Jamennurå, lite mindre tröten nu så jag passar på att plita ihop något. Jag lånade en polares svarv igår för att svarva till de rejält stadiga stålämnena jag fick av en annan kamrat, det fanns folk på plats som skötte kameran så fulingen himself fick vara med på vart och varannat kort...
Hade jag överhuvudtaget lyckats spänna upp de här bitarna i min bänksvarv skulle nog lagringen skurit ihop, jag måste fanimej se mig om efter en lite stadigare svarv framöver.
Här har jag svarvat ur delen där turbinhjulet ska sitta, provpassning pågår!
Här håller vi på klura ut spårdjupet för V-bandsflänsen, turbinhuset blir nämligen tvådelat med en stor V-bandsklämma som håller ihop det.
Svarvning av den andra turbinhusdelen, inte mycket kvar nu.
Tur man har en personlig skäggkliare så man har bägge händer över till toppslidsmatningen.
Så här blev biten efter fem timmars svarvande, den här vyn är på inloppet där det ska svetsas fast ledskenor som styr jetstrålen i rätt vinkel mot turbinvingarna.
Och så vänder vi på bladet, här kommer avgaserna ut efter att ha passerat turbinhjulet och ska ledas ut i fria luften via en avgaspipa i rostfri plåt. I mitten av den avgaspipan kommer lagerhuset till kraftturbinen sitta och koppla ihop den med växellådan, ska försöka skissa ihop något när tid finnes.
Inget dåligt dagsverke om jag får säga det själv, nu väntar jag bara på materialet till ledskenorna så jag kan göra ett pressverktyg för att forma dom.