Gasturbinhoj = JETeskoj!

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Angående effektivisering: Jag kan inte så mycket om sånt här, men har intresserad mej en del för vatteninsprutning. Läste på nätet nånstans att detta fungerar effekthöjande även på jetmotorer, men att det ger mycket rök och sämre förbränning då det kväver flamfronten något. Detta alltså på motorer som inte var byggda med vatteninsprutning i åtanke. Borde ju gå att bygga runt tycker jag.

Egentligen är ju det här med vatteninsprutning genialt: använda överskottsvärmen för att förånga vatten vilket ökar gasmängden jättejättemycket.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Angående effektivisering: Jag kan inte så mycket om sånt här, men har intresserad mej en del för vatteninsprutning. Läste på nätet nånstans att detta fungerar effekthöjande även på jetmotorer, men att det ger mycket rök och sämre förbränning då det kväver flamfronten något. Detta alltså på motorer som inte var byggda med vatteninsprutning i åtanke. Borde ju gå att bygga runt tycker jag.

Egentligen är ju det här med vatteninsprutning genialt: använda överskottsvärmen för att förånga vatten vilket ökar gasmängden jättejättemycket.

Äntligen hemma från dragracing i Tierp och skapligt igensövd.:)

Jag har faktiskt tänkt i dom banorna jag med, på jetsparken kör vi med en blandning av vatten och metanol som sprutas in i laddröret efter kompressorn för att bygga mer massflöde genom avgasturbinen eftersom den är i största laget. På Rolls Royce Dart turbopropmotorn användes det vid start på varma flygfält för att få upp effekten så visst funkar det bara man gör rätt.

Att spruta in vatten direkt in i kompressorinloppet kan vara lite lurigt eftersom man kan skada kompressorvingarna om dropparna är för stora eller om det är så kallt ute att det bildas iskristaller. Jag kommer förmodligen testa vatten/metanolinsprutning i luftintaget till motorn när det är redigt varmt ute för att se om kylningen av insugsluften ger någon märkbar skillnad.:tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag bara läser och ler....:tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vart var du i helgen då? Jag träffade Andersson i hojdepån och stod och beundrade snickeriarbetet ditt i hans racebuss, hade varit kul att tagit en besk ihop och pratat lite skit.:fyllisar

Tackar min herre.

Var på Gotland Ring och vurpade Ducati !
Du får hojta till om du ska på semester i dom sydligare breddgraderna, då vankas det kall hylsa i Hufvudstaden !:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar min herre.

Var på Gotland Ring och vurpade Ducati !
Du får hojta till om du ska på semester i dom sydligare breddgraderna, då vankas det kall hylsa i Hufvudstaden !:tummenupp

Aj fan, hoppas det bara var kåpor som gick sönder och inte El Puck...:gnissla

Jag ska till Halmstad med familjen i sommar och våldsgästa Lahi, på vägen hem ska jag dessutom stanna till och dricka ur Elffors kylskåp. Stockholm blir det däremot ingen sväng förbi i år, bättre du kommer upp till Östersund och spanar in det framtida lackprojektet!:tummenupp

Jag har pratat med Anderssons polare som jobbar med växellådor idag, jag ringde honom för typ en månad sedan och förklarade problemet och nu har han fått sina tyska kollegor inblandade i sökandet så det ser inte helt mörkt ut. Han kan i alla fall inte ge några som helst garantier att vinkelväxeln kommer hålla och det förstår jag eftersom jag förmodligen kommer överstiga maxvarvet med 40ggr om inte mer...:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mycket effekt för pengarna, hade man slantarna över skulle det fasen klia i fingrarna.:)

Problemet är bara att det är i princip omöjligt att hitta delar till en sån "ovanlig" helikoptermotor ifall något skulle hända, minsta lilla fel och det är bara att gjuta fast skiten i trädgården och ha den som klädstreck...
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja jävlar du, ror dom det där i land är NASA-ingengörerna värda en rungande applåd.:Bugar

Hursom, projektet makar sig framåt med jämna steg. Jag tror jag har räknat ut ungefär hur NGV:n till kraftturbinen ska tillverkas och har beställt en meters bit 48.3x2mm rostfritt rör att göra ledskenorna av.

JU-01824.jpg


Som synes har jag också fått tag i en rejäl V-bandsfläns av en polare som ska användas till att hålla ihop det tvådelade kraftturbinhuset, är det något jag hatar så är det skruvförband på rundflänsar; massa jävla hål som aldrig linjerar perfekt och skruvar som inte går komma åt...:gnissla

Jag väntar fortfarande på svar från växellådskillen, ska bli intressant att höra vad dom har kommit fram till.

Åver and aut.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag ritat såpass mycket att jag kan beställa materialet till kraftturbinhuset, lagerhuset och avgaspipan får jag lugna mig med tills jag har en växellåda hemma att måtta ut delarna emot.

JU-01825.jpg


Shoppinglistan, är det nån som sitter på en styrd plasmaskärare och en 50mm tjock stålplåt och behöver påfyllning i fikabrödslådan får ni gärna skicka ett PM.:)

JU-01826.jpg


Simma lugnt!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Dum fråga Mennnn , Kan man Wastgate,a ut gaser i mellan turbinerna för att sänka varvtal på kraftturbinen?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dum fråga Mennnn , Kan man Wastgate,a ut gaser i mellan turbinerna för att sänka varvtal på kraftturbinen?

Jajamän, just i det här fallet finns det ingen vinning med det eftersom det är enklare att slå av på gasen men skulle man försöka sig på en dragracing-launch vore det nog en idé att kunna hålla fullt varv på gasturbinen och använda en wastegate för att hålla avgastempen i schack tills man släpper iväg hojen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu jämrans har jag lite jobb i svarven framför mig, en polare såg mitt rop efter svarvämnen på hemsidan och kapade till två lagoma bitar utan att jag ens behövde fråga om det. Det är kamrater det!:tummenupp

JU-01827.jpg


Här stoltserar han med bitarna, en lite lätt ansträngd pose då det inte är några lätta saker direkt....:)

JU-01828.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jamennurå, lite mindre tröten nu så jag passar på att plita ihop något. Jag lånade en polares svarv igår för att svarva till de rejält stadiga stålämnena jag fick av en annan kamrat, det fanns folk på plats som skötte kameran så fulingen himself fick vara med på vart och varannat kort...:gnissla

JU-01830.jpg


Hade jag överhuvudtaget lyckats spänna upp de här bitarna i min bänksvarv skulle nog lagringen skurit ihop, jag måste fanimej se mig om efter en lite stadigare svarv framöver.

JU-01833.jpg


Här har jag svarvat ur delen där turbinhjulet ska sitta, provpassning pågår!

JU-01831.jpg


Här håller vi på klura ut spårdjupet för V-bandsflänsen, turbinhuset blir nämligen tvådelat med en stor V-bandsklämma som håller ihop det.

JU-01835.jpg


Svarvning av den andra turbinhusdelen, inte mycket kvar nu.

JU-01837.jpg


Tur man har en personlig skäggkliare så man har bägge händer över till toppslidsmatningen.:D

JU-01836.jpg


Så här blev biten efter fem timmars svarvande, den här vyn är på inloppet där det ska svetsas fast ledskenor som styr jetstrålen i rätt vinkel mot turbinvingarna.

JU-01839.jpg


Och så vänder vi på bladet, här kommer avgaserna ut efter att ha passerat turbinhjulet och ska ledas ut i fria luften via en avgaspipa i rostfri plåt. I mitten av den avgaspipan kommer lagerhuset till kraftturbinen sitta och koppla ihop den med växellådan, ska försöka skissa ihop något när tid finnes.

JU-01840.jpg


Inget dåligt dagsverke om jag får säga det själv, nu väntar jag bara på materialet till ledskenorna så jag kan göra ett pressverktyg för att forma dom. :)
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top