Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Woaaaooohh, jag hade ljudet lågt för det e kväll men jag sket nästan ner mig iaf.

Vad hände?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Satt och kollade på filmen och tänkte "Helt otroligt att han kommit så här långt utan ett enda haveri..." PANG!

Betyder det att det var mitt fel?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Grymt ljud i den maskinen , Tråkit med haveri dock

Är det problem med värmeutvidgning och frigång tro? eller är det bara otur?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå haveri, du sa ju tidigare i tråden att det är vid sidan av motorn man inte vill befinna sig när den börjar kasta interna delar omkring sig... Men kameran verkar röra sig i just det området, och jag förmodar att han som håller i den följer med kameran.

Känns lite utmanande, bara sådär rent apropå.

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag tycker det sjunger konstigt i maskin redan vid 43 tusen, är det turbinen som börjar röra på sig?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Måste vara frustrerande att behöva vänta (1?) innan man kan börja skruva med grejerna.

Tur att du inte bygger en flygplansmotor :tummenupp

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grymt ljud i den maskinen , Tråkit med haveri dock

Är det problem med värmeutvidgning och frigång tro? eller är det bara otur?

Ingendera, ren jävla klantighet från min sida.:näsblod

Muttern var dragen med 30Nm och efter lite bläddrande i Garretts servicemanual ska den dras med drygt 80Nm och låsas med Locktite, krävs ingen Einstein för att räkna ut anledningen till haveriet då direkt...:gnissla

Drygt tre papp för nytt kompressorhjul och lagersats, inte farligt med tanke på att det kostat 8 till om turbinaxeln hade blivit skrot.

Apropå haveri, du sa ju tidigare i tråden att det är vid sidan av motorn man inte vill befinna sig när den börjar kasta interna delar omkring sig... Men kameran verkar röra sig i just det området, och jag förmodar att han som håller i den följer med kameran.

Känns lite utmanande, bara sådär rent apropå.

Såna är vi, daredevils ut i fingerspetsarna.:)

Allvarligt, håller man koll på varv och temp ska den inte bara kunna sprida skrot omkring sig. Det är brutalt övervarv kombinerat med övertemp eller en skruv inkastad i kompressorn som kan orsaka sånt.

Jag tycker det sjunger konstigt i maskin redan vid 43 tusen, är det turbinen som börjar röra på sig?

Du har skarpt öra, jag började känna vibrationer just innan smällen så kompressorhjulet hade förmodligen påbörjat sin vandring redan vid 43krpm.

Måste vara frustrerande att behöva vänta (1?) innan man kan börja skruva med grejerna.

Tur att du inte bygger en flygplansmotor :tummenupp

Vänta? Kolla nästa inlägg vetja!:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här ska det inte väntas något, jag hade förutspått ett ras förr eller senare så reservkompressor och lagersats låg på hyllan och väntade.

JU-01725.jpg

Se så fin den är, kompressorhuset fick sig en omgång med smärgelduk i svarven för att återgå till sitt forna jag och turbinhuset fick samma behandling då även det blivit lite skadat i smällen.

JU-01727.jpg

Sen åkte turbinaxeln upp i svarven för att kontrollmätas så den inte kroknat, men gudskelov så var den rak och fin som picken på en fjortonåring som gömt sig i dambastun.

JU-01726.jpg

I med nya lager och ihop med skiten igen, nästa pass ska jag låsa banjobultarna och montera turbinhuset.

JU-01728.jpg

Go kväll!:)

Last edited:

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Varierar...
Bra där!! Jag blev lite ledsen när jag såg filmen, men nu kommer jag nog kunna sova då jag ser att du är på G igen.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
.................Såna är vi, daredevils ut i fingerspetsarna.:)

Allvarligt, håller man koll på varv och temp ska den inte bara kunna sprida skrot omkring sig. Det är brutalt övervarv kombinerat med övertemp eller en skruv inkastad i kompressorn som kan orsaka sånt.

.........:D

...........Eller en kompressorhjulsmutter som lossnar :rolleyes::hihi

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet