Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tråkigt med haveri, men förhoppningsvis så har byggherren lärt sig något av händelsen vilket gör att det inträffade inte bara varit negativt:) När man kollade klippet och plötsligt ser och hör vad som händer så tänker man "Shit, det där verkade inte bra:skrämd "... Men så ser man Johansson och hör honom säga, med ett leende på läpparna, "jaja, men det... så kan det gå!". Det gav iallafall ett litet uns av ro i själen:D Seså, ihop med grunkan igen, lås alla bultar utav bara helvete och kör igen!:banana

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tråkigt med haveri, men förhoppningsvis så har byggherren lärt sig något av händelsen vilket gör att det inträffade inte bara varit negativt:) När man kollade klippet och plötsligt ser och hör vad som händer så tänker man "Shit, det där verkade inte bra:skrämd "... Men så ser man Johansson och hör honom säga, med ett leende på läpparna, "jaja, men det... så kan det gå!". Det gav iallafall ett litet uns av ro i själen:D Seså, ihop med grunkan igen, lås alla bultar utav bara helvete och kör igen!:banana

Man lär sig mycket på haverier, det här blev ju som tur var en ganska lindrig skrotning.

Jag har genom en vän fått nys på en Garrett-leverantör i Australien som jag kan köpa en ny turbinaxel och ett par kompressorhjul från till rätt kurs, får se hur det går.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Igår fixade jag den största klantigheten som jag lyckades med under byggandet av motorn.

Tanken var att en styrkant på turbinhuset skulle linjera det huset mot hålet i NGV-plattan (massa skumma ord, det är de två bitar som turbinhjulet sitter inuti) men jag lyckades mäta fel när styrkanten svarvades så den blev rätt glapp.

JU-01730.jpg

För att slippa linjera upp turbinhuset med ögonmått och magkänsla svetsade jag upp en ny kant.

JU-01731.jpg

Med tillräckligt med material på plats spändes huset upp på rundmatningsbordet och kanten renfrästes, det är bara en styrkant och behöver som tur var inte alls ha samma ytfinish som den del av huset där turbinvingarna löper.

JU-01732.jpg

Lite jobb kvar innan jag är klar men det får bli en annan kväll. Jag fixade även en ny arbetsbänk där isärtagna motorer ska ligga utan massa verktyg och skit runt om sig, får väl se hur länge det dröjer innan det ser ut som kriget på den här bänken också...:hihi

JU-01729.jpg

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Lite jobb kvar innan jag är klar men det får bli en annan kväll. Jag fixade även en ny arbetsbänk där isärtagna motorer ska ligga utan massa verktyg och skit runt om sig, får väl se hur länge det dröjer innan det ser ut som kriget på den här bänken också...:hihi

Men hur kan Herr Johansson tycka att det är dåligt? Han sa ju nyss att krig driver utveckligen framåt!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Puhh, tänk att man lyckade rädda sig kvar på förstasidan igen. :)

JU-01733.jpg

Bränslespridarna provflödades och en lös spridare hittades och silverlöddes fast igen, måste ha missat med lodet så den satt fast med flusset bara.

JU-01734.jpg

Sen blev det låstrådskalas i en halvtimme, i princip alla bultar var lossade under isärtagningen och behövde låsas om. Tur jag fick en hel rulle till skänks!:tummenupp

JU-01736.jpg

Nu vore det väl själva fan om kompressormuttern lossnar, den är vinkeldragen till 140° med en skvätt Locktite så är det något som sitter fast på den här motorn så är det kompressorhjulet.:)

JU-01735.jpg

Här står motorn mestadels ihopsatt, nästa grej att fixa är att mäta frigången till turbinvingarna och om det behövs slipa in huset till rätt mått. Det såg nämligen ut som att det skrapat i lite under tidigare körningar så det har nog varit lite tight spel där.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu vore det väl själva fan om kompressormuttern lossnar, den är vinkeldragen till 140° med en skvätt Locktite så är det något som sitter fast på den här motorn så är det kompressorhjulet.:)

Tål loctiten temperaturerna den kommer utsättas för då? Vore ju trist med ett till haveri... Man kan inte låsa bulten rakt igenom med ett stift eller tråd eller liknande? Eller det blir risk för obalans?:va

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Tål loctiten temperaturerna den kommer utsättas för då? Vore ju trist med ett till haveri... Man kan inte låsa bulten rakt igenom med ett stift eller tråd eller liknande? Eller det blir risk för obalans?:va

Jorå det är inga bekymmer, den enda värme som når kompressormuttern är "heat soak" från turbinhjulet efter att motorn stängts av. När motorn är igång kyls den av upp emot en kubikmeter luft i sekunden vilket borde hålla den lagomt sval.:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jorå det är inga bekymmer, den enda värme som når kompressormuttern är "heat soak" från turbinhjulet efter att motorn stängts av. När motorn är igång kyls den av upp emot en kubikmeter luft i sekunden vilket borde hålla den lagomt sval.:)

Förstår:) På något sätt är det svårt att tänka sig att en endaste del i den där motorn håller mindre än sisådär 400 grader när man ser blåneringen på delarna och vet hur varma avgaserna är, men det är klart att det ju passerar ganska mycket luft genom den och sådär...:D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Allt som är framför brännkammaren håller sig rätt svalt så länge motorn är igång, det är laddluftstempen som styr hur varmt det blir.

Ikväll har jag lekt lite med lera!:yoparty

JU-01737.jpg

På samma sätt som man mäter frigången för ventiler på kolvtoppar så kan man mäta frigången för turbinhjul, helt omöjligt att komma åt med bladmåttet nämligen.

JU-01738.jpg

0.8mm vid vingspetsarna och stadigt krympande ner till 0.6mm, prexis som doktorn beordrat!:tummenupp

JU-01739.jpg

Sen rensvarvades yttersidan av turbinhuset så det tätar bättre mot motorhöljet, jag har märkt att det läckt lite laddluft där tidigare men nu jämarn ska det väl bli tätt.

JU-01740.jpg

Här sitter nu turbinhuset på plats, senare ska det blästras och keramik-coatas för att tåla tempen lite bättre.

JU-01741.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hur kommer motorn funka rent driftsäkerhetsmässigt sen när du kan betrakta dig som "klar"? Kommer det komma en tid då du kan starta upp och köra rundor upprepade gånger över en längre period utan att riva motorn mellan varje körning, eller är det väldigt regelbundna efterkontroller som gäller?:)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Vad tror du att topphastigheten kommer bli på ditt maxade bygge. Man blir helt klart imponerad av dina kunskaper

Egentligen har jag inte en blekaste aning, men jag har väl som någon sorts mål med bygget att en dag nå 200mph. Med bra underlag, lågt luftmotstånd och en motor som lämnar 150+hk borde det inte vara omöjligt.

Till att börja med är jag nöjd om den rör sig framåt utan att kraftturbinen värmenyper.:)

Hur kommer motorn funka rent driftsäkerhetsmässigt sen när du kan betrakta dig som "klar"? Kommer det komma en tid då du kan starta upp och köra rundor upprepade gånger över en längre period utan att riva motorn mellan varje körning, eller är det väldigt regelbundna efterkontroller som gäller?:)

När motorn väl går som den ska kommer jag inte behöva riva den förrän jag märker att den läcker olja eller att avgastempen beter sig konstigt, jag lär väl lyfta av motorhöljet ibland för att kolla så brännkammaren och turbinhuset ser ok ut men annars finns det inte så mycket som kan hända.

En sån där flexibel inspektionskamera vore perfekt för såna inspektioner, då kan jag sätta ett antal gängade portar på motorhöljet som den kan stickas in genom så jag inte behöver ta isär något alls på motorn.:tummenupp

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Egentligen har jag inte en blekaste aning, men jag har väl som någon sorts mål med bygget att en dag nå 200mph. Med bra underlag, lågt luftmotstånd och en motor som lämnar 150+hk borde det inte vara omöjligt.

Till att börja med är jag nöjd om den rör sig framåt utan att kraftturbinen värmenyper.:)

När motorn väl går som den ska kommer jag inte behöva riva den förrän jag märker att den läcker olja eller att avgastempen beter sig konstigt, jag lär väl lyfta av motorhöljet ibland för att kolla så brännkammaren och turbinhuset ser ok ut men annars finns det inte så mycket som kan hända.

En sån där flexibel inspektionskamera vore perfekt för såna inspektioner, då kan jag sätta ett antal gängade portar på motorhöljet som den kan stickas in genom så jag inte behöver ta isär något alls på motorn.:tummenupp

haha go for it! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162198930

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag måste ha en med mindre diameter på kameran, den där är 16mm och jag vill helt ha en på 8mm eller mindre.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Idag blästrade jag av turbinhuset och sprutade på det ett lager keramik.

JU-01742.jpg

När det fått torka ett dygn eller så ska det härdas i ugn, sen är det bara att skruva ihop motorn.

JU-01743.jpg

Innan jag sätter motorn i testbänken ska jag väga den för att se vad den landar på, någon som vågar sig på en gissning? Närmast vinner en Mobacken-tröja, men när den kommer beror alldeles på när vi lyckas komma överens om utseendet och skicka iväg beställningen...:)

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Bara själva turbinpaketet, höljet etc? Inga slangar eller annat krimskrams...?

Gissar på 11,76 kg isåfall, med reservation för ändringar utifall att jag har uppfattat omfattningen fel ^^

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping