Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hörru, händerenåtelle?:gnissla

Mitt bygge går baklänges, har sålt av delar istället för att bygga:D Visserligen delar jag inte hade någon användning för, men ändå:rolleyes:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är rätt lugnt på gasturbinfronten, jag väntar på en bränsletrycksmätare som borde kommit vid det här laget och så har jag skaffat grejor för att bygga en lite mindre fältmässig infästning av förvärmningsfläkten.

Fullt upp ändå, just nu håller jag på bygga spridarhuset till en NOX/metanol regenerativt kyld raketmotor som är under utveckling, men det är inget som rör hojar så jag ids inte skriva något om det här.

MR-100026.jpg

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ingen aning om vad det är för något, men jag tror att det fattas en skruv...:gnissla

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Det där såg ju fränt ut, jag såg för mig att den kan tjänstgöra som fixtur för vbanden inför svetsning.

Men det saknas en skruv... :7peta

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jo det är möjligt att det är en eller annan skruv lös med det här bygget, 1000N dragkraft och ca 75% risk att motorn exploderar...:hihi

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo det är möjligt att det är en eller annan skruv lös med det här bygget, 1000N dragkraft och ca 75% risk att motorn exploderar...:hihi

Jag kan omöjligen begripa hur något så litet kan ge så mycket effekt. Nästa projekt är väl att skicka upp saker i omloppsbana. Folk har ju skickat upp kameror. Vad sägs om att skicka upp en. Låta den gå ett varv runt jorden och sen ner igen?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag kan omöjligen begripa hur något så litet kan ge så mycket effekt. Nästa projekt är väl att skicka upp saker i omloppsbana. Folk har ju skickat upp kameror. Vad sägs om att skicka upp en. Låta den gå ett varv runt jorden och sen ner igen?

Det återstår väl att se om den verkligen ger de 1000N som den är beräknad för, men mer flås än i sparkturbinen ska den allt ge. Håller tummarna för att få se ett fint pärlband med mach-diamanter ur utblåset.:tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Åter till ämnet, idag har jag byggt en lite stabilare rördragning till förvärmningsfläkten än plastflaskan jag hade tidigare.

JU-01715.jpg

En 3" 45° rörkrök fick sätta livet till.

JU-01717.jpg

Och i andra änden sitter fläkten, det blev betydligt mycket bättre luftflöde genom gasturbinen nu än tidigare. Hurra liksom.

JU-01718.jpg

Tjipp och hajk.

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag och en till från jobbet funderar på om vi skall testa att bygga en simpel jetturbin utav ett turboaggregat, har du några enkla tips för att vi skall lyckas?

hur räknar man ut förbränningskammarens mått/volym?
vad är lämpligast drivmedel, diesel? krävs förvärmning?
hur bör utblåset vara format?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
jag och en till från jobbet funderar på om vi skall testa att bygga en simpel jetturbin utav ett turboaggregat, har du några enkla tips för att vi skall lyckas?

hur räknar man ut förbränningskammarens mått/volym?
vad är lämpligast drivmedel, diesel? krävs förvärmning?
hur bör utblåset vara format?

Kul! Jag ska kolla vad jag kan knåda ihop i byggbeskrivningsväg, lite sent nu så det får bli imorgon eller nåt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hörru storfräsarn, du råkar inte kunna lite om vad som är bra, billigt och prisvärt när det gäller metallfräsar?:) Har länge varit sugen på en men alla är ju antingen satans dyra eller enorma monster på flera ton... Skulle behöva en lite mindre variant, en bänkfräsmaskin eller liknande. Och så inte alltför dyrt. Några tipps månne?:)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hörru storfräsarn, du råkar inte kunna lite om vad som är bra, billigt och prisvärt när det gäller metallfräsar?:) Har länge varit sugen på en men alla är ju antingen satans dyra eller enorma monster på flera ton... Skulle behöva en lite mindre variant, en bänkfräsmaskin eller liknande. Och så inte alltför dyrt. Några tipps månne?:)

Kontakta Brännehylte handels eller Norima och fråga efter en SAJO eller liknande.
Som med svarvar, så skall det vara rejält med tyngd i maskinen.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

En Deckel FP1 skulle jag välja. Jag har testat många olika mindre fräsmaskiner och en sådan slår allt vad gäller användbarhet.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping