Gasturbinhoj = JETeskoj!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi har gjutit upp en sorts frontkåpa till den men fan vet om den skulle göra någon mätbar skillnad på toppfarten...

Bättre att köra med öppna kort än att försöka mörka det faktum att det inte är helt riskfritt att stå i närheten av gasturbiner på full makaron, men som jag ser det är risken för publiken att bli träffad av en spikdubb från någon hejvilt spinnande tävlingsbil betydligt större än att ett turbinhjul skulle explodera, ta sig genom gjutjärnshuset och leta sig in i personen i fråga.

Ska dom börja tänka 100% säkerhet för alla inblandade är det lika bra att lägga ner hela evenemanget.

Det går att spränga en kolvmotor också.
Man kan även bli sparkad av en häst.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur fort gick den sist år?

Skillnad gör det garanterat :tummenupp

Snittfarten var 90-nånting km/h men toppfarten enligt GPS:en som satt på sparken visade 122km/h, jag var tvungen att släppa av då sparken drog snett nå jävulskt så det finns mycket att hämta.

130-140 i snitt borde inte vara omöjligt om banan är bra och medarna raka.:tummenupp

Det går att spränga en kolvmotor också.
Man kan även bli sparkad av en häst.

Exakt, det finns säkert folk som knappt vågar sig upp ur sängen så rädda för allt som dom är. Hellre att man släpper sin sista fis med ett kilo turbinskrot i sig än att Carema ska få ta livet av en...:)

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har det hänt lite på kammarn igen, motorn är genomgången och mestadels ihopskruvad igen.

JU-01692.jpg

Då den s.k. värmetåliga packningen mellan motorhölje och turbinhus inte såg så fin ut längre bestämde jag mig för att bygga om höljet för att slippa ha någon packning där.

JU-01693.jpg

En 5mm tjock rostfri fläns skars ut med plasmaskäraren och fick bultcirkeln borrad i fräsen.

JU-01695.jpg

Notera digitalutrustningen på fräsen som jag fick av mor. Hon är helt klart min favoritmamma!:tummenupp

JU-01696.jpg

Färdig!

JU-01697.jpg

Motorhöljet kapades ur för att flänsen ska få plats, höljet är i tunn rostfri plåt så jag måste ha den tjocka flänsen där istället så inte plåten slår sig och det läcker luft mellan bultarna.

JU-01698.jpg

Klart!

JU-01699.jpg

Här sitter fläns och hölje på plats och inväntar en svetsfog, ska försöka hinna göra det imorgon.:)

JU-01700.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu är motorhöljet svetsat och klart, snyggt blev det inte då jag fick vara väldigt försiktig med värmen så flänsen inte skulle slå sig men det blir i alla fall tätt och det är huvudsaken.:tummenupp

JU-01701.jpg

Men en klick blå silicon på turbinflänsen monterades motorhöljet och motorn gick sätta upp i testbänken igen, varvräknare och lite annat pyssel ska fixas innan det blir dags att provstarta igen men det går göra utan att plocka isär motorn.

JU-01702.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul att se att det går framåt! Ska bli spännande att se om nya luftstyrningen har fixat värmespridningsproblemet:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Kul att se att det går framåt! Ska bli spännande att se om nya luftstyrningen har fixat värmespridningsproblemet:)

Jo det ska bli riktigt intressant, i teorin borde det bli betydligt bättre nu än med de tidigare styrningarna men det är som sagt i teorin det...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo det ska bli riktigt intressant, i teorin borde det bli betydligt bättre nu än med de tidigare styrningarna men det är som sagt i teorin det...

Ah, teori... Detta fantastiska fenomen som liksom en kvinnas ord och mening väldigt sällan överensstämmer med varandra väldigt sällan överensstämmer med praktiken...:D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du ska hålla dig ifrån såna falska stycken och lägga tiden i garaget istället, känns rent spontant som att det kommer bildas en ny bergskedja tvärs över Tjeckien innan du blir klar med ditt hojbygge...:gnissla

Hehe, det falska stycket är i detta fallet min flickvän sen fem år tillbaka och hon lär inte acceptera att jag håller mig ifrån henne... men jag förstår din poäng:gnissla Ja, det är ju helvete vad tiden ska rinna iväg för mig... Jobbar jag inte kan man ge sig fan på att något annat jävlas. Jag har en enda "fast" aktivitet inbokad i schemat varje vecka, och det är säckpipan. Jag har inte kunnat gå på träningen på över två månader, sådan är min grad av upptagenhet...:huvet Nu senast fick jag akut brist på fortskaffningsmedel och skaffade mig en vinterbil också, och sen fick jag spendera den lilla fritid jag hade på essentiella reparationer av härket. Och än är hon inte helt klar för gatan...:huvet Men jag ska verkligen försöka ha hojen på banan till sommaren, jag vill inte råka ut för polygripen:gnissla

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hehe, det falska stycket är i detta fallet min flickvän sen fem år tillbaka och hon lär inte acceptera att jag håller mig ifrån henne... bla bla bla

Alltså, du har beskrivit maktbalansen i den relationen och hur du rantar efter henne, undanflykter m a o. 5 år!!:skrämd

Ägna dig åt din skit och låt henne ranta.

Rådet (läs: ordern) lyder således;

Sluta toffla dig!!

Vem sa att bra råd inte kan vara gratis?

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Säckpipan.. he he he he... Den kan man ju träna ensam i duschen om man har ont om tid.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Alltså, du har beskrivit maktbalansen i den relationen och hur du rantar efter henne, undanflykter m a o. 5 år!!:skrämd

Ägna dig åt din skit och låt henne ranta.

Rådet (läs: ordern) lyder således;

Sluta toffla dig!!

Vem sa att bra råd inte kan vara gratis?

Jao...

Problemet är att rantar jag inte efter henne så får jag knappt se henne så upptagen som hon är, och jag vill se henne. Men hon tar sig inte riktigt tid till mig så ofta som jag skulle vilja...

Tro mig, jag är inte dum. Jag ser mycket väl problemen och jag är mer än väl medveten om att jag är en toffel. Men trots det är detta en flicka jag tycker mycket om och inte vill mista... Men visst, jag inser också att det här inte kommer funka i längden. Har till och med försökt avsluta det hela en gång, men då blev det mer en rejäl diskussion av saken och sen blev det bättre. För en tid... Nu är det tillbaka som det var innan, och jag tröttnat mer dag för dag. Tänker för mig själv att "nu ska jag ta tag i det här och säga ifrån en gång för alla att hon har förbrukat sina chanser", men likförbannat så träffar man henne en helg och sen vill man återigen ge det en chans till... Jag vill att det här ska funka, men det funkar inte som det är nu. Kan det inte bättras kommer det ta slut, men återigen alla dessa extra chanser... Jag är naiv, jag är dum, och jag är en toffel. Men jag kan inte sluta hoppas...

Bushido vill ligga. Då måste man toffla, eller vara jävligt snygg :gnissla

Ligga får jag ju ändå inte, så det handlar inte om det... Jag bara tofflar ändå...:gnissla

Jag känner att vi glider ifrån ämnet (igen). Sorry Johansson, rättning i leden!:D

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jao...

Problemet är att rantar jag inte efter henne så får jag knappt se henne så upptagen som hon är, och jag vill se henne. Men hon tar sig inte riktigt tid till mig så ofta som jag skulle vilja...

Tro mig, jag är inte dum. Jag ser mycket väl problemen och jag är mer än väl medveten om att jag är en toffel. Men trots det är detta en flicka jag tycker mycket om och inte vill mista... Men visst, jag inser också att det här inte kommer funka i längden. Har till och med försökt avsluta det hela en gång, men då blev det mer en rejäl diskussion av saken och sen blev det bättre. För en tid... Nu är det tillbaka som det var innan, och jag tröttnat mer dag för dag. Tänker för mig själv att "nu ska jag ta tag i det här och säga ifrån en gång för alla att hon har förbrukat sina chanser", men likförbannat så träffar man henne en helg och sen vill man återigen ge det en chans till... Jag vill att det här ska funka, men det funkar inte som det är nu. Kan det inte bättras kommer det ta slut, men återigen alla dessa extra chanser... Jag är naiv, jag är dum, och jag är en toffel. Men jag kan inte sluta hoppas...

Ligga får jag ju ändå inte, så det handlar inte om det... Jag bara tofflar ändå...:gnissla

Jag känner att vi glider ifrån ämnet (igen). Sorry Johansson, rättning i leden!:D

Förlåt Johansson för trådkapningen men denna yngling behöver hjälp.

Minst en gång i livet behöver man gå på en riktigt kärleksmina. Om det nu ska bli folk av en. Jag gissar att det är din gymnasiekärlek. Det hör liksom till att det inte håller hela livet. Litar inte riktigt på folk som bara haft en riktig relation. Livet är knappast slut för att du blir själv även om det blir några tuffa månader. Sen är det dödsdömt att leva med någon man misstänker älskar en mindre än vad man älskar den.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Förlåt Johansson för trådkapningen men denna yngling behöver hjälp.

Minst en gång i livet behöver man gå på en riktigt kärleksmina. Om det nu ska bli folk av en. Jag gissar att det är din gymnasiekärlek. Det hör liksom till att det inte håller hela livet. Litar inte riktigt på folk som bara haft en riktig relation. Livet är knappast slut för att du blir själv även om det blir några tuffa månader. Sen är det dödsdömt att leva med någon man misstänker älskar en mindre än vad man älskar den.

Isåfall är det här min andra så kallade mina, för min första relation (15-17 år) var fan katastrof rakt igenom. Men den avslutade jag också, eftersom den var helt ohållbar (och där tofflade jag inte ens, från det att det började gå åt skogen gick det inte lång tid förrän jag tog tag i det och avslutade det hela. Och det var ett riktigt jävla jobbigt uppbrott också, fi fan...:död

Visst kan man inte räkna med att något ska hålla, men jag hade hoppats att detta skulle göra det. Hon är smart, rolig, snäll, omtänksam och vi passar väldigt bra ihop. Men så är det ju de där grejerna som inte funkar riktigt lika bra, att hon är ständigt upptagen och inte verkar inse att det är ett problem att hon och jag spenderar så pass lite tid ihop som vi gör, att hon aldrig tar initiativ och gör spontana grejer utan ska vi ses eller hitta på något helt spontant så får jag styra upp det, hon kan vara riktigt egoistisk av och till, är fruktansvärt tävlingsinriktad och vill ofta göra grejer för att framstå som bättre jämfört med andra (i hennes umgängeskrets då, hon tävlar sällan med mig eller försöker tävla "om/för" mig). Men som sagt, ibland är det bättre, ibland sämre, och då kan man liksom inte sluta hoppas på att det ska stabiliseras åt det bättre hållet... Men jo, det har du nog rätt i... Suck...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping