg


Efter lite klurande fick jag isär lådan och den ser ut att vara rejält byggd med gjutjärnshus och stabila drev. Jag köpte två för att ha en i reserv till senare då man aldrig vet när man kommer över en sån här växellåda igen för rimliga pengar.

JU-01707.jpg


I brist på annat att göra ställde jag upp motor, kraftturbin och planetväxel för att se hur det kommer bli ungefär, en söt liten pjäs verkar det bli minsann!:kär

JU-01708.jpg


Annan vy.

JU-01709.jpg


Nu är det mest bara bränsletrycksmätare och jetpipetrycksmätare som saknas, den ena kommer när den kommer och den andra ska jag försöka hinna skaffa i veckan.:tummenupp
 
Stabilt. Vad var det för ingående rpm till växellådan? Jag började backa bakåt sida efter sida för jag vet det står i nåt inlägg, sen insåg att denna tråden växt till ett monster med 109 sidor, så jag frågar ist.

Har du varit ner i söderland eller har jon rent vågat sig upp?
 
Ingående varv som det är tänkt ska bli är ca 30.000rpm, lite mer än de 500 den varvade kopplad till elmotorn. Vi får väl se om det håller.:)

JU-01705.jpg


Jag var ner med familjen till fjällans släkt som bor i Skara, så det var bara ett hopp och ett skutt till Jon därifrån.
 
Det är en jäkla skillnad på 500 och 30 000...:gnissla Rent spontant känns det som att skiten kommer explodera vid ett så högt varvtal:D Men seriöst, vad tror du om chanserna? Kommer den hålla för belastningen eller blir den sallad illa kvickt?

Förresten, så mycket som du fixar i verkstan så måste du väl ha provat något dylikt?
http://www.youtube.com/watch?v=Oye3JJO7ju0
:banana
 
Naturligtvis funkar de, proffesokompressor Johansson gör inte bort sig i onödan..nu beställer jag billetter till England, allt e ju nextan klatt..

Mvh LillaFarbrorn
 
Det är en jäkla skillnad på 500 och 30 000...:gnissla Rent spontant känns det som att skiten kommer explodera vid ett så högt varvtal:D Men seriöst, vad tror du om chanserna? Kommer den hålla för belastningen eller blir den sallad illa kvickt?

Förresten, så mycket som du fixar i verkstan så måste du väl ha provat något dylikt?:banana

Det jag kan se skulle bli ett problem är lagren och smörjningen av ingreppen på kuggarna, jag har funderat på att tillverka egna full-complement stålkullager (fullskitna med kulor istället för att ha plåtkragarna som håller isär relativt få kulor) då dessa tål lite mer smisk. I värsta fall är det keramiska lager som gäller men jag hoppas det funkar ändå eftersom såna är rätt dyra.

Smörjningen är ett annat kapitel då den höga rotationshastigheten gör att det inte funkar med en våtsump, ingen olja kan fastna på kuggarna utan slungas av direkt av centrifugalkraften. Därför måste jag bygga en torrsump där riktade spridare sprutar olja direkt mot de ställen där dreven greppar i varandra.

Kul sammanträffande angående svartkrutskanonen, bara nu i helgen var jag och Elffors och hälsade på en filur som roade sig med sånt. Ska försöka ladda över en filmsnutt från mobilen.:)

Naturligtvis funkar de, proffesokompressor Johansson gör inte bort sig i onödan..nu beställer jag billetter till England, allt e ju nextan klatt..

Mvh LillaFarbrorn

Jo jag menar det, nu är det ju bara formalia kvar innan hojen är klar för 200mph-klubben...:hihi
 
Ser stabilt ut!
Väldigt imponerad av din energi.

Hittar inte i tråden vad det var för egtmätare du köpte, letar efter en 52mm med ställbar varning på hög temp. Har du några bra alternativ?
 
Jo jag menar det, nu är det ju bara formalia kvar innan hojen är klar för 200mph-klubben...:hihi

Ja, resten är ju snabbt fixat och det är flera månader kvar till första eventet på Elvington. Hur mycket tid som helt ju :) Så jag börjar också leta biljetter nu. Får bli preliminärbokning. Första brukar vara i mitten/slutet på april.

Ojoj, 30000 varv med de dreven är ganska mycket... de ser ju mycket mer bastanta ut (mer vikt) än dreven i t.ex. en hojlåda som varvar kanske halva motorvarvet så din låda kommer att snurra 5 gånger så snabbt. Se till att balansera nåttsåinihelvete och smörj lika mycket.
Bygg nu!
 
Ser stabilt ut!
Väldigt imponerad av din energi.

Hittar inte i tråden vad det var för egtmätare du köpte, letar efter en 52mm med ställbar varning på hög temp. Har du några bra alternativ?

Det är en manuell Westach som visst ska vara rätt så bra, runt 1500:- gick den på när jag köpte den. Ingen varningsfunktion på den däremot.

Ja, resten är ju snabbt fixat och det är flera månader kvar till första eventet på Elvington. Hur mycket tid som helt ju :) Så jag börjar också leta biljetter nu. Får bli preliminärbokning. Första brukar vara i mitten/slutet på april.

Ojoj, 30000 varv med de dreven är ganska mycket... de ser ju mycket mer bastanta ut (mer vikt) än dreven i t.ex. en hojlåda som varvar kanske halva motorvarvet så din låda kommer att snurra 5 gånger så snabbt. Se till att balansera nåttsåinihelvete och smörj lika mycket.
Bygg nu!

Stress stress...:)

Fördelen är att det bara är det lilla ingående drevet som varvar 30.000, drevet som det greppar i är säkert 4-5ggr större så det borde inte varva mer än kanske 8000 eller nåt.:tummenupp
 
Du Johansson som har koll på det här med verkstadsgrejer, har du nån pdf på Karlebo handboken?
 
Är denna OK då :)

HomeMade.jpg




Du får nog se över lagringen i växellådan, särskillt på ingående axel. Lite lättning av kugghjulet är nog inte heller fel.
 
Du Johansson som har koll på det här med verkstadsgrejer, har du nån pdf på Karlebo handboken?

Tyvärr inte.

Är denna OK då :)

Du får nog se över lagringen i växellådan, särskillt på ingående axel. Lite lättning av kugghjulet är nog inte heller fel.

Den small rätt fint.:)

Alla lager i lådan kommer bytas till åtminstone såna med C3 radialglapp, inte omöjligt att jag kostar på någon dyrare variant av högvarviga lager på en gång eftersom det är rätt mycket som blir skrot ifall ett kullager i lådan skulle nypa...:näsblod

Lättning av kugghjul vete väl fan om jag vågar mig på, min gode vän i australien har använt en växellåda från en elmotor på sin turbinhoj och den har överlevt flera års misshandel efter lite modifieringar med oljesmörjningen, så jag tror jag testar använda den som den är utan att göra några ingrepp på kuggarna.

Pft, hela meningen med min lilla feskanon var ju att den skulle vara liten... Den där går nog inte så bra att skjuta salut med inomhus...:D

Nog går det alltid, men det vill till att man har en ganska tolerant hustru...:hihi
 
Last edited:
Jag har för övrigt monterat ett pitotrör för att mäta totaltrycket efter turbinhjulet idag, jag måste veta hur högt det är på fullgas för att kunna räkna fram utformningen av kraftturbinen senare.

JU-01711.jpg


Här sitter röret monterat i jetpipan.

JU-01712.jpg
 
C3 är nog en bra ide. Alltid bra med folk som har erfarenheter av det man tänker göra. Kör han med oljedusch ?

Det blir väl en del labbande med olja och oljenivå gissar jag.

Det ser ut att vara en 2-steg växel med snedskurna kugg.

Snedskuret blir ju tyst och snällt men lägre verkningsgrad än raka-

Ser ju lite trångt ut för oljan eftersom den antagligen är tänkt att gå med nästa fullt hus. Med dina varvtal vore det kanske bättre med oljenivå under kugghjulen med oljepump och dusch.
 
Last edited:
C3 är nog en bra ide. Alltid bra med folk som har erfarenheter av det man tänker göra. Kör han med oljedusch ?

Det blir väl en del labbande med olja och oljenivå gissar jag.

Det ser ut att vara en 2-steg växel med snedskurna kugg.

Snedskuret blir ju tyst och snällt men lägre verkningsgrad än raka-

Ser ju lite trångt ut för oljan eftersom den antagligen är tänkt att gå med nästa fullt hus. Med dina varvtal vore det kanske bättre med oljenivå under kugghjulen med oljepump och dusch.

Jag ringde till Frösö Lindareverkstad som jobbar med detta märke, en mycket trevlig herre vid namn Mats tog sig tid att diskutera det här med växlar och huruvida det är möjligt att ta ut såpass mycket vridmoment vid dessa varvtal och det fanns inte en chans i helvete att den här lådan skulle palla 50Nm in vid 30.000rpm.:(

Jag ska konsultera min australienske vän och höra hur mycket jag egentligen vågar varva med denna låda, jag kanske ska nöja mig med halva effekten till att börja med, dvs 100 teoretiska hästar, under uttestandet. Borde röra rätt fint på sig ändå, och under tiden har jag gott om tid att leta fram en tåligare låda.
 
Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top